Portal dwutygodnika
Strona główna Poza koleją

Poza koleją

Miało być wiosennie… Lekko i przyjemnie… Radośnie. Tak chciałem, ale – jak to bywa, szczególnie, kiedy ta pora przychodzi i zasiada się przed klawiaturą, by jakieś „mądrości” wstukać do komputera, pojawia się refleksja.

Nie inaczej jest tym razem, choć felieton będzie taki dość mało autorski, bo sięgnę do innych „mądrości”.

I nie żebym leniwy był i tak jakoś nic od siebie… Lecz czasami warto skomasować pewne frazy, by mieć ogląd, jak to jest z tymi naszymi wybrańcami, co to władzę sprawują – mniejszą, czy większą.

Nadto, nie chcę by ktoś mi zarzut postawił, żem germanofob, czy jakoś tak… Ja tylko przypomnę trzy wypowiedzi polskich (?) polityków. Dziwne jeno, że wszyscy wywodzą się z jednej formacji politycznej – Platformy Obywatelskiej.

I jeszcze jedno – w tym miejscu moje słowa i moja rola się kończą… Reszta jest milczeniem…

 

28 listopada 2011 r., Berlin, Radosław Sikorski, minister spraw zagranicznych polskiego rządu (w języku polskim):

(…)Z racji rozmiarów i historii Waszego kraju, ponosicie specjalną odpowiedzialność, aby chronić pokój i demokrację na naszym kontynencie. Jak mądrze stwierdził Jurgen Habermas, „Jeśli projekt europejski upadnie, pojawi się pytanie jak wiele trzeba będzie czasu, aby odzyskać status quo. Przypomnijmy sobie rewolucję niemiecką z 1848 r.: po jej klęsce potrzeba było stu lat, aby doprowadzić do tego samego poziomu demokracji”.

Co, jako minister spraw zagranicznych Polski, uważam za największe zagrożenie dla bezpieczeństwa i dobrobytu Europy dziś, w dniu 28 listopada 2011 roku? Nie jest to terroryzm, nie są to Talibowie, i już na pewno nie są to niemieckie czołgi. Nie są to nawet rosyjskie rakiety, którymi groził Prezydent Miedwiediew, mówiąc, że rozmieści je na granicy Unii Europejskiej. Największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa i dobrobytu Polski byłby upadek strefy euro.

I domagam się od Niemiec tego, abyście – dla dobra Waszego i naszego – pomogli tej strefie euro przetrwać i prosperować. Dobrze wiecie, że nikt inny nie jest w stanie tego zrobić.

Zapewne jestem pierwszym w historii ministrem spraw zagranicznych Polski, który to powie: Mniej zaczynam się obawiać się niemieckiej potęgi niż niemieckiej bezczynności. Niemcy stały się niezbędnym narodem Europy. Nie możecie sobie pozwolić na porażkę przywództwa.  

 

16 stycznia 2021 r., Gdańsk, Donald Tusk, b. premier polskiego rządu (w języku niemieckim):

Wolność, transparentność, prawda, rozsądek w walce z autorytarnymi tendencjami, korupcją, kłamstwami i populizmem zostały zachowane w dużej mierze dzięki Unii Chrześcijańsko-Demokratycznej (CDU). Były błogosławieństwem dla całej Europy, także dla wschodnich sąsiadów Niemiec. Jako Polak wiem, o czym mówię.

Jeśli w ogóle o jakiejś partii można powiedzieć, że jest przyzwoita, to jest to największy komplement, jaki mogę sobie wyobrazić. Dziękuję też za pierwszorzędne polityczne przywództwo w drastycznym momencie naszej historii. Pandemia, brexit, podziały w łonie Unii, chaos, który panuje za Atlantykiem – razem doprowadziły do ekstremalnie ciężkiego egzaminu dla cierpliwości, skuteczności i odpowiedzialności. A ciężar tej odpowiedzialności w ostatnich miesiącach spoczywał na trzech wspaniałych kobietach:Angeli Merkel, AnnegretKramp-Karrenbauer i Ursuli von der Leyen.

Jak już powiedziałem: wszyscy cenią sobie waszą cierpliwość. Jednak przy obronie naszych wspólnych wartości zbliżają ciężkie decyzje spoczywające na nas. Jasne stanowisko z waszej strony zadecyduje i będzie miało wartość złota. Jestem pewien, że i tutaj nas nie zawiedziecie.

 

6 kwietnia 2021 r., las gdzieś w Polsce, Agnieszka Pomaska, poseł na Sejm polski (w języku polskim):

Ten rząd używa szczepionek, które nie są ich własnością, które zostały wynegocjowane przez Unię Europejską. To największe kraje UE podzieliły się z takimi krajami, jak Polska dostępem do szczepionki. To dlatego w Niemczech szczepienie nie idzie tak dobrze, jak by mogło. Gdyby każdy kraj walczył o szczepionki, to tych szczepionek najwięcej byłoby w tych największych krajach – w Niemczech, we Francji, we Włoszech czy w Hiszpanii.

 

Za Wikipedią: Homagium, hominium – hołd symbolizujący oddanie się władzy. Może oznaczać też publiczne, oficjalne uznanie przez wasala danej osobistości za swego seniora w czasie ceremonii hołdu lennego. Określenia tego używano często zwłaszcza wobec hołdu składanego od stanów nowo nabytych terytoriów.

 

Między Rawiczem a Czempiniem, na linii Wrocław – Poznań,maszyny przygotowują trasę do prędkości 160 km/h. Pociągi między stolicami Dolnego Śląska i Wielkopolski pojadą szybciej i ciszej w ok. 90 min Podbijarka i szlifierka rozpoczęły prace od strony Rawicza. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję za ok. 1,5 mld zł współfinansowaną z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

 

Zamierzony efekt inwestycji, skrócenie czasu podróży do ok. 90 min ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Wielkopolski zapewnią prace specjalnych maszyn. Od Rawicza w stronę Czempiniaregulację70 km torów prowadzi tzw. podbijarka. Następnie do szlifowania szyn wykorzystywany jest pociąg Speno. To maszyna, która „bada”ultradźwiękami powierzchnie szyn, a następnie szlifuje z dokładnością poniżej milimetra. Takie działania zwiększą komfort podróży pociągiem, ograniczą hałas, a także wydłużą czas użytkowania torów.

Praca maszyn nie wpływa na rozkład jazdy pociągów. Wymagana jest specjalna organizacji ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych, gdzie przygotowany musi być tor i zabezpieczony teren skrzyżowania. Informacje o zmianach w ruchu drogowym są przekazywane na bieżąco dla każdej miejscowości. Prace na skrzyżowaniach zajmują od kilku godzin do 2 dni i są uzgadniane z zarządcami dróg. Zakończenie robót przewidziane jest w kwietniu.

Krótsze podróże dostępniejsze stacje i przystanki

Na dolnośląskim odcinku trasy Wrocław – Poznań oraz między Poznaniem a Czempiniem pociągi już jeżdżą z prędkością do 160 km/h. Podróżni mają zapewniony komfortowy dostępu do pociągów. Istotnym efektem inwestycji na „środkowym” odcinku Czempiń – granica województwa dolnośląskiego jest 5 dostępniejszych stacji i 6 przystanków.

Dla podróżnych, szczególnie osób mających trudności z poruszaniem się, przygotowano windy oraz pochylnie.Są nowe tory, sieć trakcyjna, nowoczesne urządzenia sterowania. Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowe bezkolizyjne skrzyżowania oraz przebudowa 24 przejazdów kolejowo-drogowych. Czas podroży z Wrocławia do Poznania skrócił się nawet do 1 h:44 min.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., to inwestycja za ok. 1,5 mld zł współfinansowana w wysokości ok. 1 mld zł ze środków Unii Europejskiej z instrumentu (CEF) „Łącząc Europę”.

