Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

O krok bliżej do uruchomienia PKP Linii Chełmskiej Szerokotorowej

 

16 czerwca 2020 r. Zarząd PKP S.A.wyraził zgodę na utworzenie przez PKP LHS spółki zależnej pod nazwą PKP Linia Chełmska Szerokotorowa sp. z o.o. Nowy podmiot z siedzibą w Chełmie będzie pełnił funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej, przewoźnika realizującego transport ładunków po linii kolejowej nr 63 oraz operatora kolejowych obiektów infrastruktury usługowej.

 

Zarząd Polskich Kolej Państwowych S.A., działając w formule Zgromadzenia Wspólników PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej, po uprzedniej pozytywnej opinii Rady Nadzorczej tej spółki, wyraził zgodę na utworzenie spółki zależnej PKP Linia Chełmska Szerokotorowa z siedzibą w Chełmie (w skrócie PKP LCHS).

Utworzenie nowego podmiotu w strukturach Grupy PKP, to kolejny krok wynikający z podpisanego w maju ubiegłego roku listu intencyjnego, którego sygnatariuszami byli prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. i prezydent miasta Chełma.

Rozpoczęcie współpracy pomiędzy Grupą PKP a Miastem Chełm odbyło się przy wsparciu wicemarszałka Sejmu Beaty Mazurek i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Główne cele współpracy i podjętych działań, to doporowadzenie do odbudowy, ożywienia i rozwoju przewozów ładunków na szerokotorowej linii kolejowej nr 63, przebiegającej z Dorohuska przez Chełm do Zawadówki.

Spółka PKP LCHS z siedzibą w Chełmie będzie zarządzać infrastrukturą liniową i usługową szerokotorowej linii kolejowej nr 63 liczącej 30,452 km oraz wykonywać kolejowe przewozy ładunków na tej linii. W drugim półroczu br. będą prowadzone niezbędne prace organizacyjne
i towarzyszące, a rozpoczęcie przez nową spółkę samodzielnej działalności operacyjnej planowane jest na początku 2021 r.

Kolejowe przejścia na wschodniej granicy Polski, będącej wschodnią granicą Unii Europejskiej, są trzecim po Śląsku i portach morskich miejscem odbioru i nadania ładunków na polskim rynku kolejowym. Wykorzystywanie ich unikatowej roli ma ogromne znaczenie dla kreowania nowych potoków ładunkowych w przewozach kolejowych. Zależy nam na rozwoju przewozów towarowych w różnych segmentach, stąd też tak istotne jest dla nas wykorzystanie potencjału infrastruktury szerokotorowej. W powszechnej opinii specjalistów rynku kolejowego wschodnie kolejowe przejścia graniczne mają, z racji styku torów o szerokościach 1435 i 1520 mm, duży potencjał rozwojowy – powiedział dr Mirosław Antonowicz, członek zarządu ds. strategii i logistyki PKP S.A.

Udowodniliśmy, że formuła zintegrowanego przewoźnika i zarządcy infrastruktury, w której działa LHS, jest korzystna zarówno dla przedsiębiorców – właścicieli ładunków, rozwoju gospodarczego, jak i państwa, ponieważ wszystkie inwestycje realizujemy ze środków własnych – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. –Obydwie linie mają podobny profil techniczny i przewozowy, dlatego chcemy wykorzystać dotychczasowe doświadczenia, żeby sprostać wyzwaniom nowej spółki związanym z pozyskaniem nowych klientów, remontem infrastruktury oraz organizacją pracy – dodaje.

W maju ubiegłego roku, podczas konferencji prasowej, w trakcie której jako Miasto podpisaliśmy list intencyjny z PKP S.A., mówiłem, że powstanie spółki Linia Chełmska Szerokotorowa odmieni oblicze naszego miasta. Teraz wykonaliśmy następny, znaczący krok w stronę sfinalizowania tego przedsięwzięcia. Cieszę się, że Grupa PKP dostrzegła potencjał związany z transgranicznym położeniem Chełma i szerokim torem, a także perspektywę rozwoju sektora logistycznego. PKP LCHS, to przede wszystkim nowe miejsca pracy dla Chełmian, a także bodziec dla rozwoju gospodarczego miasta i regionu. W sposób szczególny pragnę podziękować pani marszałek Beacie Mazurek, wicepremierowi Jackowi Sasinowi, ministrowi Andrzejowi Adamczykowi, prezesowi Krzysztofowi Mamińskiemu za zaangażowanie i okazane wsparcie w dążeniu do realizacji tej inwestycji – mówi Prezydent Chełma, Jakub Banaszek.

Utworzenie PKP LCHS jest elementem szerokich prac prowadzonych w Grupie PKP związanych z rozwojem kolejowych przewozów towarowych, w tym tych realizowanych przez kolejowe przejścia graniczne na wschodniej granicy Polski.

Jednym z istotnych wymiarów tych działań jest przygotowywanie efektywnych formuł organizacyjnych, prawnych i majątkowych dla nowych podmiotów, które – poprzez wzrost przewozów – pozwolą zwiększyć wykorzystanieinfrastruktury kolejowej, w tym szerokotorowej. Toz kolei pozwoli Grupie PKP maksymalnie dopasować ofertę do potrzeb klientów w poszczególnych segmentach rynku kolejowego.

Wspólnym celem działań inwestycyjnych i organizacyjnych w Grupie PKP jest zwiększenie udziału kolei w przewozach ładunków, poprawa konkurencyjności kolei względem transportu samochodowego i stworzenie warunków do systematycznego i trwałego zwiększania rozmiarów kolejowych przewozów towarowych.

(PKP S.A.)

Kategoria:
LCS13