Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Wkład „Solidarności”

Wkład „Solidarności”

 

Od 15 marca 2020 r., po blisko 21 latach przerwy,dzięki współpracy Kolei Małopolskich, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Województwa Małopolskiego 8 pociągów regionalnych zatrzymuje się na stacjach Kraków Nowa Hutai Kraków Lubocza. 5 z nich odjeżdża ze stacji Kraków Główny (1 uruchamia spółka POLREGIO) w kierunku Tarnowa, a 3 w kierunku przeciwnym.

Pociągi te,kursują tą trasą okrężnie,ze względu na prowadzone od kilkunastu miesięcy prace modernizacyjne pomiędzy stacjami Podłęże i Kraków Główny.

Z punktu widzenia mieszkańców i organizatora przewozów regionalnych poprawi to dostępność komunikacyjną tego rejonu miasta, umożliwiając dojazd koleją do centrum w 15-19 minut, z nowohuckich osiedli,takich jak: Wzgórza Krzesławickie, Grębałów, Lubocza, Wadów i Ruszcza. Zapewni także możliwość dojazdu do firm zlokalizowanych na północ od Nowej Huty.

Pozwoli to na wstępną weryfikację potencjału tego obszaru Krakowa w przewozach pasażerskich włącznie z budową nowych przystanków kolejowych, m.in. w pobliżu osiedla Piastów zapewniając w ten sposób dostępność do kolei i kilkunastominutowy czas przejazdu do centrum Krakowa z wielkich nowohuckich osiedli Mistrzejowice i Bieńczyce.

Mało kto jednak wie, że o reaktywowanie połączeń kolejowych do Nowej Huty zabiegała (jak widać skutecznie) „Solidarność”. W kwietniu 2019 r. Regionalna Sekcja Kolejarzy (RSK) przesłała do marszałka stanowisko związku dotyczące uruchomienia przewozów regionalnych na tej linii (wnioskowaliśmy połączenia w ramach SKA), a w styczniu tego roku wniosek do „Studium wykonalności określające kierunki rozwoju dla sieci linii kolejowych na terenie województwa małopolskiego” w ramach planowanej perspektywy UE 2021-2027 r. zawierający linie kolejowe do budowy i modernizacji, gdzie również znalazła się linia z Krakowa Gł. przez Nową Hutę do Podłęża.

W listopadzie 2019 r. „Solidarność” podjęła działania (tak, jak każdego roku), aby PKP CARGO i PKP PLK dla swoich pracowników zatrudnionych na obszarze Nowej Huty zorganizowały dowóz do pracy (ograniczona dostępność, brak kursów MPK).

W ubiegłym roku, przy współpracy miejscowych zakładów ww. spółek, dowóz ten odbywał się busem na podstawie umowy z firmą przewozową.

Jedną z propozycji związku (bezkosztowych) było zorganizowanie przez Zakład Linii Kolejowych w Krakowie (ZLK)postojów technicznych na stacji Nowa Huta pociągów kursowych przejeżdżających przez tą stację w czasie zmian obsad na stanowiskach pracy. Na takie postoje nie zgodziła się spółka Koleje Małopolskie, wyrażając jednocześnie zainteresowanie postojami rozkładowymi pod warunkiem zmodernizowania peronów.

Koncepcja została przyjęta przez ZLK, który w następnych tygodniach, dzięki zaangażowaniu pracowników sekcji przy wsparciu Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej, zmodernizował perony w Nowej Hucie i Luboczy.

Wykarczowano drzewa i krzaki, wymieniono spękane płyty peronowe, postawiono wiaty przystankowe z nagłośnieniem, wybudowano drogi dojściowe i tam, gdzie było to możliwe, miejsca parkingowe. To tylko niewielki wycinek zakresu prac, które zostały wykonane.

Tak powstał sukces wszystkich, którzy przyczynili się do tego, że po 21 latach można dojechać pociągiem z Krakowa do Nowej Huty.

Dopełnieniem dowozu pracowników kolejowych w ten rejon były postoje techniczne dwóch pociągów PKP Intercity, które z powodu panującej epidemii zostały w marcu zawieszone.

Henryk Sikora

Kategoria:
wkład01