"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Piątek, 24 listopada 2017 r.
Imieniny obchodzą: Flora, Jan, Roman
 
Briefingi prasowe na E59
[ 0000-00-00 ]
  Trwa, rozpoczęta w 2011 roku, modernizacja linii E59, prowadzona przez PKP PLK, która jest fragmentem międzynarodowego ciągu transportowego biegnącego ze Skandynawii na Bałkany.
W ramach realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego”, przewidziano do wykonania w latach 2011 - 2014 duży zakres wielobranżowych robót budowlanych, w ramach kompleksowej przebudowy linii kolejowej na odcinkach Wrocław Grabiszyn - Skokowa - Żmigród - granica województwa.
   Ponieważ w niektórych mediach pojawiają się informacje o trudnościach, jakie z tytułu modernizacji linii dotykają pasażerów, 10 czerwca br. - staraniem rzecznika prasowego Spółki PKP PLK, Mirosława Siemieńca - odbyły się spotkania przedstawicieli mediów na stacjach Żmigród, Oborniki Śląskie, a także przy moście kolejowym nad Odrą, leżącym w okolicy stacji Wrocław Popowice.
Celem spotkań było przekazanie informacji mediom, w miejscach realizowanych robót, o zaawansowaniu robót modernizacyjnych na dolnośląskim odcinku linii E59. Informacji udzielali: Mirosław Siemieniec, kierownik kontraktu - Jarosław Szczepaniak i przedstawiciel Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury (PNI) - Alfred Konieczny.
   Wizytę rozpoczęto w Żmigrodzie, gdzie na gruncie można było zobaczyć,, jaki jest stan zaawansowania robót modernizacyjnych. Na stacji już zrobiono wiele, bo podniesiono prawie o metr perony, pobudowano mosty nad Baryczą i Młynówką (kanałem), trwają prace przy budowie przejść podziemnych między peronami, trwa przebudowa sieci trakcyjnej.
Według oświadczenia wykonawcy kłopoty podróżnych na tej stacji skończą się pod koniec września tego roku.
Roboty, co podkreślali przedstawiciele wykonawcy i inwestora, są szczególnie trudne również ze względu na wodę, która - mimo uszczelnień - utrudnia roboty budowlane, a mimo tych i innych trudności roboty mieszczą się w przewidzianych harmonogramach. Oczywiście w czasie robót mają miejsce określone utrudnienia dla podróżnych, ale nie sposób ich uniknąć, ponieważ roboty są realizowane bez wstrzymywania ruchu pociągów osobowych i towarowych.
   Budowlańcy mówią o takich przypadkach, że roboty są realizowane na „żywym organizmie”, co znacznie je komplikuje, a zakres robót jest bardzo duży, bo obejmują one przebudowę nawierzchni kolejowej podtorza i odwodnienia, przebudowę i odbudowę nowych obiektów inżynieryjnych, modernizację sieci trakcyjnej, modernizację i rozbudowę układu zasilania elektroenergetycznego, modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym, łączności, sygnalizacji przejazdowej i diagnostyki stanów awaryjnych taboru, przebudowa i budowa nowych peronów, przejść podziemnych dla podróżnych, urządzeń do obsługi niepełnosprawnych, budowa obiektów i urządzeń dla ochrony środowiska.
Roboty w ramach projektu są wykonywane na obszarach Natura 2000, Dolina Baryczy, Ostoja nad Baryczą, Dolina Widawy, a na tych obszarach prace mogą być wykonywane, ze względu na ochronę środowiska, tylko w okresach jesienno-zimowych (od 1.X do 28.II).
Zresztą o skali projektu najlepiej świadczą zakładane koszty jego realizacji, które wynoszą 1 miliard 522 milionów złotych. Modernizacja jest współfinansowana przez UE ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 875.836.470 złotych.
W wyniku prowadzonej modernizacji, na dolnośląskim odcinku linii około 10 obiektów inżynieryjnych ulegnie zmianie.
   Wizyta przedstawicieli mediów w Żmigrodzie i Obornikach Śląskich miała unaocznić im, jak wielki jest zakres robót na stacjach.
W Żmigrodzie roboty modernizacyjne są dość zaawansowane i zbliżają się do finału, natomiast w Obornikach Śląskich dopiero się rozpoczęły, a stacje i w Żmigrodzie, i w Obornikach Śląskich są porównywalne, jeśli chodzi o ich wielkość, z tym, że w Obornikach dochodzą jeszcze dodatkowe roboty związane z likwidacją m.in. kładki dla podróżnych - zastąpi ją tunel.
   Według deklaracji wykonawcy i inwestora, efektem modernizacji linii będzie poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróżowania, skrócenie czasu jazdy pociągów, a także zminimalizowanie negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne hałasu, budowa ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt dużych i małych oraz separatorów zanieczyszczeń.
   Jednym ze znaczących zadań na dolnośląskim odcinku linii, jest przebudowa mostu nad Odrą, leżącym między stacjami Wrocław Popowice i Wrocław Osobowice.
Dziś intensywne roboty trwają przy montażu przęsła stalowego o długości 131 metrów, które po całkowitym zmontowaniu, zostanie przesunięte nad główny nurt rzeki. Takie przęsła będą dwa, w każdym z torów.
Trwają też roboty przy modernizacji starej żelbetowej konstrukcji, a cały most, ze względu na wymagania przeciwpowodziowe, będzie podniesiony o 35 centymetrów w stosunku do poprzedniej konstrukcji. Całkowity koszt przebudowy mostu wyniesie około 41 milionów złotych, jego ukończenie przewidziany jest na rok 2014.
W okolicy mosty, na wysokości Cmentarza Osobowickiego, rozpoczęto przygotowania do budowy przystanku osobowego Osobowice Cmentarz.
   Końcowym efektem modernizacji linii E59 będzie zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 kilometrów na godzinę, a towarowych do 120 km/h.
   Warto też dodać, że roboty prowadzi konsorcjum firm, w skład którego wchodzą: Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych SA, Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o., PKP Energetyka SA, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o.
System urządzeń sterowania ruchem kolejowym buduje Konsorcjum w składzie: Bombardier Transportation (ZWUS), Krakowskie Zakłady Automatyki SA, Roman Sabat Biuro Wdrożeniowo-Projektowo SABEL.
Zygmunt Sobolewski
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.