Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Z prac Rady Nadzorczej PKP S.A.

Z prac Rady Nadzorczej PKP S.A.

 

Grudniowe obrady Rady Nadzorczej PKP S.A. (19 grudnia 2019 r.) zdominowane były przez tematy dotyczące: zarządzania nieruchomościami PKP S.A., realizacji Programu Inwestycji Dworcowych, nadzoru właścicielskiego oraz realizacji Strategii PKP S.A. po III kwartale 2019 r.

 

Z inicjatywy Rady, realizacja Strategii PKP S.A. na lata 2016- 2020 (z perspektywą do 2023 r.) raportowana jest przez Zarząd, w ramach stałego nadzoru nad działalnością Spółki PKP S.A.

Przekazywane na ostatniej Radzie informacje zawierały prezentację postępów realizacji zadań z objaśnieniami mówiącymi o ich szczegółach (statusy realizacji zadań) oraz wskaźniki realizacji (tabele pokazujące poziom realizacji wybranych wskaźników działalności Spółki).

Ocenie podlegały następujące zagadnienia:

  • efektywna organizacja procesu zarządzania nieruchomościami PKP S.A.;
  • osiągnięcie dodatkowej rentowności majątku PKP S.A.;
  • poprawa biznesowej efektywności spółek Grupy PKP;
  • integracja, rozwój i standaryzacja świadczonych usług;
  • wdrożenie innowacyjnych rozwiązań;
  • wzrost znaczenia transportu kolejowego;
  • dostosowanie działalności Grupy PKP do realizacji UE;
  • organizacja procesu zarządzania Grupą PKP na zasadzie holdingu;
  • nowe kierunki zarządzania infrastrukturą kolejową i usługową;
  • zapewnienie jednolitej polityki rachunkowo-finansowej w Grupie PKP;
  • zapewnienie finansowania działalności w perspektywie długoterminowej;
  • rozwój i zwiększenie efektywności wykorzystania IT w Grupie PKP;
  • podsumowanie realizacji wskaźników.

Rada dokonując oceny raportu z realizacji Strategii, oceniła wnikliwie zadania zakończone i będące w realizacji (stan ilościowy). Szczególną uwagę skupiła na zadaniach o niskim poziomie realizacji, który może spowodować przekroczenie planowanych terminów ich zakończenia.

Pragnę zwrócić uwagę na narzędzia monitorowania realizacji zadań wynikających ze Strategii, które dają możliwość uzyskania aktualnych informacji i wcześniejszego reagowania na ewentualne problemy z ich realizacją.

Dużo czasu Rada poświęciła na analizę aktualnej informacji z realizowanych inwestycji dworcowych realizowanych przez PKP S.A.

Program Inwestycji Dworcowych (PID) obejmuje 189 dworców kolejowych na terenie całego kraju. Wśród nich znajdują się 103 dworce, będące w rejestrze zabytków lub w ewidencji zabytków. Efekty realizacji programu i skalę wykonanych robót budowlanych widać na przykładzie 14 dworców, które zostały już oddane do użytkowania (m.in.: Olsztyn Zachodni, Miechów, Poznań Zachodni, Jawor, Strzelin, Żagań, Pruszków).

Większość dworców jest w trakcie modernizacji (154 dworców) z terminem ich zakończenia w latach 2020-2023.

Inwestycje finansowe są głównie ze środków pochodzących z: budżetu państwa, Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Realizacja PID napotyka na wiele trudności związanych z ogólną sytuacją na rynku budowlanym, m.in.:

  • brak firm budowlanych, zainteresowanych złożeniem swojej oferty do przetargu – powoduje to konieczność powtórnego (często kilkukrotnego) ogłaszania przetargów;
  • wzrost kosztów – wyższe koszty remontu niż środki finansowe wynikające z budżetu zaplanowanego na dany dworzec;
  • odwołania od ogłoszenia wyników przetargu firm, które go przegrały;
  • realizacja kosztownych wymogów stawianych przez konserwatora zabytków.

To wszystko powoduje zwiększoną pracochłonność skutecznego przeprowadzenia postępowania przetargowego oraz przekroczenie czasu planowanego zakończenia modernizacji dworca i oddania go do eksploatacji.

Wymienione przyczyny (plus wzrost kosztów materiałów i robocizny) powodują konieczność zapewnienia większych środków na wykonanie modernizacji dworca.

Jednym z największych dworców objętych pracami projektowymi oraz robotami budowlanymi jest dworzec Rzeszów Główny. Wyceniona na blisko 50 mln. zł inwestycja ma polegać na kompleksowej przebudowie budynku dworca. W jej ramach zaplanowano budowę obniżonego placu do poziomu (-1), będącego połączeniem z budowanym Rzeszowskim Centrum Komunikacyjnym wraz z infrastruktura kolejową, zarządzaną przez PKP PLK S.A. (układ torowy i perony w stacji Rzeszów Główny).

Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne, to inwestycja realizowana z dużym rozmachem przez miasto Rzeszów, a modernizacja dworca kolejowego wpisuje się w jej całość i jest jednym z jej elementów.

Kolejny raz Rada Nadzorcza zajmowała się wnioskiem Zarządu PKP S.A. dotyczącym zakupu od PKP Informatyka 100 proc. udziałów w Spółce Kolejowe Zakłady Łączności Sp. z o.o. w Bydgoszczy (KZŁ).

Od 2012 Spółka KZŁ jest zależna od PKP Informatyka, która zakupiła 100 proc. udziałów od PKP S.A. Miało to dać większe możliwości rozwoju i ułatwić wejście PKP Informatyka na nowe rynki.

Obecnie PKP S.A chce odkupić wszystkie udziały KZŁ od Informatyki i mieć bezpośredni wpływ na to, co dzieje się w tej spółce. Przejęcie KZŁ przez PKP S.A. wpisuje się w strategię konsolidacji spółek kolejowych i dążenie do lepszego nadzoru nad nimi oraz wykorzystania potencjału Grupy PKP.

Trwa realizacja wspólnych inwestycji PKP S.A. i PKP PLK S.A. na dworcach, w tym projektu „Instalacja Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej”. Planowane jest również wykorzystanie potencjału KZŁ do realizacji innowacyjnego programu ładowania elektrycznych pojazdów (samochodów, skuterów, rowerów) przy dworcach kolejowych. Pilotażowy projekt przygotowuje PKP S.A. na 10 dworcach kolejowych.

KZŁ działają głównie na krajowym rynku kolejowym oferując m.in.: systemy informacji pasażerskiej (wizualnej i głosowej) na peronach i dworcach zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP S.A., systemy łączności dyspozytorskiej, systemy biletowe stacjonarne oraz mobilne automaty biletowe i parkingowe (parkomaty).

Wśród innych spraw, którymi zajmowała się Rada Nadzorcza PKP S.A., były m.in.:

  • omówienie wyników finansowych Spółek Grupy PKP w okresie od stycznia do października 2019 r.;
  • bieżące zgody związane z zarządzaniem nieruchomościami PKP S.A.;
  • realizacja inwestycji na nieruchomościach PKP S.A. w Poznaniu (tzw. „Wolne Tory”) w ramach Rządowego Programu „Mieszkanie Plus”;
  • realizacja programu „Gdynia Międzytorze” prowadzonego przez spółkę Xcity.

Henryk Sikora

(Autor jest przedstawicielem pracowników PKP S.A. i spółek zależnych w Radzie Nadzorczej PKP S.A.)

Kategoria:
Henryk02