Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Aktualności

Eksploatacja fotela maszynisty

 

Pojazdy kolejowe ze względu na swoją masę wytwarzają bardzo duże obciążenia oddziałujące na stanowisko pracy maszynisty. Fotele maszynistów są znacznie bardziej narażone na uszkodzenia niż np. fotele kierowców ciężarówek, dlatego trzeba pamiętać o poprawnym ich użytkowaniu i częstym serwisie. 

W dokumentacji systemu utrzymania (DSU) istnieją zapisy na temat foteli. Nierzadko dotyczą one jednak foteli z minionej epoki lub sprawę traktują lakonicznie. Fotel jest jedynym „zabezpieczeniem” dla kręgosłupa maszynisty. Zdarza się, że producent zastosuje materiał tapicerski wytrzymałością przewyższający inne elementy fotela przez co komisarz wykonując oględziny stwierdzi, iż fotel nie potrzebuje wymiany/naprawy, kierując się jego ogólnym wyglądem. 

Nie wolno zapominać, iż zadaniem fotela jest chronienie kręgosłupa przed obciążeniami pochodzącymi z lokomotywy. Należy także mieć na uwadze, że pojazdy kolejowe ze względu na swoją masę wytwarzają bardzo duże obciążenia, które oddziałują na stanowisko pracy maszynisty. Ze względu na zakres wykonywanej pracy fotele maszynistów są znacznie bardziej narażone na uszkodzenia niż fotele kierowców pojazdów ciężarowych.

By zapewnić użytkownikowi komfortowe warunki pracy w dzisiejszych pojazdach fotele są coraz bardziej skomplikowane. W celu dostosowania do różnej masy ciała oraz wzrostu maszynisty posiadają dużą ilość regulacji i elementów. 

Ze względu na złożoność tych przedmiotów bardzo istotne jest wykonanie przeglądów okresowych przez wyspecjalizowany serwis. Ważna jest także rutynowa wymiana podstawowych elementów eksploatacyjnych, jak chociażby pianka siedziska, elementy ślizgowe, amortyzator itp. 

Od użytkowania przez maszynistę pianka siedziska jest narażona na nierówne zużycie, skutkiem czego nie daje ona równego podparcia. Amortyzator w miarę zużycia przestaje natomiast płynnie tłumić wstrząsy, przez co powoduje dodatkowe obciążenia dla kręgosłupa. 

Elementy ślizgowe (rolki) natomiast wycierają się, a że fotel pracuje ciągle w osi pionowej powoduje to dodatkowe mikrouderzenia. W skali rocznej mogą one powodować dość poważne kontuzje. Brak odpowiedniego serwisu fotela może doprowadzić do chorób zawodowych takich jak schorzenia nerwów, mięśni czy ścięgien. W ekstremalnych przypadkach może to spowodować wymierne zagrożenia bezpieczeństwa w całym ruchu kolejowym. 

Dlatego pamiętajmy o częstym serwisie naszych foteli i ich poprawnym użytkowaniu.

(DAMIRO)

Kategoria: