PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły 34 mln zł na modernizację stacji w Świebodzicach. Inwestycja zdecydowanie poprawiła komfort obsługi pasażerów, a dostęp do kolei stał się łatwiejszy i wygodniejszy.
Modernizacja stacji w Świebodzicach jest już zakończona. Podróżni korzystają z dwóch nowych, wygodnych peronów; są one dłuższe (300 m) i lepiej dostosowane do obsługi pociągów dalekobieżnych. Wysokość platform peronowych względem toru (76 cm) ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony są wyposażone w wygodne ławki, wiaty, system oznakowania dotykowego i gabloty informacyjne. Przejście między peronami, zostało poprowadzone w poziomie torów. Dla zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych, na przejściu zamontowano nowe automatyczne urządzenia rogatkowe wraz z monitoringiem.
Kompleks stacyjny w Świebodzicach ma zabytkowy charakter. Prace modernizacyjne były prowadzone w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Ze względu na historycznych charakter nawierzchnia peronów tej stacji została wykonana z płyt granitowych. Pieczołowicie została też odrestaurowania żeliwna wiata peronowa, która chociaż nie pełni już swojej dawnej funkcji – ze względu na inne usytuowanie peronów – to dla zachowania dawnego wyglądu budynku stacyjnego powróciła na swoje pierwotne miejsce.
Oprócz infrastruktury służącej pasażerom, gruntownej przebudowie poddano tory stacyjne i sieć trakcyjną wraz z konstrukcjami wsporczymi. Zamontowano też nowe rozjazdy oraz wymieniono urządzenia sterujące ruch pociągów. Wykonanie tych prac pozwoliło na zwiększenie prędkości pociągów. Obecnie pociągi mogą jechać przez stację szybciej. Wartość modernizacji stacji w Świebodzicach wyniosła ponad 34 mln zł (netto).
Prace na stacji w Świebodzicach były prowadzone w ramach w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach”. Projekt ten oprócz modernizacji stacji w Świebodzicach obejmuje również modernizację stacji Wałbrzych Szczawienko i budowę nowego przystanku Wałbrzych Centrum. Wartość całego projektu – finansowanego ze środków budżetowych – wynosi 77,563 mln zł (netto). Realizacja zostanie ukończona w 2020 r.
Modernizacja stacji i przystanków w regionie Wałbrzycha objęła dotychczas m.in. stację Wałbrzych Miasto oraz Jaworzynę Śląską, Boguszów Gorce, Marciszów, Janowice Wielkie, Wojanów. Na modernizację linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274 przeznaczono ok. 730 mln zł z Funduszu Kolejowego, środków własnych PLK oraz budżetowych. Efektem jest skrócenie czasu przejazdu z ok. 3h 30 min do 1h 40 min dla najszybszych pociągów i ok. 2 h dla pociągów osobowych. Efekt osiągnięto dzięki modernizacji torów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania, mostów i wiaduktów.
Dzięki modernizacji linii Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra kolej staje się coraz atrakcyjniejszym środkiem transportu.
(PKP PLK)