Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Aktualności

Startuje przebudowa dworca Gałkówek

Jest niewielki, ceglany i pochodzi z początku XX wieku – dworzec w Gałkowie Małym zostanie przebudowany i stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich pasażerów, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Pierwsze prace w budynku już się rozpoczęły.

 

Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W zakresie dokumentacji projektowej została ona dofinansowana ze środków unijnych, natomiast prace budowlane będą zrealizowane ze środków własnych spółki. Obejmą one m. in. renowację ceglanej elewacji, która zostanie wyczyszczona. Dworzec zyska również nowe, odtworzone na wzór historycznych okna z ramami w kolorze zielonym. Wzdłuż elewacji wschodniej powstanie rampa, która ułatwi dostęp do budynku i peronu osobom z niepełnosprawnościami.

Zmieni się również część dworca, w której odbywa się obsługa pasażerów. Wnętrze zaprojektowano nowocześnie. Na posadzce zostaną ułożone szare i czarne płytki gresowe, natomiast na większości ścian (poza tymi przy wejściu do toalet, które będą czarne) pojawią się jasnoszare okładziny. Sufity w holu zostaną wykonane z lameli (drewnianych listew), pomiędzy którymi znajdą się minimalistycznie, liniowe i energooszczędne oprawy LED. Aranżację poczekalni uzupełnią metalowe ławki z drewnianym detalem. Oprócz tego podróżni znajdą w niej gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów.

– Inwestujemy nie tylko w dworce w metropoliach, w dużych i średnich miastach, ale również w mniejszych miejscowościach. Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest przebudowa dworca Gałkówek. Dzięki niej poprawi się estetyka obiektu, a w jego wnętrzu zostanie urządzona komfortowa przestrzeń obsługi pasażera. Bardzo ważnym celem inwestycji jest również przystosowanie dworca i jego otoczenia do obsługi osób z niepełnosprawnościami – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

– Przebudowa dworca Gałkówek stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków unijnych, które w tym wypadku dofinansowały sporządzenie dokumentacji projektowej. Priorytetem naszej strategii na lata 2021-2027, w ramach alokacji Europejskich Funduszy na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko o łącznej wartości 114,1 miliarda zł, jest inwestycja w rozbudowę oraz modernizację infrastruktury kolejowej. Taki kierunek inwestycji ma na celu podniesienie standardu transportu publicznego nie tylko w obrębie poszczególnych regionów Polski, ale i między nimi. Ogromną satysfakcję sprawia nam fakt, iż realizacja projektu będzie odbywać się zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, a także uwzględnieniem potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Z ogromną nadzieją wypatrujemy pomyślnego ukończenia prac przy budowie dworca Gałkówek oraz przyszłych inicjatyw transportowych w województwie łódzkim – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierowniczka Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

Dzięki inwestycji dworzec stanie się przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami. Poza wspomnianą wcześniej rampą zostaną w nim zastosowane takie ułatwienia jak ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca, a także kontrastowa kolorystyka wnętrz. Do obsługi osób z niepełnosprawnościami zostaną przystosowane również dworce toalety. Podczas inwestycji planuje się likwidację barier architektonicznych, które utrudniają przemieszczanie się po dworcu i jego otoczeniu.

Przebudowa budynku to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. Energooszczędne będzie oświetlenie. Natomiast o optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody zadba system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący i nadzorujący pracę urządzeń i instalacji. W tym m.in. nowoczesnego systemu monitoringu.

Zmieni się również otoczenia dworca w Gałkowie Małym. W sąsiedztwie budynku przewidziano niewielki parking, a także zadaszoną wiatę rowerową wraz ze stacją naprawy jednośladów. Oprócz tego zostaną ułożone nowe chodniki i uporządkowana zieleń.

Przebudowa dworca Gałkówek będzie kosztować nieco ponad 3 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych jest MERX sp. z o.o., a dokumentację projektową opracowała pracownia FBT Sp. z o.o. Planowany termin zakończenia inwestycji to lato 2024 roku.

(PKP S.A.)

Kategoria:
ga³ko24