Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Wywiady

Kolej to przyszłość – rozmowa z Krzysztofem Mamińskim, prezesem PKP SA

2 lutego Dworzec Główny w Bydgoszczy otrzymał patrona: wybitnego polskiego kryptologa Mariana Rejewskiego. W uroczystości nadania imienia i odsłonięcia pamiątkowej tablicy wziął udział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., z którym rozmawiał Paweł Skutecki.

Panie Prezesie, skąd pomysł, żeby bydgoski dworzec nosił imię Mariana Rejewskiego? Czyj to był pomysł?

Z tym pomysłem do zarządu PKP SA wystąpił pan minister Łukasz Schreiber. Od kilkunastu miesięcy prowadzimy akcję nadawania imion wielkich Polaków dworcom kolejowym. W kontekście Bydgoszczy z pomysłem zgłosił się pan poseł Schreiber. To bardzo dobra propozycja, trudno sobie wyobrazić inną, lepszą. I stało się, dziś to zrobiliśmy. Dworzec Główny w Bydgoszczy, sięgający swoją tradycją stu pięćdziesięciu lat, nosi od dzisiaj imię Mariana Rejewskiego. Obiekt został zmodernizowany i wybudowany w roku 2015. Jest to jeden z przykładów nowoczesnych dworców kolejowych do obsługi podróżnych, obsługi komfortowej, także osób z niepełnosprawnościami. 

Ktoś mógłby zadać pytanie, dlaczego nadajemy dworcom kolejowym imiona? Ale można by na to odpowiedzieć najprościej: a dlaczego nie mamy honorować wielkich Polaków i dużych, wspaniałych inwestycji dla lokalnych społeczności? Wśród dworców, które otrzymały już patronów są między innymi dworzec centralny Stanisława Moniuszki w Warszawie, dworzec wschodni Romana Dmowskiego w Warszawie, dworzec główny w Krakowie imieniem marszałka Piłsudskiego, dworzec w Białymstoku imienia Danuty Siedzikówny „Inki”, dworzec w Białej Podlaskiej poświęcony zbiorowym bohaterom, Zesłańcom Sybiru. 

Kiedy pan minister Łukasz Schreiber wystąpił do mnie jako prezesa PKP S.A. z inicjatywą nadania imienia Mariana Rejewskiego bydgoskiemu dworcowi, powiedziałem: tak, trafił Pan Minister w punkt. Kiedy zastanawialiśmy się jak znajdować wielkich Polaków w kolejnych miastach, lepszej kandydatury nie można było sobie wymyśleć. Przez to dziś utrwalamy sobie w pamięci słynnego, bydgoskiego, polskiego kryptologa. Człowieka, który z zespołem swoich przyjaciół przyczynił się do złamania największych tajemnic Rzeszy Niemieckiej. Tak robimy i tak będziemy robić, jako polska kolej. 

Projekt nadawania imion wielkich Polaków trwa od kilkunastu miesięcy i będzie trwał jeszcze wiele lat. Większość nowo oddawanych dworców będzie przypominać o wielkich Polakach, wielkich w skali kraju, Europy, świata, ale też wielkich i ważnych dla społeczności lokalnych. Apelowałem i apeluję: przypominajcie o wielkich ludziach, podpowiadajcie nam te nazwiska, a my z pokorą, ale i dumą będziemy nadawać te imiona dworcom kolejowym. 

Co chwilę słyszymy komunikaty z Pana spółki i innych podmiotów z branży kolejowej o ogromnych, miliardowych inwestycjach. Tylko w tym roku PKP PLK ogłosiło przetargi na sześć miliardów złotych. Co się stało, że jeszcze kilka, kilkanaście lat temu słyszeliśmy o zamykanych dworcach, likwidowanych połączeniach, rozmontowywanych torach?

Stało się to, że rząd Rzeczypospolitej od roku 2015 dostrzegł, że kolej, w tym polska kolej, jest ważnym elementem gospodarki. Nie czymś przeszkadzającym, ale czymś, na czym można budować rozwój gospodarczy. To są ogromne środki inwestowane przez państwo, ale również środki unijne. W efekcie to, co przez dziesięciolecia było niemożliwe, stało się możliwe: budujemy nowe linie kolejowe, budujemy nowe przystanki, budujemy dworce, kupujemy nowy tabor. Gdyby to wszystko zliczyć, to przez ostatnich siedem lat, to są już inwestycje przekraczające setki miliardów złotych. A więc można! 

Co by Pan powiedział młodym ludziom, bo w Bydgoszczy mamy uczniów technikum kolejowego, którzy się zastanawiają, czy wiązać swoją przyszłość z koleją? Warto?

Oczywiście, że warto! Jak widać nowoczesność, czyli wodór jako element napędzający, to lokomotywa wodorowa wyprodukowana przecież właśnie tutaj, w Bydgoszczy. PKP S.A. wraz z Orlenem i Pesą uczestniczy w tym przedsięwzięciu. Kolej to przyszłość, ale kolej to też stabilizacja, historia, tradycja. Jak mówię, nie trzeba się zastanawiać, trzeba do kolei przyjść. Wpadnie się do niej na chwilę i jest się czterdzieści lat, z zadowoleniem i sukcesami. To bardzo dobra firma, stabilna i dająca szanse rozwoju.

Dziękuję za rozmowę.

Kategoria:
Mamiñski04