Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

PLK zwiększają możliwości kolei dzięki budowie mijanek

 

W lipcu uruchomiono mijankę w Łodzi Marysinie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości prowadzenia ruchu pociągów na sieci kolejowej. Do kilkunastu mijanek, wybudowanych w ostatnich dwóch latach, jeszcze w tym roku dołączą kolejne. Mijanki zapewniają lepszą ofertę podróży i sprawniejszy przewóz towarów. Podróżni zyskują lepszy dostęp do pociągów z przebudowanych peronów.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ciągu ostatnich dwóch lat wybudowały i udostępniły na sieci kolejowej 12 mijanek. Takie rozwiązania to poprawa przepustowości kolejowych tras, czyli możliwość tworzenia atrakcyjniejszych ofert dla podróżnych .

– By zwiększyć możliwości kolei dla podróżnych oraz dla przewozu towarów uruchamiamy mijanki. Na jednotorowych trasach takie rozwiązania pozwalają realizować potrzeby podróżnych oraz przewoźników towarowych. Inwestycje zwiększają również dostępność kolei, gdyż przebudowywane i budowane perony są znacznie lepiej dostosowane do współczesnych potrzeb wszystkich pasażerów powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Mijanki to ważne elementy infrastruktury na jednotorowych trasach. Dzięki budowie dodatkowego toru – najczęściej na przystanku kolejowym – jest możliwość wymijania lub wyprzedzania się pociągów, a to pozwala na kursowanie większej liczby składów.

Takie rozwiązanie, to dla pasażerów dogodniejszy rozkład, bardziej atrakcyjna oferta podróży. Przy łączeniu ruchu pasażerskiego i towarowego, to także sprawniejszy przewóz towarów i większa efektywność w przewozie ładunków po torach.

Na wakacje lepsze możliwości podróży są na trasie Olsztyn – Szczytno – Ełk po budowie mijankiwDrygałach i Spychowie. Jest też większa przepustowość na coraz popularniejszej trasie Olsztyn – Działdowo po budowie mijanki w Waplewie. Mijanka w Majdanie Królewskim na trasie Rzeszów – Ocice pozwala lepiej dostosować rozkład jazdy do potrzeb pasażerów podróżujących koleją w stronę Ocic, Kolbuszowej czy Rzeszowa. Płynne dostawy ładunków do elektrowni Kozienice od grudnia 2019 r. zapewnia mijanka Janików na linii Bąkowiec – Świerże Górne.

W województwie dolnośląskim od jesieni jest dodatkowa możliwość mijania się pociągów w Koźlicach na linii Legnica – Rudna Gwizdanów. Na Dolnym Śląsku zbudowano również mijankę w Przybyłowicach na linii Legnica – Jawor.

Do końca 2020 roku PLK planują udostępnić kolejne mijanki. Łódź Marysin już służy sprawnym przewozom towarowym, a dodatkowo od 31 sierpnia zwiększy także możliwości komunikacji pasażerskiej w aglomeracji łódzkiej na linii Łódź Widzew – Zgierz.

W województwie warmińsko-mazurskim mijanka w obrębie przystanku Olsztyn Likusy umożliwi przejazd większej liczbie pociągów na odcinku Olsztyn Główny – Olsztyn Gutkowo, a mijanka Kozłowo da podobny efekt na linii Działdowo – Olsztyn. W aglomeracji wrocławskiej przepustowość wzrośnie za sprawą mijanki w Dobrzykowicach Wrocławskich na trasie Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice.

Dodatkowe miejsca mijania i wyprzedzania się pociągów są efektem inwestycji PLK. Prace są wykonywane zarówno ze środków budżetowych jak i współfinansowane ze środków unijnych, m.in. programów POPW, POIiŚ oraz RPO.

(PKP PLK)

Kategoria:
mija16