(PKP PLK)

Spółka wspiera projekt wykorzystania wód opadowych

w Roztoczańskim Parku Narodowym

 

PKP LHS rozszerza wieloletnie partnerstwo z Roztoczańskim Parkiem Narodowym(RPN),wspierając walkę z negatywnymi skutkami zmian klimatycznych. Spółka przekaże środki finansowe na badania naukowe, dokumentację techniczną oraz instalację do gromadzenia i uzdatniania wody deszczowej.

 

W osadzie Florianka powstanie system do gromadzenia oraz wykorzystania wód opadowych do pojenia koników polskich. Zanim woda trafi do zwierząt zostanie przebadana laboratoryjnie. Wsparcie PKP LHS pozwoli współfinansować zakup urządzeń do gromadzenia i uzdatniania wody.

– Spółka PKP LHS od lat włącza się w działania na rzecz przyrody, m.in. podczas corocznych akcji sprzątania terenów objętych ochroną. Rozszerzenie partnerstwa o współpracę na rzecz walki ze skutkami zmian klimatycznych to kolejny krok wynikający z polityki społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzonej przez Spółkę. Czujemy się współodpowiedzialni za promowanie rozwiązań, które chronią przyrodę– mówi Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Wsparcie projektu będzie również wypełnieniem procedowanej przez Rząd tzw. specustawy suszowej, która ma m.in. wspierać budowę zbiorników na deszczówkę oraz działań zmierzających do oszczędzania wody.

Roztoczański Park Narodowy, to jeden z cenniejszych przyrodniczo obszarów chronionych na terenach naszego kraju. Zachodzące zmiany klimatyczne sprawiły, że obszar ten sukcesywnie się odwadnia. Wzrost temperatury, zmniejszenie ilości opadów oraz ich niekorzystny rozkład w ciągu roku sprawił, że poziom wód gruntowych obniżył się aż o 1,5 metra. Wychodząc naprzeciw tym niekorzystnym zmianom w środowisku Roztoczański Park Narodowy szuka pomysłów na racjonalne wykorzystanie wód opadowych dla potrzeb hodowli zachowawczej konika polskiego we Floriance– mówi Andrzej Wojtyło, Dyrektor Roztoczańskiego Parku Narodowego.

(PKP LHS)

 

Grupa PKP CARGO odnotowała w lutym wzrost przewozów w porównaniu do stycznia 2021 roku zarówno pod względem przewiezionej masy, jak i osiągniętej pracy przewozowej.

 

W ujęciu masy towarowej przewozy Grupy PKP CARGO wzrosły m/m aż o 5,4 proc., natomiast praca przewozowa Grupy w lutym wzrosła w porównaniu do stycznia 2021 roku o +0,6 proc.Grupa PKP CARGO w lutym 2021 roku przetransportowała łącznie 6,7 mln ton towarów (-3,5 proc. r/r), a wykonana praca przewozowa wyniosła 1,6 mld tkm (-7,0 proc. r/r).

W lutym Grupa odnotowała zwiększone aż o 15,8 proc. r/r przewozy intermodalne. Natomiast w ujęciu miesiąc do miesiąca głównie wzrosły zrealizowane przez Grupę przewozy węgla kamiennego (+10,0 proc.) oraz przewozy kamienia, żwiru i wapna (+13,5 proc.).

– Lutowy wzrost przewozów to dobra informacja, gdyż daje podstawy do oczekiwań, że jest to początek dobrego trendu na kolei–mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.– W tym roku wyniki przewozowe liczone miesiąc do miesiąca będą ważniejsze od porównań rocznych, gdyż w 2020 roku mieliśmy do czynienia z potężnym kryzysem gospodarczym spowodowanym przez pandemię COVID-19– zauważa prezes Warszewicz.

