Portal dwutygodnika
Strona główna Poza koleją

Poza koleją

Siekiera

 

No i stało się! Tłuszcza dokonała wyboru… Nie posłuchała światłych elit… Europejczyków, co to języki znają i świat cały…

A sam świat nadziwić się nie może, że w autorytarnym, faszystowskim kraju, rządzonym przez reżim i tyranię, odbyły się demokratyczne wybory…

Mało tego… Reżim dążył do wyborów, a opozycja (nie wiedzieć czemu nazywająca się demokratyczną)jeszcze niedawno nawoływała do nieprzeprowadzania wyborów i wprowadzenia stanu wyjątkowego.

Dziwny to kraj…

Pisałem kilka tygodni temu, że wybory A.D. 2020, to dla opozycji totalnej może i bój ostatni. Dlatego wszystkie ręce i siekiery na pokład. Bo teraz ponad 3 lata bez wyborów i kolejnej szansy do zmiany, by znów było tak, jak było.

Nie będę wracał do chwytów, jakimi próbowano się wzmacniać w czasie kampanii wyborczej. Nie pora już na to, bo kurz bitewny opadł i pora na refleksję, co dalej?

Z dziennikarskiego obowiązku czasami sięgam do mediów, które – delikatnie rzecz ujmując – nie są przychylne obecnie rządzącym.

Efekt takiego zderzenia jest taki, że ma się chwilami wrażenie, że to jakaś alternatywna rzeczywistość.

Bo oto choćby pierwszy z brzegu przykład… Oglądam TVN24 i słucham rozmowy dziennikarki z ekspertem – socjologiem, doktorem habilitowanym z Uniwersytetu Warszawskiego.

Pani prowadząca rozmowę pyta: „Kiedy dojdzie do rozliczeń powyborczych?”.Zresztą dla wzmocnienia efektu na pasku w telewizorze czytam: „Powyborcze rozliczenia”. Czekam zatem na analizę tegoż doktora, co się wydarzy w obozie Platformy Obywatelskiej…

A tu pan socjolog zaczyna udowadniać, że lada moment dojdzie do powyborczej dekompozycji… Zjednoczonej Prawicy!

No nie wierzę własnym uszom! Rozliczenia wśród tych, którzy wygrali wybory?!

Ale ów pan (przy dużym wsparciu pani redaktor) brnie dalej! To już pewne! Prawica nie wytrzyma tego napięcia i dojdzie do rozpadu… On to gwarantuje swoim autorytetem!

Rozmowa trwa z 10 minut i ani słowa o przegranych! No kosmos zupełny! Znaczy ci, co wygrali mają sobie teraz skakać do gardła i szukać winnego… wygranej?! Kompletna aberracja!

Sięgam do innej rozmowy… Oto redaktor (?) Tomasz Lis prowadzi dysputę na jednym z portali z Adamem Michnikiem…

Oczywiście żal wielki i troska nad tą częścią narodu, która wybrała Andrzej Dudę na prezydenta. No nie posłuchała elit i wybrała… Zgroza! Społeczność skorzystała z demokracji, poszła do urn i wybrała… Zgodnie ze swoją wolą… No dramat!

Z tejże dysputy dowiedzieć się można również, że te niemal 10 i półmiliona polskich obywateli jest bezrozumną masą podatną na propagandę i która została oszukana przez PiS.

Jest też i określony sprawca (sprawcy) tejże manipulacji i mieszania w głowach tych „pisowskich” milionów – Jacek Kurski i telewizja publiczna. Ten pierwszy przyrównywany jest do Goebbelsa i Moczara, a ta druga do telewizji stanu wojennego. Zaś prasa konserwatywna, to zwykłe gadzinówki sterowane przez Zbigniewa Ziobro i ekipę.

Znajduje się też recepta na to, co dalej… I tu już śmiesznie nie jest. Tomasz Lis pyta: Co dalej, przecież 3 lata są bez wyborów? A redaktor naczelny „Gazety Wyborczej” odpowiada: „Tylko Majdan!”. I puentuje: „Polski tym palantom nie można oddać!”.

Czyli ulica i przelew krwi?! Frustracja jest tak wielka, że lekko rzuca się takie słowa! Bez opamiętania i refleksji, że ktoś może je potraktować jako wezwanie do czynnego oporu!

