Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Kolejny etap modernizacji i zmiana nazwy spółki z Grupy Kapitałowej PKP Intercity

Należący do PKP Intercity Zakład Usług Taborowych Remtrak zmienia nazwę na PKP Intercity Remtrak sp. z o.o. Jednocześnie rozpoczyna trzeci etap modernizacji swojego oddziału w Idzikowicach, poszerzając tym samym jego kompetencje. Spółka planuje zatrudnić 400 nowych pracowników.

Zakład Usług Taborowych Remtrak, którego właścicielem jest narodowy przewoźnik kolejowy, zmienia nazwę na PKP Intercity Remtrak sp. z o.o. Spółka wchodzi w skład Grupy Kapitałowej PKP Intercity, którą tworzą PKP Intercity S.A., WARS S.A. i PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. Wszystkie spółki stale rozwijają się i od kilku lat osiągają zyski.

Rozpoczyna się trzeci etap modernizacji PKP Intercity Remtrak. Cały proces rozpoczął się w maju 2016 roku, a jego zakończenie planowane jest na styczeń 2021 roku. Modernizacja spółki i rozbudowa Oddziału w Idzikowicach (powiat opoczyński) ma na celu urynkowienie spółki i rozbudowanie niezbędnych kompetencji.

Od 2016 spółka Remtrak notuje zyski, które są coraz wyższe. W 2018 roku zysk netto wyniósł ponad 5,4 mln zł netto.

Od 2014 do końca 2018 roku spółka zrealizowała lub wciąż realizuje umowy o łącznej wartości 522,1 mln zł netto.

Remtrak na nowych torach

Zakład Usług Taborowych Remtrak Sp. z o.o. powstał w 1999 roku i do 2014 r. był spółką Grupy PKP z większościowym udziałami PKP S.A. W 2011 r. PKP Intercity S.A. odkupiła mniejszościowe udziały, a od 2014 r. jest jedynym wspólnikiem spółki.

PKP Intercity S.A. tworzy Grupę Kapitałową, w skład której wchodzą PKP Intercity S.A., WARS S.A. i PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. Wraz ze zmianą nazwy spółki, Remtrak wkracza w nowy etap rozwoju.

Jest to związane z rozpoczynającym się trzecim etapem modernizacji PKP Intercity Remtrak i Oddziału w Idzikowicach. Celem tego procesu jest urynkowienie spółki i rozszerzenie dotychczasowych kompetencji. Obecny etap obejmie budowę nowej hali naprawczej dla lokomotyw i wagonów wraz z wózkownią oraz hali napraw zestawów kołowych. Pozwoli to na jednoczesną naprawę większej liczby wagonów. Zakończenie prac zaplanowane jest na styczeń 2021 roku.

Cały proces modernizacji rozpoczął się w maju 2016 roku. W ramach pierwszego etapu rozbudowy m.in. zbudowano nowoczesną komorę lakierniczą, a także zrealizowano inwestycje, które znacząco poprawiły komfort pracy. Koszt pierwszego etapu modernizacji wyniósł 8,7 mln zł netto.

Drugi etap modernizacji zaczął się w maju 2017 roku. W tym czasie Oddział w Idzikowicach powiększył się o nową halę produkcyjną wyposażoną w wiele specjalistycznych stanowisk naprawczych, co pozwoliło usprawnić proces naprawy wagonów, zwiększyć efektywność i jeszcze mocniej uniezależnić się od podmiotów zewnętrznych. Rozszerzenie zakresu świadczonych usług pozwoliło także na wzrost zatrudnienia w zakładzie. Dla zwiększonej liczby pracowników dobudowano piętrowy budynek administracyjno-socjalny. Koszt tego etapu rozbudowy wyniósł ponad 9,2 mln zł netto.

Rosnące zatrudnienie

Rozbudowywany zakład w Idzikowicach stanowi ważny ośrodek zatrudnienia w regionie, a liczba pracowników stale rośnie. Na koniec 2018 roku pracowało w nim 349 osób. We wszystkich oddziałach Remtrak zatrudniał ponad 500 pracowników.