Szef PKP CARGO dodaje, że oczekiwany był też duży wzrost przewozów intermodalnych i ta tendencja powinna się utrzymać.

– Może nawet dojść do jeszcze większego zainteresowania wykorzystaniem kolejowego Nowego Jedwabnego Szlaku w transporcie między Unią Europejską a Azją.Przykład zablokowania Kanału Sueskiego przez kontenerowiec pokazał, że szlak lądowy jest bardziej niezawodny–stwierdza Czesław Warsewicz.

W lutym wolumen produkcji przemysłowej w Polsce zwiększył się o 2,7 proc. r/r, oraz o 4,3 proc. w porównaniu ze styczniem br., co wskazuje na stabilizację wzrostu aktywności w przemyśle. Po dynamicznych wzrostach produkcji na przełomie roku, w lutym pozytywny trend lekko wyhamował, lecz dane wskazują na wciąż korzystną sytuację w przemyśle.

Wzrosty produkcji sprzedanej przemysłu r/r w lutym objęły 17 spośród 34 branż (m.in. wydobycie węgla kamiennego i węgla brunatnego, produkcję chemikaliów i wyrobów chemicznych czy wyrobów z metali). Spadek zanotowano jednak m.in. w produkcji koksu i produktów rafinacji ropy naftowej, metali, pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz maszyn i urządzeń.Produkcja budowlano-montażowa w lutym obniżyła się o 16,9 proc. r/r oraz była wyższa o 5,5 proc. wstosunku do stycznia 2021 roku.

Dane z przełomu 2020 i 2021 roku wskazywały na ożywienie aktywności i lepszą koniunkturę wsektorze budownictwa, ale lutowy wynik okazał się dużo słabszy od oczekiwań. Wwarunkach dalszego osłabienia krajowych wyników w handlu i usługach (z uwagi na restrykcje związane z pandemią COVID-19) oraz okresowego spowolnienia aktywności w budownictwie utrzymująca się odporność przemysłu jest jednak bardzo pozytywnym zwiastunem.

W lutym 2021 roku rynek kolejowych przewozów towarowych w Polsce zmniejszył się nieznacznie r/r (po trzech miesiącach utrzymujących się wzrostów), a dynamika spadku przewozów ukształtowała się na poziomie -0,8 proc. r/r. Wolumen przewozu w wartościach bezwzględnych wyniósł w lutym 2021 roku 17,4 mln ton, tj. był o 0,1 mln ton mniejszy niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, równocześnie jednak wzrósł względem poprzedniego miesiąca (+2,0 proc. m/m, tj. o 0,3 mln ton).W lutym 2021 roku wykonana przez rynek kolejowy praca przewozowa zmniejszyła się r/r do poziomu 3,9 mld tkm (-4,4 proc. r/r). Równocześnie odnotowano zmniejszenie pracy przewozowej w ujęciu miesiąc do miesiąca (-3,9 proc. m/m, tj. o -0,2 mld tkm).

W okresie styczeń-luty 2021 roku cały sektor kolejowy przetransportował łącznie 34,5 mln ton towarów (+0,4 proc. r/r), a wykonana przez kolej praca przewozowa wyniosła 7,9 mld tkm (+0,7 proc. r/r).

(PKP CARGO)

 

Zakończyła się modernizacja kolejnego zabytkowego dworca kolejowego na Dolnym Śląsku. Od dziś mieszkańcom miasta i pasażerom korzystającym ze stacji Boguszów-Gorce Zachód służy estetyczny, wygodny i w pełni dostosowany do potrzeb wszystkich użytkowników obiekt.

