Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Kolejowe opowieści

Kolejowe opowieści: Największe muzeum kolejowe na świecie

National Railway Museum – największe muzeum kolejowe na świecie

W sierpniowych wydaniach naszego dwutygodnika zaproponowaliśmy Państwu zwiedzanie znajdujących się w Polsce skansenów i muzeów kolejowych. Co prawda wakacje już są tylko wspomnieniem, ale warto jeszcze poświęcić nieco czasu i miejsca na omówienie największego na świecie muzeum kolejnictwa, które znajduje się w Yorku w Anglii.

Pierwsze w Europie muzea kolejnictwa zostały otwarte w Hamar w Norwegii (1897) i Norymberdze (1899). Od 1880 r., J. B. Harper tworzył okazała kolekcję zbiorów związanych z historią kolejnictwa, która została przedstawiona na uroczystości z okazji stulecia S.& D.R. w 1925 r. Zbiory te stanowił podstawę muzeum utworzonego przez London and North Eastern Railway w Yorku w 1928 r. W kolejnych latach trwały ciągłe działania mające doprowadzić do utworzenia odpowiedniej placówki muzealnej.

Uroczystego otwarcia National Railway Museum dokonał Filip Mountbatten, książę Edynburga w 1975 r. Otwarcie zbiegło się z obchodami 150. rocznicy otwarcia kolei Stockton & Darlington Railway, na którą dostarczono kilka działających eksponatów. Również w 1979 roku muzeum zamówiło działającą replikę rakiety Stephensona z okazji 150. rocznicy kolei Liverpool and Manchester Railway. Z okazji 150. rocznicy powstania kolei Great Western Railway w 1985 r. do kolekcji dodano kolejną działającą replikę: lokomotywę szerokotorową Iron Duke.

Muzeum jest obecnie częścią National Museum of Science and Industry. Muzeum jest nagradzane za swoją działalność. W 2001 r. zostało nagrodzone European Museum of the Year Award, czyli nagrodą dla najlepszego muzeum roku w Europie. Według danych podawanych przez muzeum rocznie odwiedza placówkę ponad 700 tysięcy turystów.

Będąc w muzeum możemy podziwiać bogate zbiory. Wśród nich mamy ponad 100 lokomotyw i 200 pojazdów kolejowych innego rodzaju. To jednak nie wszystko. Muzeum zajmuje powierzchnię 8 hektarów, na których znajdują się trzy hale wystawiennicze. Znajdziemy w nich kilkaset tysięcy przedmiotów związanych z kolejnictwem.

Najwcześniejsze maszyny pochodzą z ok. 1815 r. Kolekcja zawiera tzw. „Palaces on Wheels”, kolekcję pokoi w pociągach używanych od czasów Królowej Wiktorii do lat 70. XX wieku; wśród nich znajduje się kilka pojazdów, które jako pierwsze zostały objęte ochroną i stały się eksponatami muzealnymi.

Inne historyczne eksponaty prezentowane w National Railway Museum, to m.in.: lokomotywa Furness Railway No. 3 „Coppernob” z 1846 r. oraz parowozy – LNER Class A3 4472 Flying Scotsman, LNER A4 4468 Mallard i LMS Princess Coronation Class 6229 Duchess of Hamilton, należąca do London, Midland and Scottish Railway. Flying Scotsman jest jako jeden z niewielu eksponatów w muzeum sporadycznie wykorzystywany przez National Rail do obsługi pasażerów.

Kolekcja obejmuje także modele samolotów, łodzi i poduszkowców oraz technologie eksperymentalne, takie jak żyroskopowy wagon jednoszynowy Louisa Brennana.

Jako kolejną ciekawostkę warto wspomnieć, że wśród eksponatów znajdziemy jedyny poza Japonią Bullet Train z serii Shinkansen. Pojazd został sfinansowany przez West Japan Railway Company.

W 2004 do muzeum wprowadzono kilka kluczowych ulepszeń. Zorganizowano Railfest – święto, które upamiętniało kilka rocznic związanych z kolejnictwem. W tym roku otwarto również Locomotion, czyli Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Shildon w hrabstwie Durham, które jest obsługiwane przez NRM we współpracy z Radą Hrabstwa Durham.

Strona internetowa Narodowego Muzeum Kolejnictwa umożliwia zwiedzającym wcześniejsze zaplanowanie wizyty w muzeum. Muzeum prowadzi także politykę usprawniania dostępu do swoich zbiorów za pośrednictwem strony internetowej. Na swojej stronie internetowej umieściło część nagrań z Narodowego Archiwum Historii Kolei.

Na świecie jest jeszcze wiele placówek kolejowych wartych odwiedzenia. Praktycznie każde z nich oferuje odwiedzającym jakieś eksponaty, niedostępne w innych krajach.