Dynamika wzrostu zatrudnienia w Oddziale w Idzikowicach jest bardzo duża. Jeszcze na koniec 2014 roku w zakładzie pracowało 145 osób, co oznacza, że na przestrzeni czterech lat wzrost zatrudnienia wyniósł 140%. Przyczyniło się do tego efektywne zarządzanie spółką i trwający od 2016 roku proces modernizacji zakładu, który przełożył się na zwiększenie zakresu wykonywanych prac. Niezwykle ważny był w tym zakresie rok 2017, w którym liczba pracowników Oddziału w Idzikowicach zwiększyła się o ponad 120.

Rozpoczynający się kolejny etap rozbudowy zakładu wpłynie na dalszy wzrost zatrudnienia. Potrzebnych będzie wielu specjalistów i inżynierów wykonujących naprawy na poziomie utrzymania P4 i P5. Docelowo pracę w Oddziale na terenie Idzikowic znajdzie od 400 do 450 nowych pracowników, co daje łącznie ponad 800 miejsc pracy.

Spółka na plusie

Remtrak notuje rosnące zyski. Rok 2018 spółka zamknęła z 5,42 mln zł netto zysku. 2017 rok przyniósł 4,12 mln zł netto zysku, względem 3,35 mln zł netto w 2016 roku. Dane potwierdzają, że wdrożony plan modernizacji idzie w parze nie tylko z dynamicznym wzrostem zatrudnienia, ale i z rosnącymi zyskami spółki.

Realizacja umów wartych ponad pół miliarda złotych

Systematycznie rośnie liczba zleceń, które Remtrak wykonuje dla PKP Intercity. W latach 2014-2018 spółka zrealizowała aż 1867 zleceń. W 2014 roku było ich 257, a w ubiegłym roku już 540. Były to głównie przeglądy na poziomie P4. Wraz z modernizacją Oddziału w Idzikowicach i poszerzeniem jego kompetencji systematycznie zwiększa się zakres usług, jakie Remtrak świadczy na rzecz PKP Intercity.

Od 2014 do końca 2018 roku spółka zrealizowała lub wciąż realizuje umowy o łącznej wartości 522,1 mln zł netto. Największa z nich zawarta została w 2017 roku i dotyczy przeglądów okresowych na czwartym poziomie utrzymania aż 954 wagonów osobowych. Umowa jest wciąż realizowana, a jej wartość z prawem opcji wynosi 246,8 mln zł netto.

Nie tylko Idzikowice

Na Oddział w Idzikowicach przypada większość zatrudnienia PKP Intercity Remtrak, jednak nie jest to jedyny ośrodek spółki. Jej centrala mieści się w Toruniu. Tam znajduje się m.in. warsztat, który wykonuje specyficzne elementy, głównie na potrzeby Oddziału w Idzikowicach.

W Oddziale na Olszynce Grochowskiej w Warszawie realizowane są m.in. naprawy wagonów osobowych na poziomie utrzymania P4, przeglądy P3, naprawy awaryjne oraz wykonywane są modernizacje WC. W warszawskim oddziale wykonywane są także naprawy wózków wagonowych i zestawów kołowych, lecz skala prac jest znacznie mniejsza niż w Idzikowicach.

Coraz efektywniejsze zabezpieczenie potrzeb taborowych

Zakończenie procesu modernizacji Oddziału w Idzikowicach pozwoli znacząco zwiększyć liczbę wykonywanych przez PKP Intercity Remtrak przeglądów na czwartym i piątym poziomie utrzymania. Stały rozwój zakresu prac świadczonych przez zakład umożliwi zaspokojenie około 90% potrzeb PKP Intercity w zakresie przeglądów P4 i do 25% przeglądów P5 wagonów, jak również około 60% przeglądów okresowych lokomotyw elektrycznych oraz niemal wszystkich prac przy zestawach kołowych. PKP Intercity będzie w coraz mniejszym stopniu uzależnione od podmiotów zewnętrznych, co pozwoli szybko, elastycznie, a także efektywnie kosztowo reagować na bieżące potrzeby taborowe. Przełoży się to bezpośrednio na sprawną obsługę stale rosnącej liczby pasażerów przewoźnika.

(PKP IC)

Kategoria:
Remtrak12