 

Dzięki zakończonej przez PKP S.A. modernizacji pochodzący z XIX wieku budynek dworcowy zyskał nowe oblicze. Renowacji została poddana ceglana, wzbogacona o płaszczyzny tynkowane elewacja dworca, a stolarka okienna i drzwiowa wymieniona została na nową, wykonaną na wzór historycznej. Dzięki specjalistycznym badaniom udało się ustalić i odtworzyć dawną kolorystykę tynków, drzwi, okien oraz elementów dachu. Końcowym efektem jest ciekawe połączenie czerwonej ceramiki zieloną stolarką, kremowymi tynkami oraz jasną, piaskową spoiną.

Zmodernizowany dworzec kolejowy Boguszów-Gorce Zachód, to kolejna inwestycja PKP S.A. na Dolnym Śląsku. Wierzę, że przebudowany, komfortowy i proekologiczny budynek stanie ważnym punktem na mapie miasta i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Zakończona modernizacja dworca w Boguszowie-Gorcach, to kolejny, dobry przykład,że spółki Skarbu Państwa działają na rzecz poprawy jakości życia wszystkich Polaków – niezależnie od tego, czy mieszkają w największych aglomeracjach, czy w mniejszych miejscowościach. Program Inwestycji Dworcowych to jedna licznych inicjatyw rządu realizowanych dla obywateli i blisko obywateli – podkreśla Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Dużą metamorfozę przeszło także wnętrze obiektu. Do dyspozycji pasażerów są: hol dworca pełniący funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni, ogólnodostępne toalety (w tym dla osób
z niepełnosprawnościami) oraz pomieszczenie dla podróżujących z małymi dziećmi, wyposażone m.in. w przewijak.

W budynku dworca znalazły się także pomieszczenia techniczne, przeznaczone m.in. na potrzeby sterowania ruchem pociągów wraz z nastawnią oraz lokale na wynajem, w których może być prowadzona działalność handlowo-usługowa.

Podobnie, jak w przypadku modernizacji innych zabytkowych dworców, dbałość o historyczne piękno udało się połączyć z nowoczesnością, dzięki czemu w budynku zapewniona jest wysoka jakość obsługi wszystkich pasażerów, niezależnie od ich stanu zdrowia, kondycji fizycznej itp. Dzięki eliminacji barier architektonicznych, takich jak progi i zbyt wąskie przejścia oraz wykonaniu ścieżek prowadzących dla osób niewidomych i niedowidzących oraz tablic multi sensorycznych z planem dworca i odpowiedniego oznakowania budynek jest w pełni dostępny także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, wśród których są podróżni o różnych rodzajach i stopniach niepełnosprawności, osoby starsze, pasażerowie z dziećmi czy z dużymi bagażami. Na dworcu znalazły się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów.

Przebudowany dworzec został wyposażony także w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, m.in. kontroli dostępu, włamania i napadu, telewizję przemysłową oraz sterowania pracą różnego rodzaju instalacji (BMS). Dzięki zastosowaniu stolarki okiennej i drzwiowej o niskiej przenikalności ciepła oraz budowie kotłowni gazowej zmodernizowany dworzec jest także bardziej ekologiczny.

Dolny Śląsk zyskał kolejny nowoczesny dworzec – Boguszów-Gorce Zachód. Obiekt odzyskał historyczny wygląd oraz został przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami. Inwestycja powstała przy wsparciu Funduszy Europejskich
i środków krajowych
– powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

Program Inwestycji Dworcowych w woj. dolnośląskim jest na bardzo zaawansowanym etapie. Spośród dziewiętnastu realizowanych obiektów trzynaście zostało już ukończonych. Warto podkreślić, że dużą część z nich stanowią właśnie dworce położone przy bardzo popularnej wśród lokalnych społeczności i turystów trasie z Wrocławia do Szklarskiej Poręby. Dotychczas, w ramach PID, oddaliśmy do użytku dworce w Kątach Wrocławskich, Smolcu, Żarowie, Imbramowicach i Szklarskiej Porębie Górnej. Dołączyły one do zmodernizowanych we wcześniejszych latach dworców na stacjach Jaworzyna Śl., Świebodzice i Wałbrzych Miasto – podsumowuje Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. ds. inwestycji.

