Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Wyniki pod dyktando koronawirusa Dane finansowe Grupy PKP CARGO po pierwszym kwartale 2020 roku

Wyniki pod dyktando koronawirusa

Dane finansowe Grupy PKP CARGO po pierwszym kwartale 2020 roku

 

Grupa PKP CARGO w pierwszym kwartale 2020 roku wygenerowała 1,04 mld zł przychodów wobec 1,26 mld zł (-18 proc.) przychodów w analogicznym okresie roku 2019. EBITDA w tym okresie wyniosła 90 mln zł,a EBIT uplasował się na poziomie -106 mln zł. Wskaźniki te były niższe aniżeli w pierwszym kwartale 2019 roku kiedy EBITDA wynosiła 259 mln zł (-65 proc.) oraz EBIT osiągnął wysokość 87 mln zł. Wysoka dźwignia operacyjna powodowała, że spadek przychodów ze sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 roku nie został w pełni skompensowany obniżeniem kosztów operacyjnych. Praca przewozowa wykonana przez Grupę PKP CARGO w pierwszym kwartale 2020 roku wyniosła 5,8 mld tkm wobec 7,1 mld tkm w analogicznym okresie 2019 roku, dając ok. 42,5 proc. udziałów w krajowym rynku wobec 46 proc.przed rokiem.

-Przewoźnicy, eksperci oczekiwali w tym roku poprawy koniunktury na rynku kolejowym, co jednak nie nastąpiło z powodów, których nikt nie mógł przewidzieć. Koronawirus wywołał światowy kryzys gospodarczy i my, podobnie jak inne firmy kolejowe, też ponosimy tego skutki– podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.

W pierwszym kwartale 2020 roku utrzymywała się bowiem wysoka wrażliwość w transporcie najważniejszych grup towarów na ogólne trendy w gospodarce. Na sytuację rynku kolejowych przewozów towarowych istotnie już w tym czasie wpływała epidemia choroby COVID-19. W segmencie paliw stałych zauważyć można spadek zapotrzebowania na węgiel z polskich kopalń związany z niższym zużyciem energii w gospodarce. Również w najbliższych miesiącach oczekiwany jest spadek w tej grupie towarowej.

Dodatkowo na trudną sytuację rynku paliw stałych przekłada się niska konkurencyjność polskiego przemysłu wydobywczego wobec spadających cen węgla na światowych rynkach oraz mały popyt na węgiel koksujący z przemysłu hutniczego.

– Dostrzegamy za to pewne ożywienie z sektorze kruszyw, mimo możliwego opóźnienia części inwestycji infrastrukturalnych, m.in. z powodu epidemii koronawirusa– stwierdza prezes Warsewicz.

Kluczowy w strategii działania Grupy PKP CARGO pozostaje rynek przewozów intermodalnych, na którym Grupa buduje swoją przyszłość. W pierwszym kwartale 2020 następował bowiem dalszy wzrost przewozów intermodalnych w całej strukturze przychodów Grupy PKP CARGO i wyniósł 15,2 proc. wobec 13,9 proc. na koniec pierwszego kwartału 2019 roku i 6,8 proc. w 2015 roku. Tym samym PKP CARGO realizuje szeroki proces przechodzenia z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w europejskiego operatora logistycznego.

Wyraźnie widać to również w zmianie struktury przewozów PKP CARGO International – już ponad jedną trzecią pracy przewozowej spółki stanowią przewozy intermodalne (+23 proc. r/r). Wydłużeniu uległy także średnie dystanse transportu ładunków m.in. dzięki wzrostowi przewozów w relacji Czechy – Węgry.

(PKP CARGO)

Kategoria:
kom11