Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Aktualności

14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 już w PKP Intercity

W zakładach PESA Mińsk Mazowiecki zakończył się proces modernizacji 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74, czyli popularnych „Edyt”. Do parku taborowego PKP Intercity dołączył właśnie ostatni pojazd tego typu, który był częścią wartej 274,8 mln zł brutto umowy. To kolejny przykład udanej współpracy pomiędzy narodowym przewoźnikiem a polskim producentem taboru kolejowego. 

PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 z PESA Mińsk Mazowiecki w czerwcu 2019 roku. Pierwsze z pojazdów zaczęły wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku. Podczas modernizacji pojazdy przeszły istotne zmiany, które podniosły standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. 

– Już od kilku lat wprowadzamy do PKP Intercity nową jakość, którą przyciąga do podróży koleją kolejne miliony pasażerów. Zakończony projekt modernizacji ED74 jest jednym z wielu dowodów na rozwój polskiej kolei, która staje się bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Zakończenie tego kontraktu bardzo nas cieszy, ponieważ pojazdy zostały odstawione przez poprzednie zarządy PKP Intercity i niszczały m.in. na krakowskim Bieżanowie. Dziś są to nowoczesne jednostki, które cieszą się uznaniem wśród pasażerów narodowego przewoźnika – podkreśla Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

W zmodernizowanych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego a pojazdy są również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce jest miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. 

Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpływa na komfort podróży. Odebrane wcześniej ED74 kursują obecnie na trasach Wrocław – Katowice/Częstochowa – Kielce – Radom – Lublin, Lublin – Kielce – Katowice oraz Lublin – Kielce – Kraków. 

– Spółka PKP Intercity zainwestowała w nowoczesny tabor już 7 mld zł, a to dopiero początek. Do 2030 roku nakłady sięgną 24,5 mld zł. Realizowane projekty w ramach wielomilionowych umów to szansa na powrót do świetności polskiej kolei, która z roku na rok przewozi coraz więcej pasażerów. Korzystają na tym także zakłady, takie jak PESA, które dzięki potężnym zamówieniom też się rozwijają, dają pracę polskim inżynierom i specjalistom oraz wspierają budżet państwa podatkami – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Powrót na tory popularnych Edyt

Pojazdy ED74 zostały wyprodukowane przez PESA Bydgoszcz S.A. w latach 2007-2008. Początkowo były eksploatowane przez ówczesne PKP Przewozy Regionalne (aktualnie POLREGIO). W roku 2009 wszystkie pojazdy trafiły do PKP Intercity. Po wycofaniu z eksploatacji w latach 2014-2016 stacjonowały w Krakowie oraz w Warszawie.

– W ramach realizowanej przez nas strategii przyjęliśmy założenie przywracania do ruchu pojazdów znajdujących się już w naszym parku taborowym, jak i kupujemy całkowicie nowe lokomotywy i wagony. Elektryczne zespoły trakcyjne ED74, to przykład konsekwencji naszych działań. W 2016 roku postanowiliśmy, że nie zostawimy tych jednostek, ponieważ należy je zmodernizować i przeznaczyć do ruchu pasażerskiego. Z dzisiejszej perspektywy wiemy, że była to właściwa decyzja. Pojazdy cieszą się dobrą opinią wśród podróżnych pasażerów – podkreśla Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity. 

Elektryczne zespoły trakcyjne ED74 wracają teraz na polskie tory dzięki staraniom narodowego przewoźnika, który w 2017 roku zapowiedział chęć modernizacji składów. Proces przygotowania do modernizacji rozpoczął się od dialogu technicznego, mającego na celu wyłonienie wykonawcy. Po zakończeniu tego etapu ofertę przedstawiło konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki (obecnie PESA Mińsk Mazowiecki), a podpisana w 2019 roku umowa pozwoliła narodowemu przewoźnikowi na wywiązanie się z deklaracji.  

