Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Linia kolejowa dużych prędkości

Linia kolejowa dużych prędkości omija największe miasta regionu

 

O konieczności zmian w koncepcji CPK z punktu widzenia samorządu województwa, jak i środowiska związanego z rozwojem ruchu kolejowego w regionie kujawsko-pomorskim dla „Wolnej Drogi” mówi Michał Krzemkowski, radny w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

Dyskutowane jest aktualnie Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, w którym zawarty jest państwowy program realizacji kolei dużych prędkości, związany z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie, pomiędzy Warszawą a Łodzią, na którego składać się będą Port Lotniczy „Solidarność” oraz terminale kolejowe i samochodowe.

Port lotniczy w świetle założeń ma być ważnym europejskim hubem lotniczym, obsługującym rocznie 45 mln pasażerów. Racja jego funkcjonowania w takim wymiarze związana jest z możliwością szybkiego dotarcia do niego koleją z najważniejszych miast w Polsce. Stąd przedstawiony w ramach Studium przez państwową spółkę Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. program budowy nowych linii kolejowych na 10 kierunkach rozłożonych koncentrycznie od położonego w centralnym punkcie kraju portu lotniczego, tzw. „szprych” kolejowych.

Na cały układ kolei dużych prędkości złożyć się ma 1600 km linii kolejowych, w tym 670 km linii o możliwych do uzyskania prędkościach ponad 250 km/h, 740 km o prędkościach 200-250 km/h oraz 190 km o prędkościach 160-200 km/h. Taka sieć ma się składać zarówno z linii zupełnie nowych, zrealizowanych od podstaw oraz linii istniejących, które zostaną poddane gruntownej modernizacji.

Cały system ma umożliwić dotarcie do centralnego lotniska mieszkańcom 120 polskich miast, a więc 13 mln osób w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Całość procesu inwestycyjnego kompleksowego systemu kolejowego ma się zakończyć przed 2040 rokiem.

Obecnie, od 10 lutego do 10 marca br., trwają konsultacje społeczne przedłożonego przez spółkę CPK Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Jest to bardzo ważny moment, by z poziomu regionalnego, ale także powiatowego i miejskiego składać uwagi i alternatywne propozycje przebiegów dla planowanych linii kolejowych.

Z punktu widzenia województwa kujawsko-pomorskiego przedstawiony program centralny jest zadziwiający, gdyż linia kolejowa o najwyższych prędkościach, ponad 250 km/h, omija największe miasta regionu, a więc Bydgoszcz, Toruń, jak i Włocławek, a obsługiwać ma jedynie czwarty co do wielkości, niespełna stutysięczny Grudziądz.

Wytrasowany przebieg nowej linii kolejowej najwyższych prędkości uwzględnia przede wszystkim potrzeby Trójmiasta, z pominięciem potrzeb ważnych ośrodków miejskich naszego województwa. Planowana linia ma przebiegać od CPK przez Płock, Grudziądz, Warlubie i Tczew do Gdańska. W świetle wyliczeń pracowników Urzędu Marszałkowskiego WK-P poprowadzenie trasy przez Włocławek, Toruń i Bydgoszcz wydłużyłoby podróż z CPK do Trójmiasta o 25 minut, ale za to dałoby dostęp do kolei najwyższych prędkości o blisko 900 tysięcy większej liczbie mieszkańców naszego województwa.Zarówno samorząd województwa, jak i środowiska związane z rozwojem ruchu kolejowego w naszym regionie są zgodne, co do tego, że do przedstawionej koncepcji CPK należy złożyć alternatywne propozycje.

Prawdopodobnie nasze województwo nie jest jedynym, w którym pojawią się wątpliwości, co do projektu programu kolejowego 10 „szprych” Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dlatego bardzo ważne jest, by natychmiast podjąć trud zaprezentowania innych wariantów dla całego systemu kolei dużych prędkości.

(notował aw)

Kategoria:
Kujawy05