Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Pociągi wrócą na Wrocław Świebodzki

4 października w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim doszło do podpisania umów na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego, które pozwoli na rozpoznanie potrzeb w zakresie inwestycji w obrębie wrocławskiej aglomeracji.

Umowy podpisali: Jerzy Dul i Andrzej Kudła z ramienia PKP PLK, Andrzej Adamski, prezes Zarządy Spółki BBF i Krzysztof Sroga, dyrektor Spółki WYG International.

W ramach tego studium rozpatrywana będzie między innymi odbudowa stacji Wrocław Świebodzki, z ewentualną możliwością jej przebudowy jako stacji przelotowej, budowa połączenia kolejowego do lotniska, poprowadzenie trasy kolei dużych prędkości przez wrocławski węzeł kolejowy, przebudowa wrocławskiej linii średnicowej, budowa bezkolizyjnych układów na linii średnicowej, celem oddzielenia ruchu regionalnego i dalekobieżnego, możliwość wykorzystania linii towarowych dla ruch pasażerskiego.

Wykonawcą te studium będzie firma BBF Sp. z o.o. z Poznania. Wartość tej umowy wynosi 1,49 mln złotych, termin realizacji wynosi 34 miesiące od podpisania umowy.

Krócej, bo tylko 16 miesięcy, ma potrwać opracowanie drugiego studium przez warszawską firmę WYG International Spółka z o.o., która sprawdzi, jakie prace trzeba wykonać by dostosować linię kolejową C-E 59 na odcinku Święta Katarzyna – Wrocław Muchobór i Wrocław Świebodzki do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej.

Przypomnijmy… Stacja Wrocław Świebodzki została zamknięta dla ruchu pociągów w roku 1991, choć jeszcze w roku według rozkładu odjeżdżało z i przyjeżdżało 10 par pociągów, między innymi do i z Jeleniej Góry, Głogowa, Węglińca, Legnicy. Jako ciekawostkę dodam, że w rozkładzie jazdy na lata 1990-1992 Wrocław Świebodzki w nim figurował.

Opracowane studium obejmie linię Święta Katarzyna – Wrocław Brochów – Wrocław Stadion – Wrocław Muchobór – Wrocław Kuźniki. Wartość umowy wynosi 2,5 mln zł. Fragmentem tej linii jest obecna obwodnica Wrocław Brochów – Wrocław Stadion – Wrocław Muchobór, po której dotychczas jeżdżą tylko pociągi towarowe.

Opracowany studium umożliwi pozyskanie środków unijnych na rozwój trasy kolejowej w perspektywie 2021-2027.

Warto dodać, że w ramach prac studialnych przewidziano konsultacje z samorządami i przewoźnikami w celu ustalenia wstępnych wariantów i prognoz rozwoju pasażerskiego ruchu kolejowego. Oba zadania będą finansowane ze środków własnych Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak przed podpisaniem umowy zwracał uwagę, że Wrocław jest coraz bardziej zakorkowany, a działania ujęte w podpisywanych umowach, to pomocna dłoń administracji rządowej wyciągnięta w kierunku lokalnego samorządu. – Jeżeli chcemy, żeby nasz regionalny port lotniczy, mógł w pełni wykorzystać swoje możliwości techniczne, musimy doprowadzić do niego połączenie kolejowe – mówił wojewoda.

Arnold Bresch,  członek Zarządu Spółki PKP PLK, zapowiedział zaangażowanie także podwrocławskich samorządów w ustalenia, jak ma wyglądać komunikacja kolejowa w aglomeracji wrocławskiej, bo: – Studium określi możliwość wykorzystania istniejących linii kolejowych, potrzebę odbudowania starych i potrzebę budowania nowych odcinków linii kolejowych. Jednym z elementów, który będzie połączenie lotniska z centrum miasta.

Wolę współpracy w zakresie działań dotyczących Wrocławskiego Węzła Kolejowego, w tym pozyskania opracowania studyjnego, które określi kierunek rozwoju transportu kolejowego na terenie wrocławskiej aglomeracji, wyraził list intencyjny podpisany w czerwcu br. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A., Samorząd Województwa Dolnośląskiego i Prezydenta Wrocławia. Sygnatariusze listu będą ze sobą współpracować na etapie opracowywania wstępnego studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego.

Po podpisaniu umów odbył się briefing prasowy prowadzony przez Mirosława Siemieńca, rzecznika prasowego Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zygmunt Sobolewski

Kategoria:
Świebodzki21