Portal dwutygodnika
Strona główna Poza koleją

Poza koleją

Wielu polityków twierdzi, że głosowanie, jakie odbyło się 4 maja 2021 r. w polskim Sejmie nad ustawą „o ratyfikacji decyzji Rady Unii Europejskiej 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającej decyzję 2014/335/UE” jest epokowe, historyczne, ponadczasowe…

Już sam tytuł tego aktu prawnego do łatwych nie należy. Konia z rzędem temu, kto jest w stanie go przełożyć na język polski…

I tu jest moim zdaniem sedno sprawy. Komplikacja materii owej ratyfikacji sprawia, że dla przeciętnego zjadacza chleba jest to rzec abstrakcyjna.

Zresztą dotyczy to całości tzw. życia politycznego. Tu, co prawda ocieramy się o prawo i jego konsekwencje… Ale jak ono przekładać się może na życie codzienne, tego na razie nie sposób zrozumieć.

Jeszcze inaczej ma się to z zachowaniem partii politycznych. One coś na tej scenie próbują ugrać, albo przekonać do siebie coraz większe rzesze głosujących. Nie dziwne to, bo po to jest demokracja i jego emanacja – parlament. Tam winny się ścierać poglądy, nawet ostro… I lepiej, żeby ten spór odbywał się w Sejmie, a nie na ulicach.

No, ale to jest stan bliski ideałowi. Jak jest, każdy widzi.

Wracając do wspomnianej ustawy. Do obywateli płynie przekaz, że oto mamy 770 mld złotych do dyspozycji i musi je mądrze wydać. Choć to po części kredyt, który przecież trzeba będzie spłacić, ale jakoś ta gigantyczna i trudna do wyobrażenia kwota, zagłusza na razie tę nieuchronność.

Poza tym dla zwykłego obywatela, to i tak jest jakaś abstrakcja, bo to bliżej nieokreślone „państwo” się zadłuża… nie ja.

Odłóżmy na chwilę tę sprawę na przyszłość, sięgnijmy po tę kasę. A jest przecież tyle do naprawy, czy wręcz odbudowy. Pandemia zabiła wiele istot ludzkich i zdewastowała gospodarkę. Trauma wielka, to i wyzwanie trudne do ogarnięcia i zrozumienia.

I tu znów mętlik poznawczy. Każdy wszak patrzy wedle swojej perspektywy. Czyli utraty własnych „zasobów”. Te unijne są gdzieś daleko. W jakiejś Brukseli. My mamy do załatwienia coś bliższego, obok nas.

Dlatego i ja z tejże własnej perspektywy spoglądam na to, co wydarzyło się 4 maja. Nie interesują mnie dylematy Borysa Budki i jego czeredy. To, że dla tego towarzystwa liczy się tylko władza dla samej władzy, to rzecz przecież wiadoma. Tylko głęboka nienawiść do Jarosława Kaczyńskiego i Prawa i Sprawiedliwości jest jedynym paliwem, na którym „jedzie” jeszcze Platforma Obywatelska. I nie zauważają, że to już jedynie opary… I brną dalej, jakby spełniając sen Władysława Gomułki: „Polska stała na skraju przepaści. Od tej pory zrobiliśmy ogromny krok naprzód!”.

Ale, jak to rzekł król Jan Kazimierz w „Potopie” – „Dość o tem. Pora radzić o powrocie do Rzeczypospolitej”… A wracać trzeba… do normalności.

I na nic wrzaski „wybrańców” narodu o złodziejach, faszystach, siepaczach, terrorystach, bandytach i innych tego typu dowodach miłości bliźniego… Nie powinny nas zatrzymać. Jan Kazimierz powrócił i udało się zepchnąć Szwedów do Bałtyku…

Nawiasem mówić… Dziwne to czasy, że najbardziej pro-unijna partia, jaką zawsze się szczyciła Platforma Obywatelska; która na swoich sztandarach głosiła: „Jeszcze więcej Europy. Więcej integracji”, teraz staje przeciw Unii, w jednym szeregu z Konfederacją i Solidarną Polską Zbigniewa Ziobry.

Co do tych ostatnich, to trudno zrozumieć logikę postępowania. Trzymając się historycznych odniesień, kreują się na Rejtana i obrońcę polskiej suwerenności. Ale przecież nikt nie liczy się z państwem, które jest słabe. A te 770 miliardów dobrze spożytkowane pomoże zbudować Polskę silną. Z którą będą się liczyć.

Zresztą badania opinii publicznej wskazują, że tylko 2,7 procenta badanych popiera decyzję o odrzuceniu ratyfikacji, a ponad 66 jest za jej przyjęciem.

Oczywiście można udawać jedynego sprawiedliwego, ale jak wytłumaczyć taką postawę tym z naszych krajan, którzy utracili wszystko przez koronawirusa i lockdown…?

Na koniec słowo o największej partii opozycyjnej – TVN24. Otóż zerkam czasami na tę „całą prawdę całą dobę”… I zrobiłem tak też w czasie debaty 4 maja. A tam… Lament wielki.

Trafiłem na dyskusję ekspertów, którzy mieli udowodnić tezę, że do przyjęcia tejże ustawy ratyfikującej potrzebne jest 2/3 głosów, czyli 307 posłów winno być „za”. Ciekawe to, gdyż to był główny postulat… Konfederacji! Ale jak wiadomo… tonący… i tak dalej.

Wracając do meritum. Prowadząca dociskała jednego z konstytucjonalistów, by potwierdził te 2/3. Ale ten ciągle, że wystarczy zwykła większość – 231. No pani redaktor była niepocieszona i nawet tego nie kryła…

I tak jakoś mi się wtedy znów skojarzyło ze wspomnianym towarzyszem „Wiesławem”. Rzekł on: „Nie kartka wyborcza nas tu przyniosła i nie kartka wyborcza nas stąd zdejmie”.

Ano… Na szczęście w przypadku tejże stacji nie kartka wyborcza decyduje, ale pilot telewizora.

Mirosław Lisowski - podpis

 

Pasażerowie – rowerzyści mogą korzystać z ponad 13,5 tys. stojaków rowerowych na ponad 1500 stacjach i przystankach oraz przy ponad 300 dworcach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.w tym roku zamontują dodatkowo 800 stojaków. Z roku na rok zwiększa się liczba rowerowych „parkingów” obok kolei. Można łączyć ekologiczne podróże pociągiem i rowerem.

 

Ponad 800 stojaków rowerowych zamontują w 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W ubiegłym przybyło ponad 950 stojaków na 120 stacjach i przystankach.

Najwięcej miejsc na jednoślady zamontowano w 2020 r. w woj. mazowieckim –na 19 stacjach i przystankach 216 stojaków. Ponad 150 stojaków na 14 stacjach i przystankach przybyło w woj. małopolskim. Ponad 100 dodatkowo ustawiono na 13 stacjach i przystankach w woj. lubelskim. Przybywa miejsc, w których można zostawić rower, dzięki modernizacjom linii oraz pracom PLK.

Dzięki PLK rowerzyści mogą skorzystać z blisko 9 tys. stojaków rowerowych na ponad 1500 stacjach i przystankach. Rowerowe „parkingi” montowane są jak najbliżej peronów w miejscach oświetlonych. Takie rozwiązanie ułatwia podróżnym – cyklistom łączenie podróży koleją i rowerem.Montaż konstrukcji – ważnych dla pasażerów korzystających z rowerów, realizowany jest dzięki środkom budżetowym oraz projektom współfinasowanym ze środków unijnych.

Zgłoś nową lokalizację na rowerowe stojaki

Miejsca stojaków są wybierane m.in. na podstawie zgłoszeń rowerzystów, lokalnych stowarzyszeń i samorządów. Sugestie, gdzie powinny być stojaki rowerowe można zgłaszać na Facebooku PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Ponad 4.600 stojaków na rowery przy dworcach PKP

Ponad 4.600 stojaków przygotowała także spółka PKP S.A. przy ponad 300 dworcach. Np. przy dworcu Wrocław Główny rowerzyści mogą korzystać z 200 miejsc dla jednośladów. Rower zostawimy też m.in. w Brzegu, Lublińcu, Czeremsze, czy w otwartych w tym roku zmodernizowanych dworcach w Pszczółkach, Boguszowie-Gorcach, Imbramowicach. Niektóre miejsca postojowe dla rowerów są wyposażone w słupek serwisowy z podstawowymi narzędziami. Montaż stojaków i wiat rowerowych jest standardem przy modernizacji i budowie nowych dworców.

Pociąg i rower, czyli eko-podróż

Stojaki rowerowe przy stacjach i przystankach oraz dworcach kolejowych to doskonała możliwość połączenia podróży koleją i jazdy na rowerze. Pociąg i rower to dwa uzupełniające się, przyjazne środowisku środki transportu. Montując stojaki, kolejarze ułatwiają rowerzystom nie tylko dostęp do oferty kolei, ale także promują ekologię i zdrowy styl życia. Coraz łatwiej jest przewozić rowery pociągiem. O zasadach podróży z jednośladami informują przewoźnicy na swoich stronach.

