Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Aktualności

PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów

 

PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów od poznańskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Łącznie do narodowego przewoźnika trafi 81 pojazdów wyprodukowanych przez zakład ze stolicy wielkopolski. Kontrakt o wartości blisko 700 mln złotych jest częścią największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.

Realizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem. W sumie PKP Intercity otrzyma 81 wagonów, a wartość całego zamówienia wyniesie 697,3 mln brutto. Narodowy przewoźnik premierowy pojazd zaprezentował w trakcie ubiegłorocznych targów TRAKO w Gdańsku, a odbiory pierwszych czterech wagonów odbyły się w grudniu 2021. 

– Konsekwentnie pracujemy nad podnoszeniem komfortu podróży naszymi pociągami, a zamówienia takie, jak to z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych się do tego przyczyniają. Potężne inwestycje w nowoczesny tabor pozwolą zaproponować pasażerom stały, wysoki i powtarzalny standard podróży. Opracowany przez nas plan rozwoju sprawi, że kolej stanie się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru – mówi Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity. 

Nowoczesne wagony kursują w składach pociągów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) na poniższych trasach:

  • EIC Tatry relacji Warszawa – Kraków – Zakopane;
  • EIC Jantar relacji Warszawa – Gdynia – Hel;
  • EIC Posejdon relacji Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg;
  • EIC Fregata relacji Katowice – Warszawa – Gdynia – Kołobrzeg;
  • IC Wysocki relacji Warszawa – Katowice;
  • IC Słowiniec relacji Warszawa – Gdynia;
  • IC Śnieżka relacji Warszawa – Wrocław – Szklarska Poręba/Kudowa-Zdrój.

Flota PKP Intercity wzmocniona została już: 

  • 27 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy;
  • 23 wagonami przedziałowymi 2. klasy;
  • 10 wagonami bezprzedziałowymi 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery).

Podnoszenie standardu podróży z PKP Intercity dla różnych grup podróżnych

Wyprodukowane w Poznaniu wagony wpływają na zwiększenie komfortu podróży z narodowym przewoźnikiem. W nowych pojazdach pasażerowie korzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej czy toalet z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego Internetu. Pozwoli to efektywnie wykorzystać czas spędzony w podróży, niezależnie od tego, czy podróżni będą chcieli się zrelaksować czy popracować. 

Pojazdy od H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych pozwolą także na szybsze pokonywanie trasy, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Nowe wagony są również w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej. 

Harmonijna współpraca PKP Intercity z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych 

Realizowana umowa to kolejny przykład udanej współpracy PKP Intercity z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. 

W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto.

Od początku 2022 roku przewoźnik odebrał również 9 zmodernizowanych spalinowych lokomotyw uniwersalnych nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Do spółki trafi 13 takich pojazdów, a łączna wartość kontraktu wynosi 90,3 mln zł brutto. 

W kwietniu bieżącego roku PKP Intercity podpisało z poznańską fabryką kolejną umowę. Jej przedmiotem jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,75 mld zł brutto.

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe.

W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. 

Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. 

W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

(PKP Intercity)

Kategoria:
FPS18