Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Stacja Kraków Płaszów zmienia się dla podróżnych

Dodatkowy peron, 200-metrowe wiaty, wygodne przejście podziemne, nowoczesny system informacji – taka będzie stacja Kraków Płaszów po modernizacji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły prace na największej, po Krakowie Głównym, stacji pasażerskiej w stolicy Małopolski. Inwestycja, to część prac na krakowskiej linii średnicowej, wartych ok. miliard zł i współfinansowanych w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Przebudowa stacji Kraków Płaszów, to element największej inwestycji PLK w Krakowie – modernizacji linii E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, wraz z dobudową torów dla kolei aglomeracyjnej. Wykonawca rozpoczął prace od rozbiórki jednego z dwóch, znajdujących się na stacji, peronów wyspowych. Równolegle wymieniane są tory. Prace obejmują demontaż i montaż kabli i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Harmonogram robót został tak przygotowany, by nie przerywać ruchu pociągów.

Wygodniej dla pasażerów i dodatkowy peron

Po zakończeniu prac, w 2021 roku, stacja stanie się nowoczesnym, zapewniającym łatwe przesiadki, węzłem komunikacyjnym. Wybudowany będzie dodatkowy czwarty peron.

Stacja będzie mogła jednocześnie obsłużyć więcej pociągów. Podróżni skorzystają z wygodnych peronów – dotychczasowe konstrukcje zostaną zastąpione nowymi, o długości 400 metrów.

Perony zostaną wyposażone w nowe oświetlenie, monitoring i systemy nagłaśniające. Pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podróżnych chronić będą 200-metrowe wiaty.

Wyremontowane i powiększone zostanie również przejście podziemne, które zapewni szybkie dojście do poszczególnych peronów, dworca, ul. Dworcowej i Prokocimskiej.

Stacja dostępna będzie dla wszystkich podróżnych. Na peronach i w przejściu podziemnym pojawią się ścieżki naprowadzające. Nowe rozwiązania, przygotowane przez PLK, pozwolą swobodnie przemieszczać się osobom o ograniczonej mobilności.

Zmodernizowana zostanie nie tylko infrastruktura dla pasażerów. Wykonawca ma za zadanie przebudować cały węzeł kolejowy. Wymienione zostaną tory, rozjazdy, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W pobliżu stacji budowane jest nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania, w którym kolejarze będą zarządzać ruchem pociągów.

Łatwe podróże małe i duże

Po zakończeniu inwestycji krakowianie zyskają kolejny wygodny węzeł przesiadkowy. Na stacji Kraków Płaszów zatrzymują się zarówno pociągi dalekobieżne, jak i aglomeracyjne. Pasażerowie mogą podróżować w kierunku Rzeszowa, Tarnowa, Zakopanego, Wieliczki czy Skawiny. Obsługę na stacji ułatwia wyremontowany kilka lat temu przez PKP S.A. budynek dworca, a dzięki estakadzie Lipska – Wielicka podróżni mogą się w łatwy sposób przesiadać z pociągu do tramwaju.

Poza przebudowa stacji Kraków Płaszów w ramach inwestycji „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” wybudowane zostaną dwa nowe przystanki kolejowe (Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień), a sześć zostanie odnowionych.

Pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów powstają dwa nowe tory kolejowe, dzięki którym przewoźnicy będą mogli uruchomić więcej pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych, które sprawniej przejadą przez Kraków.

Główne prace budowlane zakończą się w 2020 r. Ich wartość wynosi niemal 1 mld zł.

(PKP PLK)

Kategoria:
Płaszów