Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Aktualności

„Solidarność” w PLK zabrała głos

Rada Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” w dniu 14 grudnia 2023 r. przyjęła stanowisko ws. sytuacji w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jest to głos „Solidarności” dotyczący najważniejszych dla pracowników obszarów działalności PLK. Obejmuje ono pięć priorytetowych zagadnień:

  1. ZUZP wraz z wynikającymi z niego porozumieniami.
  2. Wynagrodzenia (coroczny wzrost wynagrodzeń).
  3. Zatrudnienie i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
  4. Spółki Grupy PKP PLK S.A.
  5. Inwestycje i efektywna realizacja programów rządowych.

Stanowisko zostało dostarczone do Dariusza Klimczaka, Ministra Infrastruktury, z prośbą o wzięcie go pod uwagę przy podejmowaniu decyzji.

Powodem jego przyjęcia są zmiany kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury, które sprawuje nadzór właścicielski nad zarządcą narodowej sieci linii kolejowych, Spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK).

„Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”, jako największy związek zawodowy działający w PLK, wyraża przekonanie, że działania Ministerstwa Infrastruktury przyczynią się do dalszego rozwoju kolei i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., umocnią kolej w systemie transportowym Polski, a rozwiązania prawne i finansowe pozwolą na kontynuowanie kluczowych modernizacji i inwestycji kolejowych oraz programów rządowych. Uważamy, że prowadzone kierunki działań są właściwe i prorozwojowe, służą społeczeństwu i wszystkim pracownikom PLK oraz spółek zależnych”. – czytamy w podsumowaniu stanowiska.

 

*****

 

 

Stanowisko nr 5/2023

Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”

z dnia 14 grudnia 2023 r.

  1. sytuacji w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

W związku ze zmianą rządu i kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury, które sprawuje nadzór właścicielski nad zarządcą narodowej sieci linii kolejowych, Spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK), Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” wyraża swoje stanowisko w najważniejszych dla pracowników obszarach działalności PLK.

  • W PLK zatrudnionych jest ponad 37 tys. pracowników, wewnętrzne regulacje pomiędzy pracodawcą a pracownikami reguluje Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy (ZUZP), który przede wszystkim zapewnia właściwe warunki pracy, godziwe wynagrodzenia, umożliwia awans zawodowy i zapewnia poszanowanie godności każdego pracownika. ZUZP wraz z wynikającymi z niego porozumieniami jest niewątpliwym dorobkiem oraz osiągnięciem Spółki i działających w niej związków zawodowych w obszarze pracowniczym.
  • Dzięki prowadzonemu w ostatnich latach dialogowi społecznemu w PLK wypracowano system corocznych podwyżek wynagrodzeń dla pracowników Spółki. Pozwoliło to na uzyskanie średniego miesięcznego wynagrodzenia, które jest wyższe niż przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw i dużych firmach oraz zmniejszyło różnicę pomiędzy wynagrodzeniami na stanowiskach pracy (różnice pomiędzy najniższymi a najwyższymi wynagrodzeniami z ZUZP). Dzięki takim działaniom PLK staje się coraz bardziej atrakcyjnym pracodawcą zdolnym konkurować w pozyskiwaniu nowych pracowników z rynku pracy.
  • PLK odpowiada za bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów, utrzymanie infrastruktury kolejowej, bezpieczeństwo na obszarze kolejowym (SOK) oraz za prowadzenie inwestycji  przez  wyspecjalizowaną  jednostkę  organizacyjną  jaką jest Centrum Realizacji Inwestycji.

Związek wykorzystując swoje uprawnienia monitoruje sytuację pracowniczą w tych obszarach wielokrotnie zgłaszając pracodawcy swoje postulaty. Priorytetem jest praca z zachowaniem bezpieczeństwa podróżnych, ale także samych pracowników poprzez zabezpieczenie właściwego zatrudnienia, nie obciążanie pracowników dodatkowymi obowiązkami, a przez to zminimalizowanie ryzyka popełniania przez nich błędów.

  • PLK wraz ze spółkami zależnymi: Dolkom Wrocław, PPM-T Gdańsk, PNUIK Kraków, DOM Poznań oraz giełdową spółką Trakcja S.A. tworzy Grupę Kapitałową. Spółki te wykonują prace utrzymaniowe na infrastrukturze liniowej oraz roboty inwestycyjne (na podstawie PZP) m.in. pełniąc rolę „regulacyjną” w zakresie kosztów robót oferowanych przez wykonawców. Dokapitalizowanie tych spółek przez PLK ze środków przekazanych na ten cel przez Ministra Infrastruktury zwiększyło ich wartości ale przede wszystkim pozwoliło na rozbudowanie potencjału wykonawczego (zakupy maszyn torowych, pociągów sieciowych, budowa zapleczy serwisowych itp.) dzięki czemu skutecznie konkurują z wykonawcami zewnętrznymi (prywatnymi).
  • „Solidarność” wspiera działania zmierzające do rozwoju kolei w Polsce, głównie poprzez modernizację i budowę linii kolejowych. Dlatego popieramy realizację programów rządowych służących społeczeństwu (KPK, Program przystankowy, Program Kolej plus) oraz Program utrzymaniowy zabezpieczający finansowanie utrzymania infrastruktury kolejowej. Ważnym jest także wykonanie planów finansowania rozwoju sieci linii kolejowych z Krajowego Planu Odbudowy.

PLK rzetelnie i efektywnie realizuje te programy czego dowodem są oddawane do użytku zmodernizowane linie kolejowe (pozwalające m.in. na uzyskiwanie krótszych czasów przejazdu), perony i przystanki. Pokazują to także uzyskane w ostatnich latach wyniki (coroczne inwestycje o wartości ponad 11 mld zł), a szczególnie w 2023 r. Będzie on rekordowym rokiem, w którym wartość inwestycji wyniesie ok. 13 mld zł.

Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”, jako największy związek zawodowy działający w PLK, wyraża przekonanie, że działania Ministerstwa Infrastruktury przyczynią się do dalszego rozwoju kolei i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., umocnią kolej w systemie transportowym Polski, a rozwiązania prawne i finansowe pozwolą na kontynuowanie kluczowych modernizacji i inwestycji kolejowych oraz programów rządowych.

Uważamy, że prowadzone kierunki działań są właściwe i prorozwojowe, służą społeczeństwu i wszystkim pracownikom PLK oraz spółek zależnych.

Kategoria:
solid2