Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

PKP Intercityw oczach podróżnych

Pasażerowie widzą dużą zmianę na lepsze od 2013 roku

 

Ponownie wzrósł poziom zadowolenia z podróży pociągami PKP Intercity – wynika z badania przeprowadzonego na pokładach pociągów przewoźnika. Wskaźnik satysfakcji wynosi 75 punktów procentowych, co stanowi najwyższy wynik od 2013 roku, czyli czasu rozpoczęcia badań. Także w innych ocenianych kategoriach mających wpływ na ogólną satysfakcję
z podróży pasażerowie wskazali na dużą poprawę.

 

Przeprowadzane od 2013 roku cykliczne badania poziomu satysfakcji pasażerów z podróży pociągami PKP Intercity pokazują, że ostatnie 7 lat to wielka zmiana na plus w oczach podróżnych.

Obecny wskaźnik satysfakcji wynosi 75 punktów procentowych (obliczany jako różnica między procentem pasażerów wskazujących najwyższe oceny a tymi wskazujące najniższe) i jest o 4 p.p. wyższy niż rok temu.Szczególnie dużą różnicę widać, gdy porówna się obecne wyniki z tymi z pierwszego badania, przeprowadzonego w 2013 roku. Wówczas wskaźnik satysfakcji wyniósł 33 p.p. Zadowolenie z usług PKP Intercity wzrosło więc od tego czasu aż o 42 p.p.

 

W pociągach czujemy się bezpiecznie

Podczas badania były ocenianie także inne czynniki wpływające na satysfakcję z podróży, które w czasie panującej obecnie epidemii mają szczególne znacznie. Pasażerowie bardzo wysoko ocenili poczucie bezpieczeństwa w pociągu – wskaźnik satysfakcji w tej kategorii wyniósł 83 p.p. Od 2013 roku satysfakcja z bezpieczeństwa w pociągu wzrosła aż o 45 p.p. (wówczas wyniosła zaledwie 38 p.p.).

– Niezwykle cieszy nas poczucie pasażerów, że kolej to środek transportu, któremu można zaufać. Nie spoczywamy jednak na laurach i dalej intensywnie pracujemy na to, aby kolej była jednoznacznie utożsamiana z bezpiecznym i wiarygodnym środkiem transportu. Epidemia chwilowo zatrzymała dynamiczny wzrost liczby pasażerów, który notowaliśmy w ostatnich latach. Proces powrotu podróżnych na kolej w takiej liczbie, jaką notowaliśmy przed epidemią wymaga czasu. Przekonywać do tego będzie stały rozwój kolei jako właśnie bezpiecznego i komfortowego środka transportu – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Wypracowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa dla branży kolejowej jest celem ogólnospołecznego programu #bezpiecznakolej, którego inicjatorami są PKP Intercity oraz Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Jednym z obszarów działań jest bezpieczeństwo sanitarne, obejmujące aspekty związane z utrzymaniem czystości taboru, zapewnieniem środków dezynfekcyjnych i odpowiednimi zabezpieczeniami sanitarno-epidemiologicznymi. Program skupia się także na kwestiach związanychz bezpieczeństwem taboru oraz w obiektach kolejowych. Akcja ma też zwrócić uwagę pasażerów na pociąg jako bezpieczny i wiarygodny środek transportu, który ma zdecydowaną przewagę nad innymi środkami transportu zbiorowego.

Już dzisiaj pasażerowie wysoko oceniają czystość w pociągach. Satysfakcja na poziomie 79 p.p. oznacza najlepszy wynik od 2013 roku, kiedy wskaźnik ten wynosił zaledwie 21 p.p. Wzrost o 58 p.p. oznacza, że czystość w pociągach to czynnik, w którym według podróżnych zaszła największa zmiana na plus.

 

Rosnący komfort podróży

Realizowane od kilku lat intensywne inwestycje w unowocześnienie floty PKP Intercity przekładają się bezpośrednio na komfort podróży. W 2013 roku wskaźnik satysfakcji z komfortu przejazdu wynosił jedynie 26 p.p., w październiku 2016 roku – 68 p.p. Ostatnie badanie przyniosło kolejny wzrost – obecnie satysfakcja z komfortu podróży oceniona została przez pasażerów na 78 p.p.

Kolejnym istotnym czynnikiem ocenianym w badaniu było zadowolenie z punktualności pociągu. Wskaźnik satysfakcji w tym obszarze wynosi obecnie 79 p.pl. To kolejna kategoria, w której przewoźnik zanotował najlepszy wynik w historii badań satysfakcji z podróży.

Pasażerowie bardzo wysoko ocenili również wygodę zakupu biletu. Wskaźnik satysfakcji w tej kategorii to obecnie 80 p.p., podczas gdy w 2013 roku było to 38 p.p., a 4 lata temu – 68 p.p.

 

PKP Intercity nie zwalnia

Koniec 2020 i rok następny – 2021 – przyniosą kolejne działania PKP Intercity mające na celu dalszy wzrost zadowolenia pasażerów z usług przewoźnika.

– Ostatnie lata, to szereg zmian, zarówno tych większych, jak i tych mniej widocznych, które sprawiają, że podróż koleją jest bezpieczna i staje się coraz prostsza oraz bardziej komfortowa. Nie inaczej będzie w przyszłym roku. Nasz program inwestycyjny nie zwalnia. Najbliższe miesiące przyniosą popisanie następnych umów taborowych. Na tory systematycznie będą wyjeżdżać m.in. kolejne nowoczesne wagony oferujące podróżnym liczne udogodnienia. Bezustannie pracujemy także nad ulepszaniem rozumianego bardzo szeroko procesu obsługi klienta – dodaje Marek Chraniuk.

(PKP IC)

Kategoria:
badanie25