Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Program Inwestycji Dworcowych PKP nabiera rozpędu

Program Inwestycji Dworcowych PKP nabiera rozpędu

 

Sędziszów Małopolski, Oświęcim, Pomiechówek, Bielsk Podlaski i Nidzica – to nowe dworce, które w tym półroczu zostaną udostępnione podróżnym w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Rok 2020 będzie pod wieloma aspektami przełomowy dla największego programu przebudowy i budowy dworców w historii Polskich Kolei Państwowych.

 

Program Inwestycji Dworcowych wkracza w decydującą fazę. W 2020 roku PKP S.A. planuje udostępnienie kolejnych dworców kolejowych po przebudowie, a także kontynuowanie i rozpoczęcie prac budowlanych i projektowych na wielu obiektach w całej Polsce.

– Program Inwestycji Dworcowych jest jednym z filarów procesu inwestycyjnego, który prowadzimy na kolei od kilku lat, a który obejmuje również m.in. modernizację linii kolejowych oraz unowocześnienie taboru przez państwowych przewoźników pasażerskich i towarowych. Efekt synergii tych działań jest już widoczny w wielu lokalizacjach na terenie całego kraju. Dzięki nimpolska kolej odzyskuje zaufanie społeczeństwa oraz staje się nowoczesna, bezpieczna i przewidywalna. Uważam, że obecny rok będzie dla niej przełomowy ze względu na zwiększające się zaawansowanie procesów inwestycyjnych – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

-Udostępniony w styczniu dworzec w Czeremsze, to pierwszy namacalny efekt Programu Inwestycji Dworcowych w tym roku i jednocześnie piętnastyukończony obiekt w ramach całego projektu. Większość prowadzonych przez nas inwestycji dworcowych wchodzi w decydującą fazę. Aż 42 proc.znich jest w trakcie prac budowlanych oraz na etapie wyboru wykonawcy przebudowy dworców. Kolejne 40 proc. jest na etapie opracowania dokumentacji projektowychi wyboru pracowni architektonicznych, które je opracują – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Łączna wartość zakończonych przebudów dworców w ramach PID, to nieco ponad 113 mln złotych, natomiast wartość projektów będących w trakcie, na różnych etapach inwestycji, szacuje się na ponad 1,5 mld zł. Dzięki tym środkom dworce na terenie całego kraju stają się obiektami nowoczesnymi, komfortowymi, a także dostosowanymi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz bardziej przyjaznymi środowisku.

Ten aspekt jest szczególnie ważny dla PKP S.A. przy budowie Innowacyjnych Dworców Systemowych, które łączą w sobie funkcjonalność, komfort podróżnych właśnie z implementacją nowoczesnych technologii przyjaznych środowisku naturalnemu ze szczególnym naciskiem na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz innych rozwiązań proekologicznych. Łącznie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 powstanie ich aż 40.

Niezwykle ważnym aspektem programu jest również renowacja i rewitalizacja obiektów zabytkowych, które są istotnym elementem ochrony dziedzictwa historycznego. Budynki objęte ochroną konserwatorską stanowią ponad połowę wszystkich dworców objętychProgramem Inwestycji Dworcowych PKP S.A.

Przebudowa prawie 200 dworców kolejowych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, to pierwszy etap największego w historii PKP S.A. programu modernizacji i budowy dworców kolejowych. Większość – około 75 proc. – środków przeznaczonych inwestycje związanez przebudową polskich dworców stanowią fundusze Unii Europejskiej dystrybuowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (np. Pomiechówek, Sędziszów Małopolski), Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (np. Bielsk Podlaski, Czeremcha, Nidzica), Regionalnego Programu Operacyjnego (np. dworce w dolinie Popradu).

Część obiektów budowana i modernizowana jest ze środków własnych PKP S.A. przy wykorzystaniu funduszy pochodzących z budżetu państwa (np. Oświęcim).

(PKP S.A.)

Kategoria:
PID03 Poznan_Garbary