Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

„Pracujemy nad koncepcją utworzenia master planu dla polskiego transportu kolejowego”

„Pracujemy nad koncepcją utworzenia master planu dla polskiego transportu kolejowego”

Powiedział „Wolnej Drodze” Mateusz Izydorek vel Zydorek,

Dyrektor biura Klastra „Luxtorpeda 2.0”

 

Pełni Pan obecnie funkcję Dyrektora biura Klastra „Luxtorpeda 2.0”. Jakie były początki kariery zawodowej?

Jeszcze w trakcie studiów rozpocząłem pracę w Blue Ocean Business Consulting, gdzie pracowałem przy opracowywaniu planów transportowych dla jednostek samorządu terytorialnego. Wtedy też rozpoczęła się moja współpraca z portalem nakolei.pl, gdzie zdobywałem doświadczenie w kwestiach związanych z transportem kolejowym.

Pod koniec 2016 roku, podczas III Kongresu Rozwoju Transportu, wykreowała się idea utworzenia organizacji kolejowej, która będzie wspierała strategiczne projekty dla kolei, działając w charakterze Think Tanku, jednocześnie zrzeszając różne podmioty kolejowe, wspierając je w ich działaniach – tak zrodziła się koncepcja kolejowego Klastra „Luxtorpeda 2.0”. Inicjatywę założenia takiej instytucji podjął Pan Czesław Warsewicz, obecnie Prezes Zarządu PKP CARGO S.A., który pełni społeczną funkcję Przewodniczącego Rady Klastra.

 

Proszę przybliżyć idee i działalność Klastra Luxtorpeda 2.0.

Klaster „Forum na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda 2.0”, to projekt niezależny, którego zadaniem jest wspieranie rozwoju strategicznych projektów dla transportu kolejowego. Oficjalne zawiązanie instytucji nastąpiło w marcu 2017 roku i od tego czasu, podczas różnych wydarzeń branżowych i ogólnogospodarczych, sukcesywnie poddajemy pod dyskusje tematykę transportu kolejowego.

Jako Klaster zorganizowaliśmy dotąd 3 edycje Kongresu Rozwoju Kolei, kilka konferencji tematycznych i debat oraz wiele spotkań roboczych poświęconych konkretnym zagadnieniom. Ponadto bierzemy udział w targach branżowych, promując firmy zrzeszone w Klastrze, a także opracowujemy i współtworzymy raporty związane z transportem publicznym i kolejowym. Oprócz tego, w imieniu członków Klastra, opiniujemy rozporządzenia ministra infrastruktury dotyczące naszej branży czy wszelakich ustaw powiązanych z koleją. Aktualnie, ze względu na trwającą epidemię, zebraliśmy szereg postulatów od członków Klastra, które przedstawiliśmy stronie rządowej. Mamy nadzieję, że wprowadzenie wielu z postulowanych zmian pomoże przetrwać nam wszystkim ten trudny dla branży czas.

 

Podmioty wchodzące w skład KlastraLuxtorpeda 2.0,to…

Jak wspomniałem, pomysł utworzenia Klastra narodził się w 2016 roku podczas organizowanego przez nas Kongresu Rozwoju Transportu. Z inicjatywą utworzenia takiej instytucji wyszedł Pan Czesław Warsewicz, który od początku projektu, znając moje kompetencje z wcześniejszej współpracy, zaproponował mi koordynację projektu.

Na początku Klaster tworzyło 13 podmiotów, obecnie są to 33 firmy. Do Rady Klastra, oprócz CzesławaWarsewicza, dołączyli Włodzimierz Wilkanowicz – Prezes Zarządu Kolei Wielkopolskich i Adam Musiał – Dyrektor Generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, którzy swoje funkcje pełnią również społecznie.

 

Czy Klaster Luxtorpeda 2.0 będzie korzystał z szeroko pojętych mediów?

Jako Klaster coraz częściej staramy się zaistnieć z naszym przekazem i postulatami w szeroko pojętych mediach zarówno branżowych, jak i ogólnopolskich. Ściśle współpracujemy z mediami branżowymi, takimi jak „Wolna Droga”, nakolei.pl, czy „Raport Kolejowy”. Nasi eksperci często uczestniczą w panelach dyskusyjnych podczas ogólnopolskich i międzynarodowych kongresów gospodarczych, konferencji, czy też są proszeni o komentarz dla mediów różnego nurtu. Ponadto, wspólnie z portalem Nakolei.pl, rozpoczęliśmy cykl debat eksperckich z przedstawicielami branży.

 

Jak Pan ocenia dotychczasowe zainteresowanie ProgramemKlastra?

Jako organizacja oddolna, bez wsparcia budżetów projektowych, jestem zadowolony z rozwoju tej inicjatywy. Jesteśmy coraz mocniej rozpoznawalną instytucją, zabieramy głos w ważnych kwestiach i jest on coraz bardziej słyszalny w przestrzeni publicznej. Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami ministerstwa Infrastruktury, a także wieloma innymi instytucjami i organizacjami.

 

Można założyć, że Klaster Luxtorpeda 2.0 będzie się rozwijał. Jakie są najbliższe plany Programu?

Nasze ambitne plany na najbliższy rok zostały lekko zmodyfikowane ze względu na obecnie panującą sytuację, a priorytety przeniesione na rzecz wsparcia firm członkowskich Klastra. Jesteśmy w stałym kontakcie z przedsiębiorcami, słuchamy ich potrzeb i staramy się przedstawić je stronie rządzącej, wspólnie zastanawiając się, jaką formę współpracy możemy przyjąć.

Oprócz tego, nie przerywamy naszych codziennych prac. Aktualnie pracujemy nad koncepcją utworzenia master planu dla polskiego transportu kolejowego – na wzór planu niemieckiego. Potrzebujemy długoterminowej strategii dla całego sektora, która wskaże wszystkim kierunek działań, jaki należy obrać chociażby przy planowaniu kolejnej perspektywy unijnej.

 

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Aleksander Wiśniewski

Kategoria:
Lux09