Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

W pojazdach PKP Intercity zużycie energii pod pełną kontrolą

 

PKP Intercity kontroluje zużycie energii elektrycznej swojego taboru. Przewoźnik zakończył instalację układów pomiarowo-rozliczeniowych prądu stałego. To największe tego rodzaju przedsięwzięcie PKP Intercity,służące podniesieniu efektywności energetycznej w Spółce.

 

W lipcu br. zakończył się proces opomiarowania taboru PKP Intercity. Układy pomiaru energii elektrycznej prądu stałego EM3000 zainstalowane zostały na ponad 300 pojazdach przewoźnika – lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych.

 

Inwestycja w efektywność energetyczną

PKP Intercity umowę na instalację układów pomiarowych zawarłoze spółką SESTO w kwietniu 2019 roku. W ramach kontraktu, wartego 5,8 mln zł, firma dostarczyła, zainstalowała i uruchomiła układy pomiarowe. Ponadto wdrożyła system wspierający bieżący monitoring zużywanej energii, parametrów zasilania oraz śledzenie pojazdów w trybie on-line. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwia podniesienie efektywności gospodarki energetycznej PKP Intercity.

W procesie opomiarowania taboru istotne było utrzymanie dostępności pojazdów, niezbędnych do bieżącej obsługi ruchu pociągów rozkładowych. W tym przypadku ważna okazała się ścisła współpraca przewoźnika, udostępniającego pojazdy do wykonania instalacji, ze spółką SESTO montującąukłady pomiarowo-rozliczeniowe energii elektrycznej.

W trakcie realizacji umowy został ogłoszony stan epidemii. Wyzwania związane ze skoordynowaniem prac montażowych i trudności wywołane ograniczeniami epidemii nie pokrzyżowały planów – zadanie zostało ukończone w terminie. Zgodnie z zawartą umową spółka SESTO będzie świadczyć usługi serwisowo-utrzymaniowe układów pomiarowo-rozliczeniowych przez okres 48 miesięcy od przekazania ich do eksploatacji.

 

Wymierne oszczędności

Inwestycja w system pomiarowy sprawiła, że przewoźnik posiada narzędzie, dzięki któremu może wprowadzić działania zmierzające do obniżenia kosztów. Rachunki za energię trakcyjną oparte o dane z układów pomiarowo-rozliczeniowych są pierwszym krokiem do oszczędności w kosztach ponoszonych nazakup energii elektrycznej. Przewoźnik zapłaci za tę energię, którą faktycznie zużywa, a nie za szacunki jej zużycia. PKP Intercity przewiduje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenuenergii trakcyjnej.Oszczędzanie energii pośrednio przyczyni siędo ochrony środowiska naturalnego.

PKP Intercity eksploatuje ok.25% taboru, który posiada zdolność do oddawania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej – tzw. rekuperacja energii elektrycznej – czyli odzyskiwania energii wytworzonej podczas hamowania pociągu. W umowie z dostawcą energii elektrycznej zawarto zapisy umożliwiające rozliczanie energii elektrycznej oddawanej przez pojazdy kolejowe do sieci trakcyjnej.To dodatkowo pozwoli na redukcję kosztów zakupu energii trakcyjnej. Dzięki układom pomiarowo-rozliczeniowym przewoźnik może także on-line monitorować położenie pojazdu, a także napięcie sieci trakcyjnej czy pobierany prąd.

– Montaż liczników energii elektrycznej w pojazdach PKP Intercity, to początek programu zwiększania efektywności energetycznej i systemu zarządzania energią elektryczną. Zyskaliśmy narzędzie identyfikowania rzeczywistego zużycia prądu oraz potencjalnych obszarów obniżenia jego zużycia. Dzięki licznikom możliwe będzie dokonanie pełnej analizy energochłonności wybranych tras, jak również wykorzystywanego taboru– podsumowuje Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.

Obecnie PKP Intercity dysponuje najbardziej zaawansowanym systemem pomiaru energii oraz jego bieżącego monitorowania w usystematyzowanej bazie danych pomiarowo-rozliczeniowych. Dzięki układom pomiarowo-rozliczeniowym oraz systemowi do akwizycji danych pomiarowych PKP Intercity będzie w stanieidentyfikować potencjał do oszczędności energii elektrycznej na poszczególnych trasach obsługiwanych przez przewoźnika.

(PKP Intercity)

Kategoria:
energia01