Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Lepsze przewozy towarów koleją ze Śląska na Pomorze

Prace na linii (nr 146) od Częstochowy do Węglówki minęły półmetek. Zwiększają się możliwość przewozu towarów pomiędzy Śląskiem a portami w Trójmieście, Szczecinie, Świnoujściu. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 200 mln zł, współfinansowana ze środków UE w ramach POIiŚ, umożliwia szybszą jazdę pociągów i podnosi poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

Po zakończeniu inwestycji „Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice” zwiększą się możliwości przewozów towarowych koleją. Lepsze parametry linii, krótsza o ok. kwadrans jazda pociągów towarowych z prędkością 100 km/h, pozwolą lepiej wykorzystać trasę. Będzie szybszy i sprawniejszy przewóz większej ilości ładunków.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wpłynie na wzrost efektywności transportu
kolejowego, jako konkurencji dla innych środków transportu, stworzy impuls do rozwoju
gospodarki w regionie, m.in. na pograniczu województw łódzkiego i śląskiego.

Prace na linii Chorzew Siemkowice – Wyczerpy (Częstochowa) są na drugim etapie: Brzeźnica – Chorzew Siemkowice. Na 24 km odcinku wymieniane są tory i sieć trakcyjna. Montowane rozjazdy mają ogrzewanie, co zapewni sprawne przejazdy pociągów w zimie. Lepsze warunki dla przewozu ładunków zapewnią przebudowywane 23 obiekty inżynieryjne, m.in. 3 mosty i wiadukt. Modernizacja urządzeń sterowania oraz 20 przejazdów zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.

Zakończono już pierwszy etap prac na odcinku Wyczerpy (Częstochowa) – Brzeźnica. Na 24 km trasie są nowe tory i wymieniona sieć trakcyjna. Dobre warunki przewozu ma zapewniać wzmocnione podtorze i system odwodnienia. Zlikwidowano ograniczenia prędkości nawet do 40 km/h i zapewniono przejazd pociągów 100 km/h. Kierowcy korzystają z 18 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych. Stalowy, 66-metrowy most na Warcie w Ważnych Młynach jest już po remoncie. Podobne prace objęły 21 obiektów inżynieryjnych m.in.: 3 wiadukty, 2 mosty.

Zakończenie projektu planowane jest w marcu 2020 roku. Linia łącząca Częstochowę Wyczerpy i Chorzew Siemkowice (na przeważającej długości jednotorowa) znajduje się na terenie dwóch województw: śląskiego i łódzkiego. Stanowi połączenie między Częstochową a tzw. Magistralą Węglową, linią nr 131, ze Śląska do portów.

Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęła się w sierpniu 2017 roku. Obejmuje blisko 50 km trasę. W zakresie jest wymiana torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej, oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym modernizowane są przejazdy. Remontowane i przebudowywane są 44 obiekty inżynieryjne.

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy – Chorzew Siemkowice” ma wartość – 264,7 mln zł brutto. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 178,6 mln zł brutto.

Krajowy Program Kolejowy zwiększa możliwości transportu towarów na Śląsku

Na Śląsku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego zwiększają możliwości przewozu ładunków m.in na liniach: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze, Katowice Ligota – Tychy, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia.

Prace na linii 146 łączącej Wyczerpy i Chorzew Siemkowice, to jeden z ponad 220 projektów Krajowego Programu Kolejowego o wartości prawie 70 mld zł. Program zakłada przedsięwzięcia w obszarze transportu pasażerskiego w aglomeracjach, w ruchu regionalnym i międzyregionalnym oraz tworzenie lepszych warunków dla przewozu towarów.

(PKP PLK)

Kategoria:
Pomo15