Kartuzy zyskały nowe połączenie kolejowe z Trójmiastem. Od 11 marca pociągi jadą już tzw. bajpasem kartuskim przez Starą Piłę i Gdańsk Kokoszki. Lepszy dostęp do kolei zapewni m.in. nowy przystanek Otomino. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły również modernizację trasy Kartuzy – Glincz wraz z budową nowej łącznicy. Prace o łącznej wartości blisko 300 mln zł netto zostały dofinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W ramach prac na tzw. bajpasie kartuskim PLK S.A. przygotowały na powrót pociągów pasażerskich 15 km linii nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz linii nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz. Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. odbudowała ok. 1,5 km toru, który połączył linię 234 z linią 248 będącą w zarządzie PKM.
Bajpas powstał jako trasa objazdowa na czas planowanej modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto, ale już od poniedziałku, 11 marca, podróżni będą mogli skorzystać z alternatywnego połączenia kolejowego Kartuz z Gdańskiem Wrzeszczem lub Gdańskiem Głównym przez stację Gdańsk Kokoszki. Codziennie na trasę wyjedzie 6 par pociągów. Podróż zajmie średnio około 50 minut.
PLK S.A. przebudowały perony na stacjach i przystankach: Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła i Żukowo Zachodnie, które dostosowano do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Otomino, zbudowany za kwotę 1,2 mln zł netto ze środków „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Na peronach są wiaty, ławki oraz gabloty informacyjne. Energooszczędne oświetlenie LED zapewni dobrą widoczność także po zmroku. Ułatwieniem w dostępie do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie na perony. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstały ścieżki naprowadzające. Wyremontowano m. in. kratownicowe mosty kolejowe w Niestępowie i Rutkach nad rzeką Radunią.
Wartość projektu pn. „Prace na odcinku Kiełpinek – Glincz” wynosi 103,2 mln zł netto w zakresie prac PLK S.A., dofinansowanych ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Zakończone zostały wszystkie prace w ramach modernizacji linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy. Z efektów inwestycji podróżni korzystają już od listopada 2023 r. Na stacji Kartuzy zbudowano nowy peron jednokrawędziowy oraz wydłużono peron wyspowy. Z wysokich konstrukcji wygodniej wsiada się do pociągów. Powstała nowa mijanka w Dzierżążnie, która poprawiła przepustowość na trasie. Peron przebudowano na wyspowy – podróżni wsiadają do pociągów z obu krawędzi.
W obrębie stacji Kartuzy zbudowano nową, 3-kilometrową łącznicę linii nr 214 Somonino – Kartuzy z linią nr 229. Łącznica umożliwi jazdę pociągów do Kartuz z Trójmiasta, a docelowo do Kościerzyny, bez konieczności zmiany czoła składu.
Koszt prac w ramach zadania pn. „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy” to ponad 195 mln zł netto, dofinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Dla lepszych podróży z Kaszub do Trójmiasta
Prace na bajpasie kartuskim i linii nr 229 odc. Glincz – Kartuzy to część projektu modernizacji linii nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia. Zaplanowana na lata 2024-2028 inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnicy będą mogli przygotować lepszą ofertę połączeń dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Umożliwi to lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu, a dobudowa torów oraz ich elektryfikacja poprawią przepustowość linii, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu ładunków koleją do portu w Gdyni. Zwiększy jego potencjał, co przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.
(PKP PLK)