Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Aktualności

175 lat podróżujemy koleją z Małopolski na Śląsk

 

Z ponad trzech godzin do ponad trzech kwadransów skrócił się przejazd koleją z Krakowa do Mysłowic. 175 lat temu uruchomiono Kolej Krakowsko-Górnośląską – pierwszą drogę żelazną do stolicy Małopolski. Dziś to trasa o międzynarodowym, regionalnym i aglomeracyjnym znaczeniu. Z atrakcyjnych połączeń, wygodnych stacji i przystanków coraz liczniej korzystają podróżni. Inwestycję za przeszło 2 mld zł, współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, wykonały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W środę, 13 października 1847 roku, pociąg ciągnięty przez parowóz „Kraków” wyjechał ze stacji w stolicy Małopolski. Po nieco ponad 3 godzinach dojechał do Mysłowic, po drodze zatrzymując się w Krzeszowicach, Trzebini i Szczakowej. Podróż z maksymalną prędkością 40 km/h rozpoczęła historię kolei w Krakowie.
Dziś na tej trasie jeździ codziennie kilkadziesiąt pociągów. Przejazd najszybszym zajmuje poniżej 50 minut. Linia Kraków – Mysłowice, to fragment jednego z najważniejszych korytarzy transportowych w Europie.
Linia kolejowa E30 dzięki modernizacji PLK zwiększyła możliwości. Skrócił się czas podróży między regionami. Są nowe tory, sieć trakcyjna, urządzenia bezpieczeństwa i sterowania ruchem kolejowym, mosty i wiadukty. Przejazdy kolejowo-drogowe, m.in. w Krakowie, Krzeszowicach, Trzebini i Jaworznie, zostały zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi.
PLK przebudowały perony m.in. w Krakowie, Zabierzowie, Rudawie, Krzeszowicach, Dulowej, Trzebini i Jaworznie. Dzięki windom, przejściom podziemnym, ścieżkom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze stacje i przystanki zostały dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, również osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W Krakowie zbudowano nowy przystanek Kraków Bronowice.
Obecnie pociągi po zmodernizowanych torach jadą z prędkością 120 km/h. PLK kończą proces certyfikacji nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, który umożliwi podniesienie prędkości dla połączeń pasażerskich do 160 km/h. Pozwoli to osiągnąć kolejny historyczny rekord w czasie podróży koleją z Małopolski na Śląsk.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” za przeszło 2 mld zł, to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”
(PKP PLK)

Kategoria:
krak22