Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Pociągiem z Dęblina bezpośrednio do Radomia

Na stacji w Dęblinie zakończył się kolejny etap prac PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach modernizacji trasy z Lublina do Warszawy. Po ponad rocznej przerwie dzięki nowym torom i rozjazdom pociągi wróciły na odcinek Dęblin – Bąkowiec. Pasażerowie korzystają z dwóch peronów i przejścia podziemnego. Na rzece Wieprz ukończono budowę drugiego mostu o wadze 1.000 ton.

10 marca z peronu nr 1 i 2 podróżni pojechali pociągiem bezpośrednio do Radomia. Kończy się zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Dęblin – Bąkowiec, wprowadzona w grudniu 2017 r. ze względu na modernizacje stacji w Dęblinie.

Wygodne perony i przejście dla pieszych

W Dęblinie gotowy jest już cały peron nr 2. W grudniu udostępniono jedną krawędź, co umożliwiło przywrócenie ruchu pociągów do Łukowa. Pasażerowie otrzymali nowe ławki, oświetlenie i gabloty informacyjne. Teraz oddana została druga krawędź. Zakończyła się budowa szerokiej wiaty, która osłoni podróżnych przed deszczem.

Na jednokrawędziowym peronie nr 1 przy dworcu ułożono płyty peronowe i nową nawierzchnię. Wybudowano nowe chodniki. Montowane jest oświetlenie. W trakcie budowy znajduje się peron wyspowy nr 3. Obiekt zostanie oddany do użytku w czerwcu br.

Po zakończeniu modernizacji pasażerowie będą korzystać z trzech wygodnych peronów wyposażonych w funkcjonalne wiaty, ławki i tablice z rozkładami jazdy. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Ścieżki dotykowe ułatwią poruszanie się osobom niedowidzącym.

Bezpieczną drogę do pociągu zagwarantuje nowe przejście podziemne wyposażone w pochylnie i trzy windy. Powstały już ściany, zadaszenie tunelu oraz schody prowadzące na perony. Obecnie przejście umożliwia dojście do peronu nr 2.

Szybciej po nowych torach i wiadukcie nad ul. Balonna

W Dęblinie dobiega końca pierwszy etap przebudowy układu torowego po zachodniej stronie stacji. Ułożono nowe szyny i tłuczeń. Zakończyła się modernizacja 7 nowych torów oraz 21 rozjazdów. Nad nowymi torami zamontowano sieć trakcyjną. Postępują odbiory techniczne i eksploatacyjne nowych elementów infrastruktury. Równolegle postępuje budowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na początku roku rozpoczęły się prace obejmujące tory na wschodniej stronie stacji.

Zakończyła się budowa torów na wiadukcie kolejowym nad ul. Balonna w Dęblinie. Pierwszym torem jeżdżą już składy towarowe. Ułożono szyny drugiego toru. Zakończył się montaż sieci trakcyjnej. Przebudowany wiadukt umożliwia sprawny i szybki przejazd pociągów.

Korzyści z przebudowy odczują kierowcy. Obiekt został podwyższony i poszerzony, co zapewni płynny, dwustronny ruch, który do tej pory odbywał się naprzemiennie. Otwarcie drogi pod wiaduktem nastąpi na początku czerwca br. Po modernizacji pociągi na odcinku Pilawa – Dęblin – Lublin pojadą z prędkością 160 km/h.

Punktualniejsze i bezpieczniejsze podróże w Dęblinie zapewni nowe lokalne centrum sterowania. Budynek znajduje się na ukończeniu. Będą montowane nowoczesne systemy komputerowe, umożliwiające zdalne sterowanie urządzeniami na stacji i linii. Zapewniony będzie sprawny ruch pociągów od Garwolina przez Dęblin do Puław.

Nowe mosty na Wieprzu

Budowa kolejowej przeprawy nad rzeką Wieprz to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej trasie Warszawa – Lublin. Gotowe są już obie bliźniacze konstrukcje o długości 170 m i szerokości 22 m, które zostały wsunięte na podpory za pomocą specjalnych siłowników. Od ubiegłego roku po jednej z nich jeżdżą ciężkie składy towarowe obsługujące m.in. Zakłady Azotowe w Puławach. Drugi obiekt zostanie oddany do użytku wraz z jednym torem na odcinku Dęblin – Lublin na jesieni.

Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Wartość projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ, to ponad 2,9 mld zł. Prace zostaną zrealizowane do 2022 roku.

(PKP PLK)

Kategoria:
Radom