Kolejarze zyskają specjalistyczny pojazd do badania gruntu. Geolodzy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za około 2 mln złotych zyskają dwie wiertnice. Za pomocą specjalistycznego sprzętu pracownicy sprawdzą warunki gruntowo-wodne na terenach przyszłych inwestycji. Badania wykonane na głębokości do 20 m określą zakres robót już na etapie przygotowania projektu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A podpisały 28 lutego 2018 r. umowę za 1,8 mln zł. na zakup dwóch wiertnic geologicznych. Pojazdy na gąsienicach będą wyposażone m.in. w wiertła pracujące do 20 metrów, miernik do pomiaru głębokości wody i gęstości gruntu. Specjalistyczne sprzęty badawcze trafią na wiosnę do pracowników PLK we Wrocławiu i Krakowie. Wiertnice prace rozpoczną na śląskim odcinku „Węglówki” – na linii kolejowej Chorzów Batory – Tczew (131). Pojazdy dostarczy firma Bipromasz Sp. z o.o. sp. k.
Dokładny pomiar, to lepsza jakość inwestycji
Specjalistyczne pojazdy, to duże ułatwienie dla geologów PLK. Do tej pory prace prowadzone były ręcznie. Geolodzy osiągali maksymalnie 5 metrów głębokości. Lepsze parametry i możliwości pojazdów pozwolą na odwierty do 20 metrów. Dokładne pomiary dadzą większą wiedzę o stanie podtorza linii kolejowej i podłoża obiektów inżynieryjnych np. mostów, wiaduktów, tuneli.
Takie badania pozwolą na lepsze przygotowanie projektu inwestycji, określenie dokładnego zakresu prac, a to przełoży się szybszą realizację robót i lepszą jakość inwestycji. Badania za pomocą wiertnic umożliwią dokładniejsze rozpoznanie gruntu i wyeliminowanie ewentualnych kolizji podczas robót.
Laboratoria mobilne na straży jakości
Wiertnice geologiczne wspomogą prace mobilnych laboratoriów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. korzystają z nich już od kilku lat. W ubiegłym roku laboranci wykonali około 5 tys. badań na prowadzonych inwestycjach. Laboratoria mobilne wzmacniają prowadzony przez PLK monitoring jakości inwestycji. Działania obejmują również kontrolę materiałów budowlanych stosowanych do realizacji prac.
(PKP PLK)