Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Nowa szansa dla polskich eksporterów żywności wybrzmiała podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego

W 2017 roku wartość eksportu z Polski do Chin wyniosła 2,6 mld dolarów, z czego coraz istotniejszy jest eksport żywności. Najważniejszym spożywczym towarem eksportowym były produkty mleczne i mięso drobiowe.

Piotr Kulikowski, Prezes Zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa, powiedział, że Chiny są skazane na import żywności, należy tylko zadać pytanie: kto tę żywność będzie dostarczał. Dostęp do rynku chińskiego jest regulowany poprzez licencjonowanie dostępu producentów żywności. Do eksportu drobiu uprawnionych jest tylko pięć zakładów z Unii Europejskiej i wszystkie pięć jest zlokalizowanych w Polsce.

– Dzięki podpisanym niedawno porozumieniom z chińskimi partnerami, przedstawiciele branży spożywczej będą mogli skorzystać z korytarza południowego (TMTM), który pozwala eksportować żywność do Chin omijając rosyjskie embargo. Pozwala to na transport szybciej niż drogą morską, a taniej niż drogą lotniczą – podkreślił Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa podczas debaty „Forum współpracy gospodarczej Polska-Chiny”.

O konieczności wykorzystania położenia geograficznego Polski, w kontekście starań innych krajów o uruchomienie alternatywnych korytarzy transportowych omijających Polskę, Mirosław Antonowicz, Członek Zarządu PKP S.A., zadeklarował, że prowadzone są prace mające na celu utworzenie nowych przejść granicznych, a PKP LHS pracuje nad analizą wydłużenia i elektryfikacji linii szerokotorowej.

– Ukraina leży na najkrótszej drodze przewozów z Chin do Europy. Jednocześnie mamy do czynienia z rywalizacją o to, żeby jak najwięcej towarów było transportowanych przez poszczególne kraje. Powinniśmy wykorzystać tę szansę i jak najwięcej towarów skierować do Europy przez Polskę. powiedział Dariusz Sikora, Członek Zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa w czasie dyskusji panelowej „Logistyka pomiędzy Europą a Azją”.

Linia szerokotorowa prowadząca od Hrubieszowa do Sławkowa daje wiele atutów – umożliwia skrócenie czasu transportu i obniżenie kosztów dzięki możliwości przewozu towarów bez konieczności przeładunku na granicy.

Ponadto LHS jest linią stricte towarową, gdzie możliwe jest prowadzenie długich pociągów, o długości nawet do 950 metrów. Dodatkową zaletą linii szerokotorowej jest Euroterminal Sławków, wyspecjalizowany terminal do przeładunku kontenerów i najdalej na zachód wysunięty punkt linii szerokotorowej.

(PKP LHS)

Kategoria:
kongres11