(PKP PLK)

 

Od maja pojadą pociągi na trasie Białystok – Waliły. Prace utrzymaniowe PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewnią bezpieczne podróże mieszkańców oraz turystów w rejon Puszczy Knyszyńskiej. Pociągi będą kursować do końca września. Trzeba zwrócić uwagę na bezpieczne przekraczanie przejazdów kolejowo-drogowych.

 

Od 2016 r.PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniają warunki do przejazdu pociągów na linii Białystok – Waliły w rejon Puszczy Knyszyńskiej. Perony na przystankach Białystok Fabryczny, Żednia, Sokole Białostockie, Waliły wyposażono w wiaty i ławki. Na wszystkich przygotowane jest aktualne oznakowanie oraz gabloty informacyjne z rozkładem jazdy. Mieszkańcy i turyści korzystający z rowerów mogą je zostawić przy stojakach zamontowanych na peronach.

Przed sezonowymi podróżami zwrócono uwagę na bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych m.in. widoczność. Na odcinku Białystok – Waliły znajdują się 23 przejazdy. Na stacji Waliły poprawiono stan skrzyżowania. Kierowcy wygodniej przekraczają tory dzięki nowej nawierzchni przejazdów i dróg dojazdowych.

Prosimy kierowców o zachowanie szczególnej uwagi przy przekraczaniu przejazdów kolejowo-drogowych. Wszystkie skrzyżowania są właściwie oznakowane, ale zawsze konieczna jest rozwaga i rozsądek kierowcy. Więcej o bezpieczeństwie na przejazdach: https://www.bezpieczny-przejazd.pl

Połączenie z Białegostoku do Walił uruchamiane są od 2016 r. W tym roku kursy będą codziennie od 1 maja do końca września. W poprzednich latach były przejazdy tylko weekendowe. Szczegóły połączeń można znaleźć na https://portalpasazera.pl/ oraz stronach przewoźnika.

(PKP PLK)

 

Polskie Koleje Państwowe dołączyły do grona klientów portalu Cash. Pracownicy PKP S.A. znaleźli się tym samym wśród 325.000 osób korzystających już z atrakcyjnej oferty pracowniczych benefitów finansowych. Portal Cash daje pracownikom firm z niego korzystających dostęp do tanich i bezpiecznych pożyczek.

 

Do grona użytkowników platformy Cash dołączyli pracownicy Polskich Kolei Państwowych S.A. Ponad 2.100 osób zatrudnionych w PKP S.A. może od teraz skorzystać z oferty portalu korzyści pracownika Cash. Zapewnia on dostęp do atrakcyjnych produktów finansowych – prosto
i bezpiecznie oraz całkowicie zdalnie.

Synergia spółek Skarbu Państwa to bardzo istotny element strategii realizowanej przez Ministerstwo Aktywów Państwowych. Współpraca spółek Skarbu Państwa i innych podmiotów z polskim kapitałem, to ważny aspekt patriotyzmu gospodarczego, dobrej cechy dojrzałych gospodarek. Przystąpienie PKP do systemu pożyczek pracowniczych PZU Cash jest dobrym przykładem na to, że nie jest ona realizowana sama dla siebie, a końcowymi jej beneficjantami są nie tyle współpracujące ze sobą spółki, ile tysiące Polaków i ich rodziny – powiedział Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

W niecały rok po starcie platforma Cash dostępna jest dla blisko 325.000 pracowników w całej Polsce. Teraz dołączył do niej zespół Polskich Kolei Państwowych S.A. To już kolejny pracodawca, który umożliwia swoim pracownikom dostęp do portalu Cash – mówi Małgorzata Sadurska, która w zarządach PZU i PZU Życie S.A. odpowiedzialna jest m.in. za strategiczne programy partnerskie oraz Pion Klienta Korporacyjnego. –Pracujemy nad poszerzeniem zakresu produktów na portalu Cash. Już wkrótce umożliwimy dostęp do kredytów hipotecznych, a także salaryfinance. Chcemy je oferować naszym największym klientom korporacyjnym – dodaje Małgorzata Sadurska.

