Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Przebudowa Łodzi Kaliskiej

Za 337 mln zł Łódź Kaliska stanie się stacją sprawniej obsługującą większą liczbę pociągów. Dla podróżnych przebudowane będzie pięć peronów. Przejścia pod torami i kładki ułatwią komunikacje między miastem a koleją. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. finansowana z budżetu otwiera nowe możliwości podróży w aglomeracji, między regionami oraz dla transportu towarowego.

7 sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na prace projektowe i budowlane na stacji Łódź Kaliska w ramach projektu „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych”. Projekt przyczyni się do poprawy dostępności kolei w województwie łódzkim w układzie aglomeracyjnym, regionalnym i międzynarodowym. Poza lepszą obsługa pasażerską, zwiększy się sprawność przewozów towarowych. 

Pięć komfortowych peronów i wygodne przejścia

Inwestycja na stacji Łódź Kaliska znacznie ułatwi obsługę podróżnych. Przebudowane będzie łącznie pięć peronów. W rejonie czynnego wiaduktu zachodniego nad Aleją ks. bp. W. Bandurskiego, będą trzy 400 m podwyższone perony. Obiekty po przeciwnej stronie, przy wiadukcie wschodnim, będą przesunięte w stronę Alei ks. bp. W. Bandurskiego. Na stacji wymienione zostanie oświetlenie.

Dla podróżnych zaplanowano nowe wiaty i ławki. Czytelne oznakowanie oraz nowy system informacji ułatwi orientacje na peronach. Zapewnione będą dogodne dojścia do dworca i komunikacji miejskiej. Stacja będzie dobrze przygotowana do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Zamontowane będą windy, wykonane ścieżki naprowadzające.

Nowe przejście podziemne, połączy plac przed dworcem kolejowym z dworcem autobusowym. Takie rozwiązanie umożliwi lepsze łączenie podróży pociągiem i komunikacją miejską. Dogodne dojście na perony nr 4 i 5 (przy wiadukcie wschodnim) zapewni przejście podziemne z budynku dworca. Podróżujący pociągami będą mieli również dojścia z peronów do przystanków komunikacji miejskiej przy Alei ks. bp. W. Bandurskiego i Włókniarzy.

Łódzki węzeł kolejowy będzie obsługiwał więcej pociągów

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., m.in. dzięki wykorzystaniu nieczynnego wiaduktu wschodniego i budowie na nim 3 nowych torów zlikwiduje „wąskie gardło” – jednotorowe połączenie z Łodzi Kaliskiej w kierunku południowo-wschodnim m.in. do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego.

Efektem prac będzie znaczne zwiększenie możliwości przejazdu pociągów – sprawne podróże od Kutna i Łowicza (z linii nr 15) w stronę Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza (linią nr 14) oraz Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska, Dębicy (linią nr 25).

W ramach projektu dotychczasowe urządzenia sterowania ruchem zostaną zastąpione komputerowymi. Sprawniejsza, szybsza i bezpieczniejsza będzie obsługa przejazdu pociągów. Zmodernizowanych zostanie 15 km torów i 47 rozjazdów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna.
Tory będą przygotowane do prędkości 100 km/h (obecnie 60 km/h).

Zadanie w całości finansowane z budżetu państwa. Prace zaplanowano w latach 2019-2022. Roboty budowlane rozpoczną się 2020 roku.

Wartość inwestycji „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych” to 337 mln zł netto.

(PKP PLK)

Kategoria:
Kalisz01