Krzysztof Drozdowski

krzysztof.drozdowski@wolnadroga.pl

(Fot. Widok wystawy głównej; źródło domena publiczna)

National Railway Museum – największe muzeum kolejowe na świecie

W sierpniowych wydaniach naszego dwutygodnika zaproponowaliśmy Państwu zwiedzanie znajdujących się w Polsce skansenów i muzeów kolejowych. Co prawda wakacje już są tylko wspomnieniem, ale warto jeszcze poświęcić nieco czasu i miejsca na omówienie największego na świecie muzeum kolejnictwa, które znajduje się w Yorku w Anglii.

Pierwsze w Europie muzea kolejnictwa zostały otwarte w Hamar w Norwegii (1897) i Norymberdze (1899). Od 1880 r., J. B. Harper tworzył okazała kolekcję zbiorów związanych z historią kolejnictwa, która została przedstawiona na uroczystości z okazji stulecia S.& D.R. w 1925 r. Zbiory te stanowił podstawę muzeum utworzonego przez London and North Eastern Railway w Yorku w 1928 r. W kolejnych latach trwały ciągłe działania mające doprowadzić do utworzenia odpowiedniej placówki muzealnej.

Uroczystego otwarcia National Railway Museum dokonał Filip Mountbatten, książę Edynburga w 1975 r. Otwarcie zbiegło się z obchodami 150. rocznicy otwarcia kolei Stockton & Darlington Railway, na którą dostarczono kilka działających eksponatów. Również w 1979 roku muzeum zamówiło działającą replikę rakiety Stephensona z okazji 150. rocznicy kolei Liverpool and Manchester Railway. Z okazji 150. rocznicy powstania kolei Great Western Railway w 1985 r. do kolekcji dodano kolejną działającą replikę: lokomotywę szerokotorową Iron Duke.

Muzeum jest obecnie częścią National Museum of Science and Industry. Muzeum jest nagradzane za swoją działalność. W 2001 r. zostało nagrodzone European Museum of the Year Award, czyli nagrodą dla najlepszego muzeum roku w Europie. Według danych podawanych przez muzeum rocznie odwiedza placówkę ponad 700 tysięcy turystów.

Będąc w muzeum możemy podziwiać bogate zbiory. Wśród nich mamy ponad 100 lokomotyw i 200 pojazdów kolejowych innego rodzaju. To jednak nie wszystko. Muzeum zajmuje powierzchnię 8 hektarów, na których znajdują się trzy hale wystawiennicze. Znajdziemy w nich kilkaset tysięcy przedmiotów związanych z kolejnictwem.

Najwcześniejsze maszyny pochodzą z ok. 1815 r. Kolekcja zawiera tzw. „Palaces on Wheels”, kolekcję pokoi w pociągach używanych od czasów Królowej Wiktorii do lat 70. XX wieku; wśród nich znajduje się kilka pojazdów, które jako pierwsze zostały objęte ochroną i stały się eksponatami muzealnymi.

Inne historyczne eksponaty prezentowane w National Railway Museum, to m.in.: lokomotywa Furness Railway No. 3 „Coppernob” z 1846 r. oraz parowozy – LNER Class A3 4472 Flying Scotsman, LNER A4 4468 Mallard i LMS Princess Coronation Class 6229 Duchess of Hamilton, należąca do London, Midland and Scottish Railway. Flying Scotsman jest jako jeden z niewielu eksponatów w muzeum sporadycznie wykorzystywany przez National Rail do obsługi pasażerów.

Kolekcja obejmuje także modele samolotów, łodzi i poduszkowców oraz technologie eksperymentalne, takie jak żyroskopowy wagon jednoszynowy Louisa Brennana.

Jako kolejną ciekawostkę warto wspomnieć, że wśród eksponatów znajdziemy jedyny poza Japonią Bullet Train z serii Shinkansen. Pojazd został sfinansowany przez West Japan Railway Company.

W 2004 do muzeum wprowadzono kilka kluczowych ulepszeń. Zorganizowano Railfest – święto, które upamiętniało kilka rocznic związanych z kolejnictwem. W tym roku otwarto również Locomotion, czyli Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Shildon w hrabstwie Durham, które jest obsługiwane przez NRM we współpracy z Radą Hrabstwa Durham.

Strona internetowa Narodowego Muzeum Kolejnictwa umożliwia zwiedzającym wcześniejsze zaplanowanie wizyty w muzeum. Muzeum prowadzi także politykę usprawniania dostępu do swoich zbiorów za pośrednictwem strony internetowej. Na swojej stronie internetowej umieściło część nagrań z Narodowego Archiwum Historii Kolei.

Na świecie jest jeszcze wiele placówek kolejowych wartych odwiedzenia. Praktycznie każde z nich oferuje odwiedzającym jakieś eksponaty, niedostępne w innych krajach.

Krzysztof Drozdowski

krzysztof.drozdowski@wolnadroga.pl

(Fot. Widok wystawy głównej; źródło domena publiczna)

opo20 Widok wystawy g³ównej. Ÿr. domena publiczna