Zapewnienie osobom zatrudnionym w spółce bogatej oferty świadczeń pozapłacowych, to bardzo istotny element strategii pracowniczej PKP S.A. Pracownicy doceniają takie dodatki przede wszystkim ze względu na korzystniejsze względem rynkowych warunki finansowe, ale też wygodę w uzyskaniu dostępu do nich i podczas codziennego korzystania. Pożyczki gotówkowe Cash to kolejny produkt PZU dostępny dla pracowników Polskich Kolei Państwowych. Grupa PZU jest operatorem programu Pracowniczych Planów Kapitałowych oraz świadczy usługę ubezpieczeń na życie dla naszych pracowników. Poza tym PKP korzystają także z ubezpieczeń PZU o charakterze korporacyjnym – podsumowuje Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Cash to element zintegrowanego ekosystemu pozapłacowych benefitów pracowniczych, który tworzony jest w ramach strategii Grupy PZU na lata 2021-2024. Znajdą się w nim, oprócz portalu Cash, pakiety ubezpieczeniowe i zdrowotne, karty i abonamenty sportowo-rekreacyjne PZU Sport oraz system zniżek zakupowych u partnerów.

Portal Cash daje dostęp do atrakcyjnej oferty pożyczek dla pracowników. Jest to rodzaj benefitu pracowniczego związanego z dobrobytem finansowym. To stosunkowo nowy trend w Polsce, ale już popularny w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych.

Do tej pory Polacy byli przyzwyczajeni do tradycyjnych benefitów jak karty sportowe, ubezpieczenia grupowe czy pakiety medyczne. Teraz pracodawcy mogą zapewnić swoim pracownikom szybki dostęp do bezpiecznych produktów kredytowych.

Co istotne, firmy nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat związanych z udostępnieniem tego rozwiązania czy przyznawaniem takiego produktu.

Produkt kredytowy na portalu Cash jest udzielany na czas od 3 do 36 miesięcy, a maksymalna kwota wynosi 50.000 zł. Środki można wydać na dowolny cel. O spłacaniu rat pracownik nie musi pamiętać. Są one potrącane bezpośrednio z pensji.

Proces występowania o produkt kredytowy jest bardzo prosty. Na www.portalcash.pl należy wybrać potrzebną kwotę, określić liczbę rat oraz podać zarobki za ostatnie trzy miesiące. Po weryfikacji informacji wystarczy podpisać umowę, wykorzystując kod przesłany na wskazany numer telefonu. Nie potrzebne są żadne zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach. Tym zajmuje się pracodawca. Pieniądze trafiają na rachunek, na który wpływa pensja. Odbywa się to zazwyczaj następnego dnia roboczego po zawarciu umowy.

(PKP S.A.)

 

Grupa PKP CARGO odnotowała w marcu istotny wzrost pod względem przewiezionej masy oraz zrealizowanej pracy przewozowej zarówno w porównaniu do poprzedniego miesiąca, jak i w ujęciu rok do roku. Z optymizmem można patrzeć także na dane, które wskazują korzystną sytuację rynkową przemysłu.

 

W marcu 2021 roku Grupa PKP CARGO przetransportowała 8,1 mln ton towarów (+13,6 proc. r/r). W tym czasie Grupa odnotowała wzrost zrealizowanej pracy przewozowej o +6,8 proc. r/r do poziomu 2,0 mld tkm. W porównaniu r/r wzrosły przewozy Grupy realizowane w segmentach: węgiel kamienny (+22,3 proc.), intermodal (+18,5 proc.), kamień, żwir i wapno (+7,6 proc.), koks i węgiel brunatny (+24,2 proc.) oraz w segmencie metali i wyrobów (+13,0 proc.).

Również w relacji miesiąc do miesiąca Grupa PKP CARGO odnotowała istotny wzrost przewozów. Względem masy towarowej przewozy Grupy wzrosły m/m o 21,6 proc. Ten sam wzrost odnotowała Grupa według pracy przewozowej. W sumie w ujęciu m/m wzrosły przewozy: węgla kamiennego (+17,6 proc.), kamienia, żwiru i wapna (+65,4 proc.), rudy i pirytów (+64,6 proc.), cementu (+73,7 proc.) oraz innych artykułów chemicznych (+17,6 proc.).

-Widzimy wysoki wzrost wolumenu ładunków masowych, co ma duże znaczenie dla takich firm, jak PKP CARGO, które w większości opierają swoją działalność na węglu, kruszywach, czy rudach metali mimo rosnących systematycznie przewozów intermodalnych. Na obecną koniunkturę wpływ ma przede wszystkim dynamika wzrostu produkcji przemysłowej–mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.

