Niepolitycznie o kolei
20 stycznia 2020 r. odbyło się trzecie już posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku. Miejscem spotkania była Sala sesyjna dworca kolejowego Wrocław Główny, a prowadził je poseł Paweł Hreniak – przewodniczący Zespołu.
Zespół-jak czytamy w Regulaminie –tworzą posłowie i senatorowie Rzeczypospolitej Polskiej, którzy wyrazili akces do pracy w Zespole i stanowi niepolityczną grupę, zainteresowaną rozwojem infrastruktury transportowej na obszarze województwa dolnośląskiego.
Zespół określił także swoje zadania, a w szczególności: monitorowanie realizowanych na terenie Dolnego Śląska inwestycji transportowych; analizowanie potrzeb transportowych mieszkańców Dolnego Śląska; współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w zakresie prac Zespołu; podejmowanie inicjatyw ustawodawczych, umożliwiających sprawną realizację inwestycji transportowych; inicjowanie spotkań i konferencji promujących rozwój infrastruktury transportowej na terenie Dolnego Śląska.
Podczas styczniowego spotkania Zespół zapoznał się z informacją na temat prowadzonych inwestycji kolejowych na terenie województwa dolnośląskiego. W spotkaniu wzięli udział, prócz członków Zespołu, dyrekcja oddziałów PKP PLK S.A. i Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu oraz przedstawiciele Kolei Dolnośląskich.
I tak na terenie Dolnego Śląska w latach 2014-2020 przewidziana wielkość inwestycji w poprawę stanu infrastruktury kolejowej, to kwota niemal 2,1 mld złotych, głównie na liniach E 30, E 59 i 274.
A także prace umożliwiające zwiększenie wywozu kruszywa.
OGN Wrocław przekazał informacje na temat inwestycji w infrastrukturę dworcową. W latach 2018-2019zostały poddane kapitalnym remontom dworce: Chojnów, Jawor, Strzelin, Siechnice, Święta Katarzyna, Zgorzelec Ujazd, Żarów oraz Żerniki Wrocławskie.
W trakcie modernizacji są następujące dworce: Boguszów Gorce Zachód, Imbramowice, Kąty Wrocławskie, Malczyce, Smolec, Szklarska Poręba Góra i Wałbrzych Główny.
Przedstawiciele Kolei Dolnośląskich przekazali szereg informacji na temat wzrostu w ostatnich latach wielkości przewożonych pasażerów oraz iż obecnie ten przewoźnik obsługuje 70% lokalnych przewozów pasażerskich na terenie województwa dolnośląskiego. Pozostałe 30%, to rynek POLREGIO.
Pokreślono w czasie dyskusji, że największą przeszkodą w rozwoju i zwiększeniu ilości pociągów przejeżdżających przez Wrocławski Węzeł Kolejowy jest wąskie gardło, jakim stała się tzw. estakada grabiszyńska, która nie jest w stanie już zwiększyć swojej przepustowości.
Przedstawiciele kolei apelowali do posłów o wsparcie legislacyjne poszczególnych poczynań zarówno związanych z infrastrukturą torową, jak i rynkiem nieruchomości kolejowych.
Posłowie zapewnili takie wsparcie, licząc na ścisłą współpracę w ramach prac Zespołu.
(iw)