Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Aktualności

POLREGIO inwestuje w nowy tabor

 

Jaka będzie przyszłość sektora kolejowego w regionie? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty otwarcia IX Europejskiego Forum Taborowego, organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i Rynek Kolejowy. Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO S.A. mówił m.in. o przyszłości spółki oraz oczekiwaniach wobec kolei regionalnych.

Tematem debaty otwarcia Europejskiego Forum Taborowego były zmiany wpływające na polski rynek taborowy, wynikające z ogólnoświatowych megatrendów i sytuacji ekonomicznej oraz geopolitycznej w naszym regionie. 

Jak wiemy, jest ona bardzo złożona. Z jednej strony mamy do czynienia z korzystną dla kolei polityką unijną, zakładającą stopniową dekarbonizację transportu i zwiększającą się świadomością ekologiczną pasażerów, którzy coraz chętniej wybierają kolej. Z drugiej jednak nie możemy zapominać o aktualnej sytuacji politycznej związanej z napaścią Rosji na Ukrainę i problemach ekonomicznych, które dotykają wszystkich gałęzi gospodarki, w tym również producentów taboru oraz zamawiających nowe pojazdy. 

Jak te czynniki wpłyną na rozwój spółki i sytuację kolei regionalnej? 

Nadrabiamy zaległości

„Skupiamy się na pracy u podstaw. Ogłoszony na początku maja przetarg na zakup do 200 nowych EZT-ów będzie dla POLREGIO rewolucją. Nowoczesny tabor do obsługi ruchu regionalnego będzie wyposażony w klimatyzację oraz wi-fi dla pasażerów. Skokowo nadrabiamy zaległości, bo w perspektywie finansowej 2014-2020, gdy wielu przewoźników kolejowych kupowało nowe pociągi za ułamek ich wartości, nie mogliśmy niestety korzystać z funduszy na zakup nowego taboru ze względu na brak notyfikacji udzielonej w 2015 r. pomocy publicznej. Dzisiaj sytuacja jest zupełnie inna. W ubiegłym roku Komisja Europejska zaakceptowała pomoc publiczną. POLREGIO wyszło też z definicji spółki w trudnej sytuacji ekonomicznej i po raz drugi z rzędu zanotowało dodatni wynik na działalności podstawowej jako jedyny z dużych przewoźników pasażerskich. To wraz z umowami wieloletnimi, z których większość zawarto do 2030 r., oznacza, że spółka jest w pełni „bankowalna”, czyli może zaciągać zobowiązania na niezbędne inwestycje” – powiedział Prezes Artur Martyniuk.

Nowa rzeczywistość

Inwestycje i rozwój są również bardzo istotne ze względu na napływ uchodźców wojennych. Od 24 lutego naszą wschodnią granicę przekroczyło ponad 3 mln osób. Wielu z nich zostanie w Polsce na dłużej. 

„Zapewnienie transportu w regionach to również odpowiedź na zwiększone zapotrzebowanie na transport zbiorowy w związku z napływem mieszkańców Ukrainy do Polski. POLREGIO jest często jedynym operatorem transportu zbiorowego w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców. Kolej regionalna powinna być komfortowa i zapewniać w obszarach wykluczonych transportowo co najmniej 10-12 par pociągów na trasie. W obszarach, gdzie jest duży popyt na usługi transportu kolejowego, powinniśmy dążyć do tego, aby pasażerowie nie musieli się uczyć rozkładu jazdy, bo za 15-20 minut przyjedzie na peron kolejny skład”– podkreślił Artur Martyniuk.

(POLREGIO)

Kategoria:
Polregio02