– Deklarowaliśmy, że nie zostawimy pociągów ED74 i teraz możemy powiedzieć, że osiągnęliśmy cel, który postawialiśmy sobie w 2017 roku. Jako spółka skarbu państwa nie możemy pozwolić sobie na niekorzystanie z wciąż sprawnego taboru, który z pełnym powodzeniem może wozić pasażerów. Zdefiniowane przez nas trasy kursowania dla popularnych Edyt pomogą kontynuować realizację naszej polityki przybliżania kolei dalekobieżnej mniejszym ośrodkom miejskim w Polsce – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.

Nie tylko ED74, ale także lokomotywy 

Zakład PESY w Mińsku po raz pierwszy zajął się także kompleksowymi przeglądami lokomotyw EP09, które prowadzą pociągi PKP Intercity z prędkością 160 km/h. Podpisana w sierpniu 2022 roku umowa zakłada wykonanie napraw okresowych P4 15 sztuk lokomotyw elektrycznych serii EP09 (zamówienie podstawowe), z opcją napraw okresowych P4 do 7 kolejnych sztuk lokomotyw. Aktualnie zakończyły się przeglądy dwóch lokomotyw. Kolejne będą sukcesywnie oddawane do eksploatacji a ostatni pojazd wyjedzie z mińskiego zakładu na początku 2025 roku. 

– PESA Mińsk Mazowiecki posiada duże doświadczenie w przeglądach i modernizacjach taboru kolejowego, więc z zainteresowaniem przystąpiliśmy do zaprojektowania i dokonania przebudowy elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 przystosowując je w pełni do ruchu dalekobieżnego. Zmniejszenie powierzchni okien, likwidacja jednej pary drzwi na każdym członie oraz zastosowanie nowoczesnych materiałów izolacyjnych pozwoliły zapewnić odpowiedni poziom komfortu termicznego i akustycznego. A nowoczesny napęd jest gwarantem  odpowiedniej dynamiki jazdy i niezawodności. Składam podziękowania pracownikom PKP Intercity za partnerską współpracę oraz wszystkim pracownikom zaangażowanym w ten wymagający projekt, który pomimo pandemii oraz skutków wojny zrealizowaliśmy terminowo – mówi Jacek Bilski, Prezes Zarządu PESA Mińsk Mazowiecki.

Rozwój współpracy PKP Intercity z PESĄ Bydgoszcz

Zrealizowana umowa to kolejny już przykład udanej współpracy pomiędzy bydgoskim producentem a PKP Intercity. W ramach realizowanej strategii inwestycyjnej PKP Intercity obydwie spółki podpisały już umowy o łącznej wartości 2,95 mld zł brutto.

Pod koniec października ubiegłego roku narodowy przewoźnik podpisał kontrakt z PESĄ Bydgoszcz na zakup 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika. Wartość zamówienia wynosi 554,6 mln zł brutto.

W ubiegłym roku, podczas Targów INNOTRANS, spółki podpisały także warty 376 mln zł brutto kontrakt na naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A.

W ramach realizowanych obecnie umów, narodowy przewoźnik odebrał już od PESY 116 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą na piątym poziomie utrzymania. Do parku taborowego spółki dołączy jeszcze 9 takich pojazdów. Zakończenie ich odbiorów, zgodnie z zapisami umowy, planowane jest w drugim kwartale 2023 roku, a wartość całego kontraktu wynosi 540,4 mln zł brutto. 

Pod koniec 2020 roku PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Tym samym zrealizowana została warta blisko 470 mln zł brutto umowa. Z nowoczesnych wagonów korzystają pasażerowie w całej Polsce. Podobnie jak z wielofunkcyjnych wagonów COMBO.

– Dotychczasowa współpraca pomiędzy PKP Intercity a bydgoską PESĄ pokazuje, że wykonywane przez nas produkty oraz usługi cechuje wysoka jakość. Liczmy, że to związek, który przetrwa wiele lat i razem będzie zmieniać polską kolej na lepsze – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. 

W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

(PKP Intercity)

Kategoria:
ED01