Portal dwutygodnika
Strona główna Archiwum „Chcemy, żeby kolej łączyła ludzi”

Archiwum

„Chcemy, żeby kolej łączyła ludzi”

I Kongres Rozwoju Kolei odbył się 23 stycznia 2019 roku na Stadionie PGE Narodowym w Warszawie. Kongres to wydarzenie, podczas którego wyznaczymy kierunki dalszego rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Decydenci, liderzy opinii publicznej, przedstawiciele organizacji społecznych będą dyskutować na tematy najważniejsze dla kolei i jej pasażerów lub klientów – inwestycje, wykorzystanie Funduszy Unijnych, ekologia, elektromobilność, innowacje, bezpieczeństwo, przyszła perspektywa budżetowa, Centralny Port Komunikacyjny, rozwój przewozów towarowych – to tylko przykłady z obszarów kluczowych dla Kongresu.

 

Żeby kolej łączyła ludzi…

– Przyszłość i perspektywy, to musi być przyszłość i perspektywy kolejnictwa i kolei w służbie polskiej gospodarki, a przede wszystkim w służbie polskiemu społeczeństwu – powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas otwarcia I Kongresu Rozwoju Kolei. Nawiązał w ten sposób do hasła przewodniego inauguracyjnej edycji Kongresu, jakim jest „przyszłość i perspektywy”.

Premier zadeklarował, że rozwój kolei jest jednym z kluczowych elementów strategii rządu Prawa i Sprawiedliwości, wpisującym się w „Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”.

Morawiecki przypomniał, że „w pierwszych trzech latach naszych rządów zmodernizowaliśmy 2,5 tys. km torów kolejowych”.

– Gdy wychodziliśmy z PRL-u, mieliśmy ok. 30 tys. km linii kolejowych, teraz PKP zarządza niecałymi 19 tys. km linii kolejowych – mówił. Dodał, że wyzwaniem jest, aby w perspektywie 5-10 lat uzupełniać linie kolejowe w miejscowościach powyżej 10 tys. mieszkańców, które ich nie mają. – Chcemy, żeby kolej łączyła ludzi – zaznaczył premier.

Zapowiedział także, że „w ciągu 10-12 lat na inwestycje ze środków, w tym unijnych przeznaczymy 100 mld zł, a uwzględniając Centralny Port Komunikacyjny, to kwota będzie jeszcze większa”.

Premier podkreślił też, że jednym z symboli odrodzenia kolejnictwa w Polsce jest decyzja rządu PiS o budowie najdłuższej w ostatnich 40 latach linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, która połączy Kraków i Nowy Sącz.

– To będzie nowa trasa kolejowa, tak żeby przełamywać te dotychczasowe trendy, które były trendami zwijania. My pokazujemy, że można rozwijać kolejnictwo. Jest to bardzo ważna część naszej strategii – mówił Morawiecki.

 

Skupiliśmy się na rozwoju kolei

Z kolei minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że celem rządu jest kolej nowoczesna, punktualna i komfortowa. Minister zwrócił uwagę, że „przez ostatnie kilkadziesiąt lat polska kolej była traktowana po macoszemu. Teraz odwracamy to szkodliwe dla Polski myślenie”.

Adamczyk poinformował, że budowany jest holding Grupy PKP. – Polska kolej musi być przygotowana do konkurencji, jaką wymusi wdrożenie czwartego pakietu kolejowego. Wierzę, że formuła holdingu będzie atrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP, ale także innych spółek kapitałowych. Holding sprosta też wyzwaniom jakie niesie budowa i obsługa CPK i tego jesteśmy pewni – mówił minister infrastruktury.

Adamczyk poinformował też o zakończeniu uzgodnień rozporządzenia dotyczącego warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, które było „ostatnią barierą prawną blokującą powstanie w Polsce kolei poruszających się z prędkością do 250 km/h”. Minister wyraził nadzieję, że pierwszą linią w Polsce, którą pojadą takie szybkie pociągi będzie centralna magistrala kolejowa.

Minister poinformował także o przekazaniu do konsultacji publicznych projektu ustawy realizującej założenia programu „Kolej Plus”.

– To program budowy i odbudowy połączeń kolejowych w wielu miastach. (…) To wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym, to też wymiar naszej determinacji, aby przezwyciężyć historyczne trudności – mówił Adamczyk.

 

200 zmodernizowanych dworców

Z kolei prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński zwrócił uwagę na dynamiczne zmiany, jakie od kilku lat zachodzą na kolei. – Dziś patrząc na kolej możemy powiedzieć, to gałąź gospodarki narodowej, która staje się jedną z głównych jej sił napędowych. To tysiące kilometrów linii kolejowych, rewitalizowanych, modernizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. To 66 mld zł, o które z niektórymi sceptykami zakładałem się kilka miesięcy temu, że zostaną wykorzystane. I dziś potwierdzam – zostaną wykorzystane. To też 200 zmodernizowanych dworców – wyliczał Mamiński.

Prezes PKP S.A. przyznał, że przez wiele lat kolej była postrzegana jako instytucja, która pracuje sama dla siebie. – Od trzech lat odwróciliśmy tę filozofię. Kolej jest dla pasażera, kolej jest dla klienta, kolej jest dla Rzeczpospolitej – zaznaczył Mamiński.

Jego zdaniem perspektywy dla rozwoju kolei są dobre, bo „rząd stawia zadania i przewiduje na nie środki”.

– Można powiedzieć, panie premierze, panie ministrze, przyjmujemy zadanie do wykonania i zameldujemy jego wykonanie. A potrafimy zrobić rzeczy, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe – zadeklarował szef PKP S.A.

 

„Przyszłość i Perspektywy”

W I Kongresie Rozwoju Kolei wzięło udział kilkaset osób, w tym przedstawiciele rządu, władze spółek kolejowych, liderzy opinii publicznej oraz przedstawiciele świata nauki i władz samorządowych.

Inauguracyjną edycję Kongresu, która odbywa się pod hasłem „Przyszłość i Perspektywy” zorganizowały w Warszawie wspólnie PKP S.A., PKP CARGO, PKP Intercity oraz PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na podstawie informacji Centrum Prasowego PAP (aw)

Kategoria:
I Kongres Rozwoju Kolei