Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

40 lat z Wolną Drogą

40 lat + z „Wolną Drogą” – Marek Dębski

Zgodnie z deklaracją będziemy w roku 2022 kontynuować cykl: 40 lat z „Wolną Drogą”, choć już z dodanym znakiem „+”. Chcemy udostępniać łamy tym z Państwa, którzy chcą się podzielić swoimi przemyśleniami na nasz temat, ale może i szerzej tego wszystkiego, co przez te ponad 40 lat wydarzyło się w kraju, „Solidarności”, na kolei… Zapraszamy!

„Wolna Droga”, to symbol triumfu wartości w czasie

40 lat – jubileusz powstania czasopisma „Wolna Droga” dowodzi, że pewne wartości przyświecające twórcom i pierwszym redaktorom czasopisma, jak odwaga, prawda, odpowiedzialność, walka o prawa pracownicze, mają charakter uniwersalny i ponadczasowy. To właśnie dzięki temu, że przez te wszystkie lata redaktorom i dziennikarzom publikującym w czasopiśmie przyświecają te same wartości, co twórcom dwutygodnika, publikowany jest on do dnia dzisiejszego. 

Autorzy publikujący na łamach „Wolnej Drogi” nie bali pisać się prawdy w trudnych latach 80-tych XX wieku, w czasie przemian polityczno-prawnych XX wieku, jak i obecnie. Treści i opinie prezentowane w czasopiśmie były i są odmienne w stosunku do tych prezentowanych przez opiniotwórcze media. Dwutygodnik był i jest głosem kolejarskiej społeczności – stanowiskiem pracowników kolei. Był to i jest głos „Solidarności” kolejarskiej.

Powiedzieć, że „Wolna Droga” jest gazetą związkową, to nic nie powiedzieć. „Wolna Droga”, to gazeta dla każdego kolejarza. Na łamach „Wolnej Drogi” od chwili powstania publikowane są treści o najistotniejszych sprawach dla wszystkich pracowników kolei, branży kolejowej. 

Wszyscy czytelnicy czasopisma – bez względu na to, czy są kolejarzami, czy nie – mogą dzięki lekturze wzbogacić swoją wiedzę na temat m.in. praw pracowniczych i ich ochrony, zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw kolejowych, działalności „Solidarności”, dialogu społecznego, przewozów kolejowych, produkcji taboru, inwestycji infrastrukturalnych. „Wolna Droga” tym samym odgrywa także bardzo ważną rolę edukacyjną. 

Ponadto czasopismo od wielu lat pieczołowicie relacjonuje na swoich łamach wszystkie istotne dla kolejarzy obchody świąt i rocznic, jak m.in. Lubelski Lipiec, protest głodowy kolejarzy we Wrocławiu, wybuch II Wojny Światowej na stacji kolejowej w Szymankowie. 

„Wolna Droga” łączy doskonale „to, co było” z „tym co jest”. Dbając o etos pracy kolejarzy, patrzy w przyszłość, nie zapominając o aktualnych problemach i bieżących wydarzeniach istotnych dla kolejarskiej braci. 

Co bardzo ważne, na łamach czasopisma toczą się debaty na temat teraźniejszych wydarzeń: zmian w branży kolejowej, zmian przepisów prawa, nowych technologii. Żadne tematy – choć często bardzo trudne – nie są pomijane, czy ignorowane. Nie mam wątpliwości, iż „Wolna Droga” wnosi duży wkład w merytoryczną dyskusję nad obecnymi problemami społeczności kolejarskiej. 

Właśnie z uwagi na 40 lat istnienia czasopisma, ma ono ogromną wartość historyczną. Jesteśmy niemalże równolatkami, tym samym lektura archiwalnych numerów czasopisma wydanych w latach 80-tych czy 90-tych XX wieku jest dla mnie niezastąpionym źródłem informacji historycznych: o działalności związków zawodowych na przestrzeni lat, pracy zarządów spółek kolejowych i wielu innych. 

Jako Przewodniczący Międzyzakładowej Komisji Koordynacyjnej w spółce POLREGIO S.A. traktuję dwutygodnik jako niezastąpione źródło informacji i jest on dla mnie, jak i dla moich koleżanek i kolegów w Komisji, lekturą obowiązkową. 

Ogromnie cieszy mnie rozwój czasopisma poprzez portal internetowy. W czasach cyfryzacji ułatwia on dotarcie do treści publikowanych przez „Wolną Drogę”, zwłaszcza młodemu pokoleniu kolejarzy. To, że cały czas „Wolna Droga” rozwija się, świadczy o tym, że pomimo upływu lat jest potrzebna nam kolejarzom. 

Życzę redakcji „Wolnej Drogi” świętowania kolejnych pięknych jubileuszy. Aby dalej publikowała i zachowała dotychczasową wierności wartościom, jak odwaga, czy prawda. Aby pozostała wolna, i w imię tej wolności jeszcze prężniej się rozwijała.

Marek Dębski, Przewodniczący Międzyzakładowej Komisji Koordynacyjnej NSZZ „Solidarność” w POLREGIO sp. z o.o., członek Zarządu Regionu Ziemi Łódzkiej NSZZ „Solidarność”, wiceprzewodniczący Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” Przewozów Pasażerskich i członek Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”.

WD01