A próby już przecież były (na szczęście kończyły się jako „ciamajdan”), a to nie znaczy, że nie będzie następnych… 3 i pół roku oczekiwania może być dla wielu zbyt wiele… I mogą nie wytrzymać presji…

A na dodatek, skoro takie autorytety, jak wspomniani panowie kreślą obraz Polski, jako autorytarnego kraju, gorszego wręcz od komuny – to pora wziąć sprawy i siekiery w swoje ręce…

I do prawdy nie jest mi do śmiechu. W ogóle ta rozmowa była niczym wyjęta z krypty… Czarno wszędzie, głucho wszędzie… Co to będzie?!

Ale, żeby nie było żem się tylko zanurzył w tej drugiej rzeczywistości. Bo i tutaj trza kilka łyżek dziegciu dodać do beczki miodu. Odpuszczono młodzież i Internet… To tak z grubsza. Jest czas na to, by dokonać głębokiej analizy i na znalezienie sposobu na pozyskanie nie tylko ludzi młodych, ale i tych z wielkich miast.

Oczywiście wiele wody w Wiśle jeszcze upłynie nim tzw. lemingrad pojmie, że Polska nie kończy się na rogatkach miast i można chociaż spróbować posłuchać tego, co mają inni do zaproponowania… I nawet kiedy wywodzą się spod ośmiu gwiazdek…

Wrócę na koniec do duetu Lis-Michnik. Ten drugi na zakończenie rozmowy,odpowiadając na pytanie: co mamy teraz robić, stwierdził, że my (to znaczy ta światła elita) powinniśmy gęgać i ostrzegać niczym gęsi kapitolińskie…

Pytam jeno: kim są dzisiaj w tej opowieści Galowie, a kim Rzymianie?

 

Blisko 25 tysięcy kontroli oraz wykorzystane fotopułapki, termowizory, noktowizory i Mobilne Centra Monitoringu – tak Straż Ochrony Kolei ogranicza wkraczanie na torywniedozwolonych miejscach. Patrole funkcjonariuszy SOK wciąż muszą przeciwdziałać nieodpowiedzialnym zachowaniom na torach i apelują – Posłuchaj głosu rozsądku!

 

Prewencyjne patrole szlaków kolejowych, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. dzikich przejść, ograniczają zdarzenia zagrażające życiu i zdrowiu osób, które łamią przepisy i wkraczają na tory, wiadukty i mosty kolejowe. Niektórzy lekceważą rozsądek i narażają się na śmiertelne porażenie prądem wchodząc na konstrukcje sieci trakcyjnej.

Od początku 2020 roku w ramach akcji Bezpieczny Przejazd funkcjonariusze SOK przeprowadzili ponad 24.900 kontroli dzikich przejść. Ponad 1.700 osób musiało wysłuchać pouczeń, a 2.900 otrzymało mandaty za szczególnie nieodpowiedzialne zachowanie.

By nie ryzykować życiem i oszczędzić innym problemów wystarczy słuchać głosu rozsądku. Każde zdarzenie na torach, obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi negatywne skutki dla społeczeństwa i gospodarki. Wypadki na torach powodują opóźnienia pociągów i problemy w podróży dla setek pasażerów. – mówi dr inż. Józef Hałyk, Komendant Główny Straży Ochrony Kolei.

W 2019 roku była najmniejsza od dziesięciu lat liczba tragedii spowodowanych wtargnięciem na tory kolejowe. W 150 zdarzeniach zginęło 108 osób, 28 zostało ciężko rannych. W 2020 r na torach przez wtargnięcie pod pociąg w miejscach niedozwolonych doszło do 49 tragedii. Funkcjonariusze wykorzystują wszystkie dostępne środki by tych zdarzeń było jak najmniej.

Straż Ochrony Kolei edukuje dzieci i młodzież. W 2019 roku przeprowadzono 1.060 spotkań dla ponad 64.000 uczestników. Podczas prelekcji w szkołach funkcjonariusze SOK omawiali zasady bezpieczeństwa na obszarze kolejowym. Spotkania były i będą prowadzone w 2020 r.

Przykładem tragicznego, nieodpowiedzialnego zachowania jest czerwcowy wypadek w Szczecinie. Trzydziestoletni mężczyzna pod wpływem alkoholu wszedł na konstrukcję sieci trakcyjnej. Został porażony prądem i spadł na tory. Reanimacja nie przywróciła życia.

