Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Wywiady

PESA zamierza walczyć, by być głównym graczem – rozmowa z prezesem K. Zdziarskim

Gościem IX Kongresu był także Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający PESA Bydgoszcz S.A. Oto co powiedział wysłannikowi „Wolnej Drogi” w kontekście budowy CPK.

„Wolna Droga”: Panie prezesie, jest pan szefem bodaj największego w kraju producenta taboru szynowego. Jaką szansę dla rozwoju zakładu widzi Pan w kontekście budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce? 

Krzysztof Zdziarski: To jest ogromna szansa. Przede wszystkim w kontekście tzw. głównych szprych prowadzących z całego kraju do lotniska, jak i kolei dużych prędkości, które mają obsługiwać Centralny Port Komunikacyjny. Pozostaje tu także kwestia dowozu do owych „szprych”, czyli koleje i ruch regionalny, który jak można przewidywać znacznie się nasili, by pokryć całą Polskę. Będzie to dla naszego kraju niewątpliwie olbrzymi skok cywilizacyjny, podobnie jak budowa sieci drogowej, zaś nasza firma z pewnością zamierza walczyć o to, by być w tym procesie głównym graczem. Jesteśmy do tego predystynowani, mamy potencjał techniczny, inżynierski i wykonawczy, więc dlaczego nie?

Projekt i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, realizowana jest już od pewnego czasu, jednak dość często krytykowana przez obecną opozycję polityczną. Co z punktu widzenia firmy reprezentującej polskie interesy chciałby Pan powiedzieć oponentom?

Myślę, że jest to ponadczasowy projekt. Uważam, że posunie nas cywilizacyjnie do przodu i jestem przekonany, że wszyscy na tym skorzystamy. Podobnie, jak konkurencyjność naszego kraju, naszych inżynierów, naszej myśli technicznej, tak i konkurencyjność naszego transportu oraz logistyki zarówno pasażerskiej, jak i towarowej na tym zyska. 

Przekłada się to na przyszłe zamówienia środków transportu?

Tak, zdecydowanie. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie pojazdami dwunapięciowymi. Przy obsłudze PKP będziemy przechodzili na zasilanie napięciem 25 kV, bo w dzisiejszych czasach jest ono znacznie korzystniejsze i bardziej energooszczędne. Taki pojazd już przygotowujemy i mamy na niego pierwsze zamówienia, wprawdzie ze strony czeskiego kontrahenta, jednak taki sam pojazd będzie mógł z powodzeniem funkcjonować w Polsce. Jesteśmy na takie zamówienie gotowi. 

Firma ma spore doświadczenie, macie za sobą zrealizowany kontrakt dla DB. Jak te doświadczenia mogą przełożyć się na obsługę powstającego portu?

Pracujemy i pracowaliśmy dla kilku znamienitych narodowych przewoźników. Naszym wielkim klientem jest nasz narodowy przewoźnik PKP Intercity, ale mamy też doświadczenia z niemieckim DB, włoskim Trenitalia, kolejny kontrakt realizujemy dla kolei České dráhy. Pracowaliśmy także dla Ukrżeleznicy, czyli przewoźnika ukraińskiego, więc nasze doświadczenia z przewoźnikami narodowymi kumulują się z korzyścią dla nas i jesteśmy w stanie je wykorzystać.

Jako firma macie spore zaplecze w postaci silnego biura konstrukcyjnego.

Rynek myśli technicznej jest rynkiem otwartym. Oczywiście każdy chroni swoje rozwiązania, zwłaszcza te nowatorskie, jednak z drugiej strony podobnie jak w przemyśle motoryzacyjnym nasi konkurenci podpatrują, tak i my widzimy co robią nasi konkurenci. Jest to z korzyścią dla wszystkich.

Dziękuję za rozmowę. 

Rozmawiał Krzysztof Wieczorek

Kategoria:
zdziarski11