"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Niedziela, 28 maja 2017 r.
Imieniny obchodzą: Augustyn, Jaromir, Wilhelm
 
Dla żaby i jelenia linia kolejowa też się zmienia
[ 0000-00-00 ]
   Zapewne wielu z nas jadąc pociągiem i obserwując roboty na liniach kolejowych, prowadzone przez Spółkę PKP PLK, może odnieść wrażenie, że remontuje i modernizuje się linie kolejowe tylko wyłącznie z myślą o tym, aby przystosować je do nowoczesnych pociągów kursujących z dużymi prędkościami. Owszem, modernizuje się linie też z taką myślą, ale nie tylko.
   Przykładem, który świadczy o tym, że nie tylko pociągi są brane pod uwagę podczas remontów i modernizacji linii kolejowych, niech będzie 60-kilometrowy odcinek linii kolejowej E 59 Wrocław - Granica Województwa Dolnośląskiego. Tu efektem modernizacji odcinka tej linii kolejowej nie tylko będzie szybszy przejazd pociągów, bo tylko na tym odcinku czas przejazdu skróci się o 20 minut. Składy pasażerskie pojadą 160 km/h, a towarowe 120 km/h.
Wyższe prędkości, to również wprowadzenie wyższego poziomu zabezpieczeń przejazdów kolejowo-drogowych. PLK zmodernizowała 23 skrzyżowania toru i drogi. Na peronach 7 stacji i przystanków wybudowano bezpieczne przejścia pod torami przystosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności.
W trakcie modernizacji, budowane są ekodukty nad torami i przejścia pod linią kolejową, przepusty ze specjalnymi półkami, kilkadziesiąt separatorów dla ochrony czystości wód, to część działań proekologicznych PKP Polskich Linii Kolejowych SA przy modernizacji linii Wrocław – Poznań.
   Inwestycja za 1,3 mld zł skróci czas przejazdu, a proekologiczne rozwiązania ograniczą oddziaływanie kolei na otoczenie. Bowiem modernizacja uwzględniła również potrzeby środowiska. Specjalnie dla swobodnego przechodzenia przez tory dużych zwierząt powstały dwa obiekty. Ekodukt w lesie nad torami za stacją Pęgów ma 25 m szerokości i łącznie z dojściami do obiektu, przeszło 80 m długości. Z obu stron zamontowane są wygrodzenia, maskujące widok na tory. Naturalny charakter nadadzą mu posadzone specjalnie krzewy.
Przed stacją Oborniki Śląskie dla migracji zwierząt przewidziano 10 m wiadukt kolejowy pod torami ze specjalnymi „skrzydłami” – bocznymi ścianami naprowadzającymi zwierzęta i z naturalną gruntową nawierzchnią.
Z myślą o swobodnym przechodzeniu pod torami małych ssaków i płazów, 16 przepustów wyposażono w specjalne półki. To dodatkowy, poziomy element konstrukcji ok. 30 cm, po którym zwierzaki wygodnie mogą przechodzić. Środowisko obok linii zabezpieczono też
w wybranych miejscach przed zanieczyszczeniami. Woda z torowiska przechodzi przez 46 specjalnie zamontowanych separatorów. Dzięki zbudowanym przejściom, tory magistrali kolejowej z Wrocławian do Poznania, nawet przy dużym ruchu, nie będą barierą dla dużych i małych zwierząt.
   Wszystkie prace przy modernizacji linii w miejscach objętych szczególną ochroną toczyły się tylko w wyznaczonych porach roku, by zapewnić dobre warunki lęgowe ptakom - żyją tu m.in. zimorodki, dzięcioły czarne i żurawie. Niezagrożone były też owady, np. kozioróg i dębosz.
Ochronę przed hałasem pochodzącym z torowiska zapewnią ekrany akustyczne. Ich lokalizacja została ustalona na podstawie specjalnych badań i zaakceptowana, podobnie jak inne działania proekologiczne, przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
W kompleks zabezpieczeń wpisują się również maty antywibracyjne montowane na przebudowywanych mostach i wiaduktach oraz bezstykowe szyny w nowych torach.
   Modernizacja dostosowuje trasę do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych o nacisku na oś do 221 kN z maksymalną prędkością do 120 km/godz. Takie rozwiązanie sprzyja przejmowaniu przez kolej ładunków z dróg i poprawie bezpieczeństwa na drogach.
   Prace realizowane są w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zygmunt Sobolewski
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.