Portal dwutygodnika
Strona główna Poza koleją Nowoczesne dworce w Wielkopolsce w budowie

Poza koleją

Nowoczesne dworce w Wielkopolsce w budowie

Nowoczesne dworce w Wielkopolsce w budowie

 

Są niewielkich rozmiarów, nowoczesne, komfortowe i proekologiczne. Budowane obecnie Innowacyjne Dworce Systemowe w Pobiedziskach Letnisku oraz Biskupicach Wielkopolskich jeszcze w tym roku przyjmą pierwszych podróżnych.

 

Prace, które rozpoczęły się na początku tego roku, na obydwóch budowach są już bardzo zaawansowane. Wykonano fundamenty budynków wraz z ich izolacją termiczną oraz przeciwwilgociową, prace konstrukcyjne związane ze wzniesieniem konstrukcji dworców oraz stalowej wiaty. Zakończono prace przy pokryciu dachowym oraz budowę ścianek działowych.

Zaawansowane są również roboty związane z wykonaniem przyłączy do budynków. W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z montażem urządzeń oraz roboty wykończeniowe. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsi podróżni skorzystają z tych nowoczesnych dworców na przełomie lata i jesieni tego roku.

Na inwestycjach w ramach Programu Inwestycji Dworcowych zyskują nie tylko duże miasta, ale także mniejsze miejscowości. Mamy obowiązek dbać o komfort i bezpieczeństwo podróżnych w każdymzakątku kraju– mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Dworce Pobiedziska Letnisko oraz Biskupice Wielkopolskie, to kolejne dworce w województwie wielkopolskim realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Te dwa obiekty to tzw. Innowacyjne Dworce Systemowe, budowane według autorskiego pomysłu PKP S.A. W założeniu mają być one dworcami dostępnymi dla wszystkich pasażerów, nowoczesnymi, komfortowymi i przyjaznymi środowisku – podkreśla Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

Dworce w Pobiedzisku Letniskach i Biskupicach Wielkopolskich są realizowane w trybie „Projektuj i buduj” w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Powstają one w rejonie węzłów przesiadkowych. Budynki posiadają prostą formę architektoniczną. Zasadniczo składają się z wiaty, pod którą zlokalizowano dwa minipawilony mieszczące części pasażerską oraz komercyjną.

Dominantą nowych budynków dworcowych jest wieża zegarowa. W części pasażerskiej będą mieściły się niewielka poczekalnia oraz ogólnodostępne toalety. Pod wiatą, na obu jej końcach, zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów.

Oprócz nowoczesnej i prostej formy architektonicznej dworce będą posiadały wiele usprawnień.
Z racji tego, że są budynkami parterowymi już przy ich projektowaniu wyeliminowano potencjalne bariery architektoniczne, które mogłyby stanowić przeszkodę dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz tego każdy z nich będzie posiadał oznakowania w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym jest zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz.

Oprócz waloru szerokiej dostępności Innowacyjne Dworce Systemowe, to również budynki bezpieczne. Zostaną na nich zamontowane systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także detekcji pożaru. Ułatwieniem dla podróżnych będą elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.

Dworce realizowane w formule IDS, to również dworce proekologiczne. Na dachu budynków zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 KWp, która wytworzy około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok (na każdym z dworców).To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 drzew sporych rozmiarówKolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie na dworcach pomp ciepła do ogrzewania budynków,a także systemu BMS (Building Management System). System ten będzie na bieżąco monitorował zużycie mediów oraz pozwoli maksymalnie ograniczać ich zużycie.

Proekologiczne będzie również oświetlenie dworca, które po pierwsze jest energooszczędne (LED), a po drugie będzie załączać się tylko przy pomocy czujników obecności współpracujących z czujnikami natężenia światła. Na podobnej zasadzie będą funkcjonowały klimatyzacja i ogrzewanie budynków. Tego typu rozwiązania wpłyną korzystnie nie tylko na koszty utrzymania obiektów, ale również ograniczą ich negatywny wpływ na środowisko do minimum.

W otoczeniu budynków uporządkowane zostaną tereny zielone oraz ułożona zostanie nowa nawierzchnia z płyt betonowych i kostek brukowych z wkomponowanymi w nią ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych.

Budowa nowych dworcówPobiedziska Letnisko oraz w Biskupicach Wielkopolskich, to odpowiednio koszt prawie 4,5 mln złotych oraz 4,4 mln złotych. Obydwie inwestycje są finansowe ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i Merx sp. z o.o.

W województwie wielkopolskim PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 wybuduje i zmodernizuje łącznie 13 dworców kolejowych. Dwa z nich, czyli Poznań Garbary i Poznań Zachodni zostały już udostępnione po przebudowie. W kwietniu PKP S.A. ogłosiły przetargi na wybór wykonawcy prac budowlanych dworców: Kobylnica, Palędzie oraz Trzemeszno.

(PKP S.A.)

Kategoria:
dwór01 Biskupice Wielkopolskie