Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Lepsze warunki kolejowych przewozów między Braniewem a portami Trójmiasta

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują przebudowę torów na trasie z Braniewa do Malborka. Spółka podpisała umowę na opracowanie studium wykonalności. Planowana inwestycja zwiększy możliwości przewozu towarów z Braniewa i Obwodu Kaliningradzkiego do trójmiejskich portów.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 17 grudnia 2020 r. umowę o wartości blisko 4 mln zł nettona opracowanie studium wykonalności dla przebudowy torów z Malborka do Braniewa i granicy kraju z Obwodem Kaliningradzkim.

– Istotnym działaniem PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest przygotowywanie projektów przyszłych inwestycji. Linia kolejowa z Braniewa do Malborka jest ważnym korytarzem transportowym do portów w Gdańsku i Gdyni. Dostosowanie trasy przebiegającej przez województwo warmińsko-mazurskie do standardów europejskiej sieci kolejowej TEN-T przyczyni się do rozwoju ekologicznej, bezpiecznej i punktualnej kolei.– powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W ramach studium wykonalności wykonawca dokona kompleksowej analizy, określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres niezbędnych prac, a także szacowane koszty inwestycji. Przeanalizowane będą warunki do przewozów towarowych oraz przewozówpasażerskich z prędkością do 160 km/h. Studium będzie podstawą do szczegółowego planowania projektu po 2023 roku.

– Umowa na opracowanie studium wykonalności dla linii z Braniewa do Malborka, to kolejny krok do zwiększenia kolejowego dostępu do portów Trójmiasta. Będziemy przygotowani do inwestycji, która usprawni transport towarów między Polską a Obwodem Kaliningradzkim. Obecne i przyszłe inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. istotnie zwiększają rolękolei jako sprawnego i ekologicznego środka transportu– powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Studium wykonalności dotyczy przebudowy linii kolejowej nr 204 na odcinku ok. 90 km pomiędzy Obwodem Kaliningradzkim, Braniewem, Bogaczewem a Malborkiem. Istotne będzie dostosowanie linii do wymagań międzynarodowych korytarzy TEN-T.

Efektem planowanej inwestycji będą lepsze warunki do przewozu towarów. Cięższe oraz dłuższe, pociągi zapewnią transport większej ilości ładunków. Budowa stacji Braniewo Towarowe, zlokalizowanej pomiędzy granicą państwa a stacją Braniewo, usprawni obsługę długich towarowych składów. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb kontroli celnej i granicznej.

Po dwóch torach „elektrycznie” między Braniewem a Bogaczewem

Analizy obejmą również dobudowę dodatkowego toru pomiędzy Bogaczewem a Braniewem na długości ok. 40 km, co w efekcie pozwoli na jazdę po dwóch torach na całej trasie Malbork – Braniewo. Poprawi to przepustowość linii, dzięki czemu przejedzie więcej pociągów. Plany zakładają również możliwość elektryfikacji linii pomiędzy Bogaczewem a Braniewem, a to wpłynie na wzrost znaczenia kolei jako ekologicznego środka transportu towarów.

W ramach zleconego studium wykonalności przeanalizowana będzie możliwość stworzenia dostępu kolejowego do portu morskiego w Elblągu. Budowa łącznicy w okolicy Malborka pozwoli na sprawny przejazd pociągów z Iławy w kierunku Elbląga bez konieczności zmiany kierunku jazdy. Budowa j łącznicy w Bogaczewie może umożliwić jazdę z Braniewa i Chruściela do Olsztyna.

Towary po nowym szerokim torze

Obiektem analiz będzie również szerokotorowa linia kolejowa (nr 217), która łączy Polskę z Obwodem Kaliningradzkim. Obecnie szeroki tor (1520 mm) kończy się w miejscowości Wielkie Wierzno. W studium wykonalności wykonawca przeanalizuje możliwość wydłużenie do Bogaczewa lub Elbląga. W ramach inwestycji planuje się dostosowanie linii szerokotorowej do cięższych i dłuższych składów do 1050 metrów. Pozwoli to na przewóz większej liczby towarów pomiędzy trójmiejskimi portami a Rosją.

Termin opracowania studium wykonalności dla projektu „Prace na linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork-Braniewo” określono do I kw. 2023 r. Wartość opracowania dokumentacji przedprojektowej to 3,74 mln zł netto. Dokumentację przygotuje firma Databout Sp. z o.o.

(PKP PLK)

Kategoria:
lepsze26