Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

kultura-historia

Kolej na historię

 

Po niewątpliwym zainteresowaniu Czytelników moimi tekstami na tematy muzyczne (piszę o tym w innym miejscu), koledzy z Redakcji zaproponowali, abym zajął się opisywaniem naszej i nie tylko naszej historii.

Okazja ku temu była znakomita, ponieważ na rok 2018przypadała 100. Rocznica Odzyskania przez Polskę Niepodległości. I tak oto od lipca 2018 roku w dwutygodniku zaczął ukazywać się cykl publikacji o tematyce historycznej pod wspólnym tytułem – „Kolej na historię”.

Na podstawie ilości odsłon w Internecie strony„Wolnej Drogi” (www.wolnadroga.pl) i odwiedzin moich „historycznych” tekstów, z satysfakcją mogę odnotować, że również, podobnie jak artykuły o muzyce, cieszą się one dużym zainteresowaniem. Bardzo Państwu za to dziękuję i serdecznie zapraszam do dalszego śledzenia moich tekstów.

Niżej fragmenty artykułu, który cieszył największym Państwa zainteresowaniem.

 

Kolejarz noblista

Lista polskich laureatów prestiżowej nagrody przyznawanej przez Akademię Szwedzką w dziedzinie literatury nie jest specjalnie długa, toteż warto przypomnieć, że jeden z jej wczesnych beneficjentów wywodził się z braci kolejarskiej.

Władysław Reymont (bo o nim mowa) urodził się w 1867 roku w niedużej wsi Kobiele Wielkie, niedaleko Radomska. Podobno miał siedem sióstr i brata, jednak źródła oparte na jego spuściźnie nie są zgodne i dziś trudno ten fakt jednoznacznie potwierdzić. (…)

Młody Władysław w szkole elementarnej po prostu sobie nie radził. Trudno powiedzieć, czy było to wątpliwą zasługą nauczycieli, jednak rodzice musieli porzucić ambicje i spróbować zapewnić mu przyszłość w branży rzemieślniczej. Trzynastolatek trafił pod opiekę szwagra mamy, który prowadził warsztat krawiecki. Tam po czterech latach terminowania zdobył szlify czeladnika, ale ten zawód ten nie dawał mu satysfakcji.

Próbował sprawdzić się w handlu, rodzice niejednokrotnie namawiali go też do kontynuowania nauki. Przyszłego noblistę zaczęły jednak fascynować podróże – nie tylko krajowe, ale i zagraniczne.

Powiew „wielkiego świata” i pobyt w Warszawie rozbudził w nim zainteresowanie literaturą i teatrem – na tyle silne, że przystał do wędrownej trupy aktorskiej, próbując swych sił pod przybranym pseudonimem Urbański. Niestety, także i tu nie odniósł sukcesów.

Jako skruszony dwudziestolatek powrócił na łono rodziny, zaś ojciec załatwił mu w 1888 roku posadę na Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Trafił na placówkę m.in. w Rogowie i Lipcach, jednak praca urzędnika zdecydowanie nie zaspakajała jego ambicji. Próbował wrócić do aktorstwa (z miernym skutkiem), a nawet dzięki powszechnie panującej modzie na zjawiska paranormalne i spirytystyczne chciał zrobić karierę, jako medium.

Także ten pomysł zakończył się fiaskiem, więc chcąc nie chcąc wrócił na kolej. Swe poszukiwania musiał jednak „odpokutować” obniżeniem stanowiska i okrojeniem pensji. Za dwanaście rubli miesięcznie otrzymał etat praktykanta kolejowego niedaleko Skierniewic. (…)

Kolej odegrała w jego życiu jeszcze jedną rolę. W 1900 roku, gdy miał już za sobą kilka publikacji i pobyt zagranicą (…) doznał obrażeń w wyniku katastrofy pod Warszawą.

Notatka szpitalna sporządzona przez lekarza dla towarzystwa ubezpieczeniowego okazała się także majstersztykiem, wykazując poważne obrażenia (jak choćby złamanie dwunastu żeber, zamiast zgodnie z rzeczywistością jedynie dwóch). Trudno ów fakt jednoznacznie ocenić, wszak ubezpieczycielem był carski urząd. (…)

Konkluzja lekarskiego zaświadczenia poddawała w wątpliwość dalszą zdolność Reymonta do pracy umysłowej. W efekcie kasę zaborcy udało się uszczuplić o poważną kwotę blisko czterdziestu tysięcy rubli, co wówczas stanowiło równowartość kilkunastu kamienic. Dało to wreszcie Reymontowi niezależność finansową. Mógł bez reszty poświęcić się pisaniu. Wówczas stworzył czterotomową epopeję „Chłopi”. Praca ta zajęła mu osiem lat. (…)

Opowieść ta, mająca uniwersalny wymiar i dość daleka od polityki, znalazła uznanie szwedzkiej akademii i przyniosła autorowi w 1924 roku prestiżową nagrodę Nobla.

Krzysztof Wieczorek

histor03 Wikipedia