Członkostwo Polski w Unii Europejskiej dało szansę na unowocześnienie kolei. Unijne inwestycje konsekwentnie wspierają rozwój linii kolejowych, remonty dworców oraz wymianę taboru co ma pozwolić na lepszą integracje polskiej kolei z Transeuropejską Siecią Transportową tworzoną
w ramach unijnej Wspólnej Polityki Transportowej. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej fundusze unijne wsparły już modernizację 83 dworców kolejowych, w tym dworca Boguszów-Gorce Zachód, a prace na kolejnych 59 czeka na rozpoczęcie. Łączna kwota środków unijnych przeznaczonych na modernizację dworców kolejowych w Polsce to 1,3 miliarda złotych
– mówi Christopher Todd – dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

W ramach zrealizowanej inwestycji zmieniło się także najbliższe otoczenie dworca. Zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze), wykonano nowe miejsca parkingowe (w jedno dla osób z niepełnosprawnościami) oraz zbudowano wiatę na rowery wyposażoną w stojaki.

Modernizacja dworca kolejowego Boguszów-Gorce Zachód jest częścią realizowanego przez Polskie Koleje Państwowe S.A. ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju zmodernizowanych i wybudowanych od podstaw zostanie łącznie prawie 200 dworców kolejowych.

W województwie dolnośląskim Programem objętych zostało 19 dworców, a inwestycje na większości z nich zostały już zakończone.

Projekt przebudowy dworca został wykonany przez pracownię AnArchiGroup, a roboty budowlane przeprowadziło konsorcjum firm: KAL&SK Sp. z o.o., „KAL” Aleksander Kowalski, Usługi Instalacyjno-Budowlane Sławomir Kowalski.

Wartość inwestycji to około 9,9 mln zł brutto, a jej realizacja jest współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

(PKP S.A.)

 

Pasażerowie 500 pociągów skorzystali z peronów Warszawy Głównej. Stacja od 14 marca obsługuje składy w kierunku Łodzi, Sochaczewa, Łowicza i Piaseczna. Dodatkowy dostęp do pociągów zapewni kładka, która połączy Wolę, perony i Ochotę. Na inwestycje przeznaczono 87 mln zł z unijnego POIiŚ.

 

Ze stacji Warszawa Główna od 14 marca – po 24 latach ponownie korzystają klienci kolei. To podróżni Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Polregio i Kolei Mazowieckich. W dzień roboczy odjeżdża i przyjeżdża na Główną około 40 pociągów. W soboty i niedziele odprawa obejmuje około 20 składów.

Warszawa Główna została otwarta przed istotnymi zmianami w ruchu pociągów na Warszawie Zachodniej. Stacja zapewnia utrzymanie połączeń w czasie robót w obszarze peronów Warszawy Zachodniej i na linii średnicowej.

Na stacji są dwa perony z dojściem od ulicy Towarowej. Zamontowane jest oświetlenie i wiaty. Ułatwieniem w podróży są tablice z informacjami i rozkładami jazdy oraz system zapowiedzi głosowych. W połowie roku montowane będą wyświetlacze oraz infokioski –elementy zintegrowanego systemu informacji pasażerskiej. Informacje o pociągach będą wyświetlane na ekranach i wygłaszane przez system nagłośnieniowy.

W kwietniu wykonawca rozpocznie montaż – nasuwanie stalowej konstrukcji kładki. Przejście nad torami połączy perony z Alejami Jerozolimskimi i ulicą Kolejową. Będzie łatwiejsza komunikacja między stacją a Wolą i Ochotą. Kładka i zamontowane windy umożliwią dostęp do pociągów osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia realizowany jest w trybie „projektuj i buduj”. Wartość to ponad 87 mln zł.

(PKP PLK)