Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Na linii Poznań – Wrocław coraz łatwiej można korzystać z kolei

 

Między Poznaniem a Wrocławiem na modernizowanym odcinku Czempiń – granica województwa dolnośląskiego zwiększyła się liczba stacji i przystanków z nowymi peronami. Pasażerowie mają wygodną obsługę m.in. w Kościanie, Bojanowie, Rawiczu. Bezpieczny dostęp do pociągów zapewnią przejścia podziemne, pochylnie i windy. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z instrumentuCEF „Łącząc Europę” zapewni krótsze podróże.

 

Podróżni w miejscu niskich peronów mają dogodny dostęp do pociągówm.in. w Kościanie, Starym Bojanowie, Rydzynie, Kaczkowie, Rawiczu. Wygodę zapewniają wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Zadbano o czytelne oznakowanie. W najbliższych tygodniach podobny standard będziewLipnie i Górce Duchownej.

W Lesznie, poza nowymi peronami, dogodny dostęp do pociągów umożliwi gruntownie odnowione przejście podziemne. Podróżni mający trudności z poruszaniem się będą mogli skorzystać z wind. Do końca roku tunel zostanie wydłużony o ponad 20 m i połączy dworzec, perony i ulicę Towarową po drugiej stronie torów.

Łącznie, w ramach inwestycji Czempiń – granica województwa dolnośląskiego, na 5 stacjach i 6 przystankach perony stają się dostępne dla wszystkich podróżnych.

– Cieszę się, że stacja pasażerska Leszno staje się bardziej przyjazna dla podróżnych, dzięki nowym peronom, windom i przedłużonemu przejściu dla pieszych. Zmodernizowane tory oraz nowy system sterowania i sygnalizacji znacznie zwiększą bezpieczeństwo i usprawnią podróże na odcinku Czempin – Rawicz. Cała inwestycja przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności i dostępności transportu kolejowego w Unii Europejskiej, a tym samym przyczyni się do ekologizacji transportu. Inwestycja korzysta z blisko 1 mld zł wkładu CEF – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency.

Między Czempiniem a województwem dolnośląskim wymieniono już 80% to ponad 110 km, toru i sieci trakcyjnej. Przebudowano wiele ważnych torów na stacjach. Dwutorowa jazda możliwa jest od Leszna do Żmigrodu (z wyjątkiem jednego toru Bojanowo – Rawicz) oraz od Starego Bojanowa do Kościana. Wykonawcy pozostały do zrobienia jednotorowe szlaki Leszno – Stare Bojanowo i Kościan – Czempiń.

Równolegle z oddaniem toru są przebudowywane rozjazdy, nowa sieć trakcyjna, system zasilania oraz niezbędne do prowadzenia ruchu pociągów urządzenia sterowania. Wymieniono już 116 z 132 rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej.

– Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacja środkowego odcinka linii Wrocław – Poznań od granicy województwa dolnośląskiego do Czempinia uzupełni ofertę dobrych atrakcyjnych podroży regionalnych i dalekobieżnych oraz usprawni przewóz towarów na międzynarodowym korytarzu kolejowym. Inwestycja jest jednym z projektów współfinansowanych z programu CEF Łącząc Europę i zamyka modernizację odcinaka Poznań – Wrocław – powiedział Arnold Bresch członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Wzrasta poziom bezpieczeństwa na torach

Działają nowe urządzenia sterowania. Kierowcy szybciej i sprawniej przejeżdżają nad torami nowym wiaduktem drogowym w Klonówcu koło Leszna. W lipcu planowane jest udostępnienie w Lesznie nowego wiadukt drogowego na ul. Wilkowickiej.

Dzięki inwestycji kolejowej mieszkańcy miasta i regionu zyskają lepszą komunikację. Dla pieszych wyremontowano już przejście podziemne. Budowane jest przejście pieszo-rowerowe w dzielnicy Zaborowo. Bezkolizyjne skrzyżowania zaplanowały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. m.in. w Kościanie i Rawiczu. Dzięki inwestycji łącznie przybędzie 7 bezkolizyjnych skrzyżowań.

Zakończenie zasadniczych prac na linii od Czempinia do granicy Dolnego Śląskaprzewidywane jest na koniec roku 2020 r. By uzyskać dotychczasowe efekty i kończyć prace Polskie Linie Kolejowe musiały pokonać niespodziewane problemy. Na termin prac wpływały: zmiana wykonawcy, inwentaryzacja prac i wprowadzenie nowej firmy, przebudowa nieokreślonych na mapach podziemnych instalacji, wydłużenie tunelu w Lesznie. Działania PLK zapewniły dotychczasowe efekty i kontynuację ważnej społecznie inwestycji.

Będą atrakcyjne podróże z Poznania do Wrocławia

Dzięki inwestycji prędkość na linii Poznań – Wrocław zwiększy się do 160 km/h. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Wielkopolski na Dolny Śląsk w ok. 1:30 h. Poprawi się przepustowość trasy, która umożliwi przejazdy większej liczby składów. Wzrośnie komfort podróży i bezpieczeństwo.

Modernizacja linii zwiększa możliwości sprawnego transportu towarów na międzynarodowym korytarzu kolejowymlinii E59. Podróżni korzystają już z komfortowych peronów i dobrej oferty podroży na zmodernizowanych odcinkach linii: Poznań – Czempin oraz granica województwa dolnośląskiego – Wrocław.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” za ok. 1,5 mld zł przy współfinansowaniu z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Wartość dofinansowania wynosi ok. 1,2 mld zł.

(PKP PLK)

Kategoria:
Rawicz14