Pasażerowie zyskują dogodne dojście do pociągów, a mieszkańcy nowe połączenie pomiędzy Wolą a Ochotą. Na Warszawie Zachodniej wykonawca przebił ścianę w tunelu pod stacją i połączył się z wybudowaną częścią obiektu.Największa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Warszawie to projekt za ok. 2 mld zł netto, współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ.
Na stacji Warszawa Zachodnia wykonawca przebił ścianę w tunelu i tym samym połączył Wolę z Ochotą. Pasażerowie zyskają nowe, poszerzone dojście do wszystkich peronów. Przebudowany obiekt będzie także ułatwieniem dla mieszkańców, którzy sprawniej będą przemieszczali się między dwiema warszawskimi dzielnicami. Nowe przejście podziemne będzie szersze i dłuższe, dzięki czemu będzie w nim miejsce na lokale usługowe, gastronomiczne, kasy i poczekalnie.
Budowane są perony 1, 2 i 3, a nad nimi zadaszenie. Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy podróżni będą mogli skorzystać już ze wszystkich peronów. Gotowa jest konstrukcja nowego budynku dworca od strony ulicy Tunelowej. W środku prowadzone są prace wykończeniowe.
W obrębie stacji układane są nowe tory i elementy sieci trakcyjnej. Montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ten docelowo będzie prowadzony z lokalnego centrum sterowania zlokalizowanego w nowym budynku stacji.
W ramach prac sukcesywnie sprawdzane są zainstalowane na stacji systemy bezpieczeństwa.
Na zmodernizowanych peronach 4-8 działają windy. Przed Wielkanocą planowane jest uruchomienie windy technicznej od strony Alei Jerozolimskich, co będzie ułatwieniem dla pasażerów z ciężkim bagażem, wózkami dziecięcymi i osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
Warszawa Zachodnia zapewni oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto. Zakończenie układania torów i przebudowy peronów przewidziano w połowie 2024 r. Harmonogram zakończenia inwestycji i fazowanie prac zostały uzgodnione z wykonawcą i przewoźnikami.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
(PKP PLK)