Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

W Małopolsce o kolei

W dniach 24-25 kwietnia 2019 r. w OW „Kolejarz” w Zakopanem odbyła się I Sesja XIV Zebrania Delegatów Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przy Regionie Małopolskim (RSK).

Obrady rozpoczęto tradycyjnym odśpiewaniem Hymnu Solidarności. Po sprawach proceduralnych przystąpiono do złożenia sprawozdania z działalności Rady RSK za okres minionego roku (przewodniczący RSK Henryk Sikora), które było podsumowaniem szerokiej działalności sekcji, polegającej między innymi na: wspieraniu organizacji związkowych w działalności statutowej, pomocy dla członków związku, zabieganiu o rozwój kolei w Małopolsce oraz integracji kolejarzy poprzez imprezy sportowe i różne uroczystości.

W tej części zebrania znalazły się również: informacja finansowa (skarbnik RSK Marek Ordon) oraz odczytanie protokołu Komisji Rewizyjnej (przewodnicząca KR Bernadetta Kaszowska).

Następnie delegaci przeszli do dyskusji, w której zostały poruszone istotne zagadnienia dla związku i jego członków, związane przede wszystkim z bieżącymi problemami komisji zakładowych, z jakimi muszą się borykać związkowcy w swoich miejscach pracy (przymus składania sprawozdań finansowych w wersji elektronicznej, chaos wynikły po znowelizowaniu ustawy o związkach zawodowych – gdzie ta reprezentatywność?).

Przewodniczący RSK przypomniał najważniejsze postulaty dla kolejarzy, które zostały zaprezentowane na pikiecie przed Urzędem Wojewódzkim w Krakowie (Ustawy: o SOK, emeryturach pomostowych, ZFŚS i tzw. kryterium stażowe uprawniające do przejścia na emeryturę).

Poruszono też sprawy wyznaczania na stanowisko maszynisty odpowiednich pracowników w PLK, szkoleń związkowych, przekazywania majątku do spółek przez PKP S.A. oraz naliczeń na ZFŚS.

W ramach dyskusji delegatom została wyświetlona multimedialna prezentacja składająca się z fragmentów relacji telewizyjnych z trzech ostatnich wydarzeń organizowanych przez „Solidarność” zamieszczonych w „Kronice Krakowskiej” (z imprezy okolicznościowej zorganizowanej przez RSK z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości; Konkursu „Solidarni w Sporcie”, w którym jednym z laureatów został kolejarz – kandydat RSK Stanisław Piątek; oraz pikiety zorganizowanej pod Urzędem Wojewódzkim w Krakowie w ramach ogólnopolskiej akcji protestacyjnej „Solidarności”).

Przy tej okazji padło pytanie, które z kolejowych struktur „Solidarności” zwróciły uwagę swoimi działaniami w ostatnich kilkunastu miesiącach, co zaowocowało telewizyjną relacją?

Prezentacja pokazywała niełatwą drogę „Solidarności” biorącej czynny udział w obronie miejsc pracy, godnej płacy i innych spraw ważnych nie tylko dla związkowców, ale też dla całego społeczeństwa.

Delegaci przegłosowali uchwałę dotyczącą wyznaczenia programu Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w latach 2019-2023, stanowiącą drogowskaz dla działalności sekcji w najbliższych latach.

Przyjęli też stanowisko dotyczące wykorzystania potencjału linii kolejowych przebiegających przez Kraków i przywrócenia dla pasażerów modernizowanej linii nr 95 na odcinku Kraków – Batowice – Nowa Huta – Podłęże.

W trakcie obrad do zebranych dołączyli zaproszeni goście: Tomasz Tomala – szef Gabinetu Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka; Łukasz Smółka – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego oraz Wojciech Grzeszek – Przewodniczący Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”.

Tomasz Tomala odczytał skierowany do delegatów list Andrzeja Adamczyka Ministra Infrastruktury, który podziękował za zaproszenie, ale ze względu na obowiązki służbowe nie był w stanie przybyć do Zakopanego.

