Portal dwutygodnika
Strona główna W numerze Zapomniane linie kolejowe: Stacja Bąk oraz linia nr 215

W numerze

Zapomniane linie kolejowe: Stacja Bąk oraz linia nr 215

Znana, szczególnie przez pomorskich i kujawsko-pomorskich kolejarzy stacja położona w lesie, ma swoją bardzo ciekawą historię. Ulokowano ją kilka kilometrów od zabudowań – otacza ją las z każdej strony.

Miejscowość o nazwie Bąk leży ponad 4 kilometry od stacji. Pomimo swojego położenia stacja była często odwiedzana przez grzybiarzy, którzy przyjeżdżali pociągami w te rejony. Jeszcze kilkanaście lat temu przewozy pasażerskie były tam obsługiwane za pomocą 4 wagonowych zestawów piętrowych BHP z powodu dużej frekwencji, szczególnie w sezonie.

Dzisiaj jest to stacja czynna towarowo, gdyż pociągi pasażerskie nie kursują planowo. Zdarzają się tutaj pociągi specjalne oraz sezonowe. Ostatnim planowym połączeniem na stałe był pociąg Kościerzyna – Bąk – Czersk obsługiwany przez szynobusy SA102. W dawniejszych rozkładach jazdy były również pociągi kończące bieg w Bąku. Dzisiaj rentowność takiego pomysłu wydaje się wątpliwa, ale w tamtych czasach ten skład był dosyć wypełniony.

Stacja Bąk jest stacją węzłową. Od północnej strony dojedziemy tutaj z Kościerzyny, a na południe dojedziemy do Czerska lub do stacji Lipowa Tucholska. Stacja posiadała także, obecnie już rozebraną, bocznicę do lotniska wojskowego w Borsku, którą dowożono paliwo.

Na stacji znajduje się niewielki budynek stacyjny, obecnie nieczynna nastawnia od strony północnej oraz kilka domów mieszkalnych. Stacja posiada jeszcze semafory kształtowe na wyjeździe w stronę Bydgoszczy i Czerska oraz świetlne na wyjeździe do Kościerzyny. Kilka torów, aż trzy jednokrawędziowe perony i jest bardzo zadbana.

Warto zobaczyć to miejsce szczególnie w tym sezonie, gdyż nadchodzi modernizacja i elektryfikacja tej linii.

Z Bąka wychodzi linia nr 215, którą dojedziemy do Czerska, gdzie przebiega słynna linia kolei wschodniej „Ostbahn”. Sama linia 215 miała być skrótem do Gdańska (do Gdańska najszybciej jechało się przez Tczew, co wymagało zmianę kierunku jazdy, która pochłaniała dużo czasu).

Żadna z linii kolejowych w rejonie nie umożliwiała szybkiego dojazdu do Gdańska. Rozpoczęto więc budowę linii, która rozpoczynała się w Czersku, omijała Kościerzynę, przecinając Liniewo Pomorskie i miała dotrzeć aż do Starej Piły, skąd docierać do Gdańska. Niestety, w 1914 roku wybuch wojny przerwał budowę.

W 1928 roku dokończono budowę odcinka Bąk – Czersk, który został użyty podczas budowy magistrali węglowej (biegnącej z Bydgoszczy do Gdyni), znanej dzisiaj jako linia nr 201. Dawny przebieg, który zakładał zmierzanie linii w stronę Gdańska, zmieniono i wybudowano stację skręcając na północ. Dzięki temu dzisiaj na mapie satelitarnej można zaobserwować nasyp biegnący w kierunku Gdańska, który zupełnie nie pasuje do obecnego torowiska.

Kilka lat wcześniej próbowano podjąć próbę dokończenia linii w całości przez rząd naszego kraju, jednak udało się wybudować tylko nasyp oraz wiadukty i mosty. Podczas prac okazało się, że linia będzie zupełnie zbędna, gdyż pojawił się pomysł wybudowania linii Bydgoszcz – Gdynia. Obecnie poza nasypami możemy podziwiać wiadukty i mosty. Miejscami infrastruktura służy jako przebieg dla drogi asfaltowej. Na odcinku Liniewo – Stara Piła wybudowano tylko filary jednego wiaduktu.

Być może istnieje więcej takich artefaktów. Zachowały się plany dotyczące położenia stacji w kilku miejscowościach. W miejscowości Liniewo linia z Bąka miała łączyć się z istniejącą już stacją na linii Kościerzyna – Pszczółki. Jednak zaplanowano wybudowanie zupełnie nowej stacji tuż obok istniejącej. Rozwiązanie to jest zupełnie niezrozumiałe – wybudowany nasyp skręca w stronę Kościerzyny, co zupełnie nie pokrywa się z założeniem dążenia do Gdańska.

Istnieją również wzmianki, że po ogłoszeniu zaprzestania prac w budowie linii, robotnicy zbuntowali się i zarządzili strajk, gdyż obawiali się o swoje zarobki. Pomimo postanowień władz linia dalej była budowana.

Te dwie okoliczności mogą być ze sobą powiązane, gdyż być może po odrzuceniu planów postanowiono jednak, by tyle pracy nie poszło na marne i połączyć ten skrót z siecią kolejową, tym bardziej, że nie brakowało wiele do ukończenia tej części projektu. Linia była na odcinku Bąk – Liniewo praktycznie gotowa do położenia toru. Do dzisiaj można podziwiać równie stacyjne oraz nienaturalne ukształtowanie terenu w lesie.

Obecnie linia oznaczona numerem 215 ma swój początek na stacji Szlachta. Kolejne stacje/przystanki, to Będźmirowice (stacja otwarta już w 1906 roku) oraz Czersk (Ostbahn) i Karsin, który jest podobny infrastrukturą do Bąka (identyczny budynek stacyjny). Linia jest obecnie używana wyłącznie towarowo. W wakacje można było się po niej przejechać pociągiem relacji Kościerzyna – Bydgoszcz obsługiwanym przez szynobusy.

Paweł Wolny

Kategoria:
linie12