Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Pociągi Wałbrzych – Kłodzko w tunelu pod Małym Wołowcem

 

Codzienne i okazjonalne podróże na trasie Wałbrzych – Kłodzko zapewniły prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 8 mln zł. W najdłuższym skalnym tunelu w Polsce pod Małym Wołowcemwzmocniona została wewnętrzna obudowa i odnowione ściany czołowe tunelu. W poprzednich latach na linii wykonano prace przy wiaduktach, mostach i w tunelu w Świerkach. Obecnie przebudowa obejmuje stację Ścinawka Średnia.

 

Codziennie na trasieWałbrzych Główny– Kłodzko Główne kursuje kilkanaściepociągów pasażerskich. Sprawny przejazd zapewniły prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.w skalnym tunelupod Małym Wołowcem na odcinku Wałbrzych – Jedlina Zdrój. Obiekt ma wzmocnioną wewnętrzną obudowę. Wykonawca oczyścił jej ceglanąpowierzchnię, usunął poluzowane elementyi uzupełnił spoiny. Udrożniono i oczyszczono kanały wentylacyjne. Zmienił się wygląd wjazdów do tunelu. Oczyszczone są ściany czołowe wraz z gzymsami. Usunięto luźne bloki, odłamki skalne i samosiejki. Skalne ściany będą zabezpieczone specjalnymi siatkami.Nad tunelem zostaną odtworzone rowy odwadniające. Prace nie mają wpływu na ruch pociągów i zakończą się w październiku.

Na czas najważniejszych robót,od kwietnia do końca sierpnia,na odcinku Wałbrzych Gł. – Głuszyca obowiązywała zastępcza komunikacja autobusowa. Wartość tegorocznych prac przy tunelu
to ok. 8 mln zł.W ubiegłym roku w obiekcie przeprowadzono prace torowe i naprawę części obudowy za 10,8 mln zł.

Tunel na trasie Wałbrzych – Kłodzko pod górą Mały Wołowiec (720 m n.p.m.) w Górach Wałbrzyskich, to najdłuższy skalny tunel kolejowy w Polsce. Ma 1603 m. Obiekt wydrążony w skale został oddany do użytku w 1912 r. Wykonane prace pozwolą na bezpieczne przejazdy pociągów w kolejnych latach.

(PKP PLK)

Kategoria:
mały20