Z pisma można było się dowiedzieć m.in. o stopniu zaawansowania prac modernizacyjnych, prowadzonych w Małopolsce i planie uruchomienia od maja br. przejazdów pociągów po nowo wybudowanym torze pomiędzy Krakowem a Podłężem. Docelowo pociągi pasażerskie na skutek dostosowania linii E30 do międzynarodowych standardów mają kursować na tym odcinku z prędkością 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Pomiędzy stacjami Kraków Główny a Kraków Płaszów budowane są nowe tory aglomeracyjne. Powstają nowe przystanki, mosty i wiadukty. Podstawowe prace mają zakończyć się w 2020 r., a cała inwestycja w połowie 2021 r.

W marcu br. podpisana została też umowa o dofinansowanie ze środków UE prac w trybie „projektuj i buduj” na trasie Trzebinia – Zebrzydowice, pomiędzy PKP PLK S.A. a Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Inwestycja zapewni szybsze i bezpieczniejsze podróże oraz sprawniejszy przewóz towarów między Małopolska a Śląskiem. Trwają przygotowania do budowy najdłuższej od kilkudziesięciu lat nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko.

Uzupełnieniem ww. inwestycji jest Program Inwestycji Dworcowych, który w województwie małopolskim obejmuje 27 dworców, w tym budowę nowych Innowacyjnych Systemów Dworcowych, takich jak np. nowy dworzec w Oświęcimiu.

Z kolei Łukasz Smółka – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, mówił m.in. o: trwającym przetargu na budowę 4 pociągów dedykowanych dla ruchu aglomeracyjnego ze środków województwa, studium wykonania budowy linii kolejowej z Krakowa do Myślenic, która ma kosztować ok. 4 mld. zł., budowie zaplecza technicznego w Krakowie Głównym dla pociągów zakupionych przez województwo.

Odpowiadał również na pytania delegatów, których interesowały m.in.: prowadzone inwestycje w Małopolsce, problem z podawaniem jednolitej informacji dla pasażerów różnych przewoźników, usprawnienie systemu przewozów regionalnych, otwarcie nowych linii kolejowych, przywrócenia kursowania pociągów na linii Tarnów – Dąbrowa Tarnowska itp.

W dyskusji przewodniczący Henryk Sikora stwierdził, że z ostatnich jego spotkań w Oddziale Małopolskim Przewozów Regionalnych i Spółce Koleje Małopolskie wynika, że największym problemem przewoźników kolejowych w Małopolsce jest brak taboru, gdyż po zakańczanych modernizacjach linii kolejowych mają być uruchamiane nowe relacje oraz wzrośnie częstotliwość kursowania pociągów. Nierozstrzygniętym jest, którzy przewoźnicy będą prowadzić pociągi po zmodernizowanej linii Kraków – Katowice.

Marszałek Smółka potwierdził braki, obliczając, że jest zapotrzebowanie w województwie na ok. 40 pociągów dodatkowo.

Wojciech Grzeszek – Przewodniczący Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”, przedstawił działania NSZZ „Solidarność” w ostatnim okresie, w tym przebieg akcji protestacyjnej i prace zespołów problemowych, które działając z przedstawicielami ministerstw mają stworzyć warunki do realizacji postulatów „Solidarności”.

Zebrani, korzystając z okazji, pytali, jakie są szanse na wprowadzenie do ustawy emerytalnej stażu pracy 40 i 35 lat? Przypomnieli, że jest to ważny postulat „Solidarności”.

Dużo pytań kierowanych do zaproszonych gości dotyczyło obecnej sytuacji politycznej i jej przełożenia na obecną sytuację i nastroje społeczne.

Wyrażam przekonanie, że w realizacji zadań i spraw, którymi związek będzie się zajmował w najbliższej przyszłości, wykażemy wzajemną współpracę i zaangażowanie dla dobra naszych członków, NSZZ „Solidarność” i kolei.

Bogdan Ostrowski

Kategoria:
Mało