Wolumen produkcji przemysłowej w Polsce w marcu zwiększył się o 18,9 proc. r/r (wobec wzrostu o 2,5 proc. r/r w lutym 2021 r.). Tak wysoka dynamika wzrostu produkcji wynikała przede wszystkim z efektu niskiej bazy statystycznej za marzec 2020 roku (okres wprowadzenia pierwszych restrykcji anty-pandemicznych, silnie dotykających również sektor przemysłowy), co w połączeniu z dobrą bieżącą koniunkturą wpłynęło na jej skokowy wzrost. W wartościach skorygowanych o wpływ czynników sezonowych dynamika produkcji przemysłowej w ujęciu miesięcznym wyniosła w marcu 2021 roku +2,3 proc. m/m, co uwzględniając dynamiczny wzrost sektora w poprzednich miesiącach jest bardzo pozytywnym wynikiem.

Dane wskazują więc na wciąż bardzo korzystną sytuację rynkową przemysłu i brak jakichkolwiek sygnałów wychładzania koniunktury. Jednocześnie produkcja budowlano-montażowa w marcu obniżyła się o 10,8 proc. r/r (wobec spadku o 16,9 proc. r/r w lutym), oraz była wyższa o 34,2 proc. w stosunku do lutego 2021 roku.

W warunkach dalszego osłabienia krajowych wyników w handlu i usługach (z uwagi na restrykcje związane z pandemią COVID-19) oraz okresowego spowolnienia aktywności w budownictwie utrzymująca się wysoka odporność przemysłu jest jednak bardzo pozytywnym zwiastunem.

– Liczymy, że w kolejnych miesiącach wskaźniki polskiej gospodarki wciąż będą się pięły w górę, a znoszenie obostrzeń covidowych w Polsce i na świecie jeszcze bardziej przysłuży się rozwijaniu aktywności gospodarczej. Jeśli tak się stanie, to i popyt na usługi transportowe będzie coraz większy– mówi prezes Czesław Warsewicz.

W marcu 2021 roku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce pod względem masy towarowej zwiększył się r/r, a dynamika wzrostu przewozów ukształtowała się na poziomie +9,6 proc. r/r. Wolumen przewozu w wartościach bezwzględnych wyniósł w marcu br. 20,7 mln ton, tj. był o 1,8 mln ton większy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, równocześnie wzrósł względem poprzedniego miesiąca (+18,4 proc. m/m, tj. o 3,2 mln ton).

Wykonana przez rynek kolejowy w marcu br. praca przewozowa zwiększyła się r/r do poziomu 5,0 mld tkm (+14,8 proc. r/r). Równocześnie odnotowano zwiększenie pracy przewozowej w ujęciu miesiąc do miesiąca (+27,9 proc. m/m, tj. o +1,1 mld tkm).

W ciągu trzech miesięcy 2021 roku przetransportowano w sumie 55,2 mln ton towarów (+3,7 proc. r/r). Wykonana przez kolej praca przewozowa wyniosła 12,9 mld tkm (+5,9 proc. r/r).

(PKP CARGO)

 

PKP Intercity włącza się w obchody setnej rocznicy wybuchu III Powstania Śląskiego. Z tej okazji jedna z lokomotyw została oklejona okolicznościową grafiką. Narodowy przewoźnik kolejowy po raz kolejny angażuje się w upamiętnienie kluczowych dla historii Polski wydarzeń i postaci.

 

2 maja 2021 roku przypada setna rocznica wybuchu III Powstania Śląskiego. Aby podkreślić wielkie znaczenie powstań śląskich dla procesu formowania się Polski po 1918 roku, tegoroczne obchody rocznicy wybuchu zrywu na Śląsku odbywają się w ramach ogólnopolskiej kampanii „Śląsk – wspólna sprawa”, zorganizowanej przez Biuro Programu „Niepodległa”.

PKP Intercity włącza się w obchody poprzez oklejenie okolicznościową grafiką jednej z lokomotyw EU160 Griffin o numerze 023. Grafika przedstawia m.in. Wojciecha Korfantego, który stał na czele III Powstania Śląskiego i był jedną z najważniejszych postaci dla Śląska i jego walki o przyłączenie do Polski. Lokomotywa obsługiwać będzie m.in. pociąg InterCity Ślązak na trasie Przemyśl Główny – Poznań Główny – Przemyśl Główny.

