Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Moja kolej

Moja Kolej… Zbigniew Dwojak

 

Jak zostałem kolejarzem

Za namową Ojca

Swoją przygodę z koleją rozpocząłem po odbyciu zasadniczej służby wojskowej. Za namową Świętej Pamięci ojca Ryszarda, pracownika DZM Kłodzko, rozpocząłem tam pracę w czerwcu 1973 roku. Pracowałem na stanowisku rzemieślnika, skąd zostałem skierowany na praktykę do pociągu Zmechanizowanego Nr 62.

Praktykę odbyłem przy obsłudze podbijarki torowej SLC 06-32 Plasser Theurer. Zetknięcie się z rozwiązaniami technicznymi zastosowanymi w tych podbijarkach utwierdziły mnie w przekonaniu o słuszności mojej decyzji.

Od listopada 1973 r. za porozumieniem stron zostałem pracownikiem Oddziału Zmechanizowanych Robót Drogowych w Pociągu Zmechanizowanym nr 62 na stanowisku pomocnika maszynisty ciężkich maszyn. Pracując tam zetknąłem się z ludźmi bardzo kompetentnymi w swej pracy i przychylnymi ludziom młodym. Byli to zwierzchnicy służbowi jak również współpracownicy z którymi pracowałem i dzięki nim poznawałem tajniki obsługi maszyn, na ówczesne czasy bardzo zaawansowanych technologicznie.

Dnia 20.04.1974 roku zdałem egzamin na maszynistę ciężkich maszyn – podbijarek typu SLC, PLM, MD firmy Plasser Thourer.

Dnia 26.03.1975 roku zdałem egzamin na kierowcę ciężkich drezyn i wózków motorowych uzyskując prawo kierowania. Pozwoliło mi to na samodzielne prowadzenie pracy na podbijarkach torowych. Od dnia 1.10.1975 do dnia 01.09.1976 roku pełniłem funkcję pierwszego maszynisty na podbijarce typu SLC 06-32 Plasser Theurer nr 838.

Zdobyte doświadczenie i posiadana wiedza pozwoliły na zatrudnienie mnie pod koniec roku 1976 na stanowisku konserwatora pojazdów szynowych i maszyn drogowych, a następnie od dnia 01.01.1987 roku na stanowisku mistrza mechanika odpowiedzialnego za stan techniczny maszyn i sprzętu oraz transport samochodowy w Pociągu Zmechanizowanym nr 62. Na stanowisku mistrza mechanika pracowałem do kwietnia 1996 r.

Dnia 24.11.2001 roku zdałem egzamin państwowy na Członka Rad Nadzorczych i Zarządów Spółek.

Od roku 1980 w NSZZ „Solidarność”

Do związku NSZZ „Solidarność” wstąpiłem w roku 1980 jako członek Komitetu Założycielskiego NSZZ „Solidarność” przy DOM Wrocław. Później jako przewodniczący koła w DP62 oraz członek Komisji Zakładowej w strukturach Związku działałem nieprzerwanie do czasu wprowadzenia stanu wojennego i rozwiązania struktur związkowych.

W kwietniu 1996 roku, po śmierci śp. Ryszarda Wociala, zostałem wybrany w wyborach uzupełniających na Przewodniczącego Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” przy Oddziale Zmechanizowanych Robót Drogowych Wrocław.

Funkcję przewodniczącego Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” pełniłem przez 22 lata, do czasu przejścia na emeryturę dniem 11.07.2018 roku.

Od roku 1998 do 2018 byłem członkiem Rady Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej w Warszawie. Od roku 1998 aż do czasu rozwiązania Sekcji Okręgowych byłem członkiem Rady i członkiem Prezydium Rady Okręgowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” we Wrocławiu.

Kolejarz, Związkowiec – doświadczenie i satysfakcja

Rozpoczynając prace na kolei nie przypuszczałem, że będzie ona trwała przez 45 lat mojego życia. Dzisiaj z przekonaniem mogę powiedzieć, iż praca zawodowa, ale także związkowa pozwoliła mi na realizację wielu marzeń. 

Pracowałem na podbijarce typu SLC 06-32 Plasser-Theurer nr 838, która w tamtym czasie była dużym osiągnięciem technicznym. Brałem czynny udział w procesach modernizacyjnych sprzętu do kompleksowej wymiany nawierzchni metodą bez przęsłową. tj. zjazdu do transportu i wymiany nawierzchni suwnicami typu SBT, przy budowie długiej trawersy do przewozu podkładów i platformy do rozkładania śrub stopowych.

W pociągu DP 62 poznałem swoją żonę Helenę, która też przepracowała 36 lat podczas kolejnych reorganizacji na PKP odchodząc na emeryturę z PKP Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu.

Pełniąc z wyboru funkcję przewodniczącego Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” zdobyłem duże doświadczenie w pracy związkowej, poznałem wielu wartościowych ludzi z różnych środowisk i branż kolejowych.

Byłem obecny przy reorganizacji, kiedy DOM Wrocław stał się Spółką z o.o. „DOLKOM”. Funkcja członka Rady Nadzorczej dawała mi posiąść pełną wiedzę o planach i kondycji finansowej Spółki. 

Pełnię z wyboru funkcję członka Rady Nadzorczej Spółki z o.o. „SOLKOL” z siedzibą we Wrocławiu od roku 2016. Pozwala mi to na śledzenie zmian zachodzących w związku, jak też w Spółkach grupy PKP S.A.

Z satysfakcją stwierdzam, że z żoną Heleną tworzymy rodzinę kolejarzy, gdyż w nasze ślady poszła córka Anna i syn Marcin, podejmując pracę w Spółkach grupy PKP S.A.

Zbigniew Dwojak 

(do publikacji przygotował „aw”)

Kategoria:
moja18