PKP Intercity odebrało dwie ostatnie lokomotywy serii EU160 Griffin wyprodukowane w ramach zamówienia obejmującego łącznie 20 maszyn tego typu. Wartość całego kontraktu wyniosła blisko 524,6 mln zł brutto.
Przetarg na jednosystemowe elektryczne lokomotywy ogłoszony został w sierpniu 2022 roku. Umowa z nowosądecką spółką NEWAG na dostarczenie pojazdów podpisana została zaś w marcu 2023 roku. Pierwszą lokomotywę PKP Intercity odebrało już w grudniu tego samego roku. Zgodnie z pierwotnymi założeniami postępowania przetargowego, wszystkie pojazdy miały trafić do przewoźnika najpóźniej w terminie do 30 miesięcy od daty podpisania kontraktu. Dzięki przyspieszonej realizacji dostaw, wszystkie lokomotywy PKP Intercity otrzymało w skróconym czasie – w ciągu 19 miesięcy.
Systematycznie odbierane Griffiny trafiały do Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni i wdrożone zostały do rozkładu jazdy. Z północy Polski prowadzą one pociągi jadące do Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Zielonej Góry, Krakowa czy Zakopanego.
Bezpieczną eksploatację lokomotyw zapewnia zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu L1 i L2. Pojazdy posiadają modułową budowę oraz wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa użytkowania, które obejmuje systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego, system GPS oraz przeciwpożarowy system alarmowy.
Zamówienie to pozwoliło na unowocześnienie parku taborowego PKP Intercity o pojazdy rozwijające prędkość do 160 km/h. W listopadzie 2020 roku przewoźnik zakończył odbiór 30 elektrycznych lokomotyw tego samego typu i obecnie dysponuje 50 Griffinami serii EU160. Nowoczesne lokomotywy będą zastępowały starsze modele pojazdów trakcyjnych, które mogą poruszać się z maksymalną prędkością 125 km/h.
PKP Intercity