– Cieszę się, że PKP Intercity włącza się w akcję promowania rocznicy wybuchu III Powstania Śląskiego. Ta lokomotywa będzie codziennie, w różnych częściach kraju, przypominać bardzo ważny moment polskiej historii, edukować pasażerów. Będzie dowodem, że pamiętamy o bohaterach, którzy trzykrotnie zrywali się do walki z Niemcami o polski Śląsk. Spółki Skarbu Państwa to nie są zwykłe podmioty gospodarcze. Wszystkie mają ważną, społeczną misję do wypełnienia.Promowanie patriotyzmu, pielęgnowanie pamięci o wielkich Polakach i najważniejszych chwilach w naszej historii to jeden z elementów tej misji. W ministerstwie przywiązujemy do tego duża wagę – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Polska kolej od zawsze odgrywała znaczącą rolę jeśli chodzi o działania propaństwowe. Łączyła i łączy najdalsze zakątki kraju, scala Polskę w jeden organizm. Kolejarze odegrali ważną rolę
w czasach, gdy II Rzeczpospolita odzyskiwała niepodległość. Teraz PKP Intercity mocno włącza się w działania promujące bohaterów, ludzi i wydarzenia, które 100 lat temu pozwoliły Polsce znów stać się niezależnym, wolnym krajem– mówi
Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Istotnym elementem ogólnopolskiej kampanii, która ma przypomnieć o górnośląskich powstańcach jest wielkoformatowa animacja komputerowa, zrealizowana w formie wideomappingu. Jest ona wyświetlana w stolicy od 25 kwietnia do 2 maja o godz. 21.20 na fasadzie budynku Dowództwa Garnizonu Warszawa od strony Placu Piłsudskiego, jak również w kilkudziesięciu miejscowościach na terenie całej Polski.

Animacja pokazuje historię III Powstania Śląskiego. Godzina pokazu nie jest przypadkowa – dokładnie o tej porze zaczął się zryw, dzięki któremu II Rzeczpospolitej przypadła jedna trzecia terenów Górnego Śląska, nieco poniżej 50% ludności, a w granicach Polski znalazły się m.in. Katowice, Rybnik czy Chorzów i co ważne jednak – także większość infrastruktury: kopalń, pieców czy stalowni.

– Serię działań przypominających o historii III Powstania Śląskiego realizujemy w całym kraju tak, by podkreślić jego znaczenie dla historii Polski oraz przypomnieć o zaangażowaniu wszystkich Polaków, którzy przyczynili się do powrotu Śląska do ojczyzny. Tym cenniejsza jest współpraca z PKP Intercity, które dzięki swojej roli w naszym społeczeństwie umożliwia dotarcie do Polaków z ważnym przekazem przypominającym o bohaterstwie uczestników wydarzeń sprzed stu lat– zaznacza Jan Edmund Kowalski, Dyrektor Biura Programu „Niepodległa”.

Wybuch III Powstania Śląskiego, to kolejne wydarzenie historyczne, w których upamiętnienie włączył się przewoźnik we współpracy z Biurem Programu „Niepodległa”. W 2018 roku PKP Intercity aktywnie uczestniczyło w obchodach setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Na tory wyjechało wtedy 20 lokomotyw przewoźnika ozdobionych biało-czerwoną, okolicznościową grafiką. Na stołecznym Powiślu pojawił się jubileuszowy mural ukazujący sposoby świętowania przez Polaków niepodległości, który do listopada 2019 mogli podziwiać pasażerowie pociągów kursujących warszawską linią średnicową.

– Jako narodowemu przewoźnikowi zależy nam na udziale w inicjatywach, które pielęgnują historię Polski i popularyzują wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń w dziejach naszego kraju. Na pewno jeszcze nie raz będziemy się włączać w podobne projekty. Łączmy ze sobą Polskę i Polaków. Pamiętamy o naszych korzeniach, historii i misji, jaką pełnimy – zapewnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

W ubiegłym roku PKP Intercity zaangażowało się w upamiętnienie setnej rocznicy Bitwy Warszawskiej poprzez oklejenie specjalną grafiką dwóch lokomotyw EP09. Spółka upamiętniała również inne wydarzenia ważne dla polskiej niepodległości. Dwa lata temu jedna z lokomotyw typu EP09 zyskała okolicznościową okleinę upamiętniającą setną rocznicę wybuchu powstań śląskich. Natomiast w grudniu 2019 r. na dworcu kolejowym Poznań Główny spółka uroczyście zainaugurowała połączenie EIC Paderewski na cześć jednego z ojców niepodległej Polski–Ignacego Jana Paderewskiego.

(PKP Intercity)