Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Nowym mostem nad Kanałem Kędzierzyńskim pojechały już pociągi

Nowym mostem nad Kanałem Kędzierzyńskim pojechały już pociągi

Lepsze warunki transportu towarów na trasie Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle zapewniła przebudowa mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim. Od 18 kwietnia pociągi jeżdżą szybciej i sprawniej po nowej konstrukcji. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 192 mln zł, przy współfinansowaniu ze środków unijnych z POIiŚ.

 

W marcu most nad Kanałem Kędzierzyńskim między Sławięcicami a Nową Wsią koło Kędzierzyna Koźla pomyślnie przeszedł próby obciążeniowe. Od 18 kwietnia pociągi towarowe jeżdżą ze zwiększoną prędkością, maks. 80 km/h, m.in. w stronę Kędzierzyna Koźla i Magistrali Węglowej. Nowa przeprawa nad kanałem, największa konstrukcja mostowa na linii, to jeden z efektów projektu „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Linia od Toszka Północ do Starego Koźla, to jedna z najważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku. Zapewnia transport węgla z kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego, m.in. do portów w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni.

Prace PLK zwiększają konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego, m.in. przez zapewnienie krótszego czasu przewozu ładunków oraz możliwość wprowadzania na tory i stacje większej liczby pociągów.

W czasie prac składy towarowe kursowały bez zmian przez sąsiadujące z budowanym mostem przeprawy na linii Kędzierzyn Koźle – Gliwice (nr 137).

Wizytówka mostu

Stalowy most ma 67 metrów długości i waży ponad 300 ton. Został zbudowany w miejscu starej konstrukcji, obok mostów na linii Kędzierzyn Koźle – Gliwice (nr 137). Elementy przeprawy przywieziono w częściach. Specjalnie przygotowane tymczasowe podpory podtrzymywały konstrukcję w trakcie jej nasuwania centymetr po centymetrze z jednego brzegu na drugi. Operacja nasuwania trwała tydzień. Na nowym moście ułożono tor i zamontowano sieć trakcyjną.

Lepszy transport towarów umożliwia też m.in. nowy, blisko 30-metrowy kolejowy wiadukt nad dwutorową linią (nr 152) w Pisarzowicach koło Toszka. W maju zakończy się przebudowa mostu na Kanale Gliwickim oraz prace przy drugim przęśle wiaduktu kolejowego w Paczynie.

Wartość projektu „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle”, to 192 mln złotych, z czego 85 procent pochodzi z unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2020 roku.

(PKP PLK)

Kategoria:
Kożle09