Funkcjonariusze prewencyjnymi patrolami, wielokrotnie zapobiegali takim i podobnie niebezpiecznym zachowaniom na torach. Apelują – Posłuchaj głosu rozsądku!

Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei reagują na wszelkie zgłoszenia dotyczące bezpieczeństwa osób i mienia na obszarze kolejowym. Dostępny jest całodobowy numer alarmowy SOK: 22 474 00 00.

(PKP PLK)

 

Do gdyńskiego portu dotarł dzisiaj pierwszy pociąg operatorski PKP CARGO CONNECT, spółki z Grupy PKP CARGO, obsługujący trasę Warszawa – Gdynia – Warszawa. W kilkunastu kontenerach znalazły się polskie produkty eksportowane do Chin.

 

Intermodalny skład przewiózł żywność i wyroby przemysłowe – kontenery zostaną załadowane w Gdyni na statek i popłyną do Chin. Pociąg w powrotną drogę do Warszawy zabierze kontenery, które przypłynęły z Chin do terminala w porcie w Gdyni. W ten sposób zainaugurowane zostało kolejne połączenie operatorskie w ramach produktu CONNECT OPERATOR.

Będzie ono obsługiwane na początku dwa razy w tygodniu według stałego rozkładu jazdy, ale w przyszłości ta częstotliwość zostanie zwiększona z uwagi na spodziewany wzrost zainteresowania przewozami ładunków z i do polskich portów. Atrakcyjny jest także czas przejazdu składu między Gdynią a terminalem PKP CARGO CONNECT w Warszawie przy ul. Marywilskiej, który wynosi ok. 7 godzin.

-Dzięki pociągom operatorskim gwarantujemy klientowi dowiezienie ładunku do punktu docelowego w określonym z góry czasie. I dlatego takie połączenia, zapewniające przewidywalność czasu dostawy, są bardzo popularne wśród klientów–mówi Ivan Ružbacký, prezes PKP CARGO CONNECT.

Pociągi operatorskie CONNECT OPERATOR obsługują już połączenia m.in. na trasach Gdańsk – Gliwice – Piacenza oraz Małaszewicze/Brześć – Gliwice – Piacenza i Małaszewicze/Brześć – Gliwice – Gdańsk, jednak stopniowo ich sieć będzie rozszerzana w zależności od potrzeb rynku.

Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A., wskazuje, iż dzięki połączeniom operatorskim cała Grupa podnosi swoją konkurencyjność na rynku. – Jest to ważne zwłaszcza w przypadku przewozu ładunków intermodalnych, których udział w rynku kolejowym systematycznie rośnie. Ten segment jest dla nas bardzo atrakcyjny i perspektywiczny, dlatego będziemy cały czas starać się budować nasze przewagi konkurencyjne w obszarze intermodalnym – zapewnia Czesław Warsewicz.

W Grupie PKP CARGO transporty intermodalne stanowią już ponad 15 proc. pracy przewozowej, czyli dwukrotnie więcej niż kilka lat temu. Ten udział będzie na pewno rósł kosztem ładunków masowych. Dotyczy to zarówno rynku krajowego, jak i międzynarodowego.

(PKP CARGO)

 

Wśród dwustu propozycji Programu Przystankowego Szklarska Poręba Średnia jest najwyżej położona. Szykowana inwestycja jest odpowiedzią na potrzebę zwiększenia dostępność kolei dla mieszkańców i turystów coraz liczniej korzystających z pociągów.Przystanek będzie przebudowany i dostępny dla wszystkich pasażerów Inwestycja realizowana jest w ramach Programu Przystankowego 2020-2025.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót na stacji Szklarska Poręba Średnia, Jelenia Góra – Granica Państwa (Jakuszyce) nr 311. To trzeci przetarg, obok ogłoszonych postępowań na nowe warunki obsługi podróżnych w Niemojkach oraz Pasłęku.

Prezydent Andrzej Duda na początku maja ogłosił Program obejmujący 200 przystanków kolejowych na terenie całego kraju. Dziś zaczynamy go realizować poprzez ogłaszanie pierwszych przetargów. Ministerstwo Infrastruktury szacuje, że ok. 2 miliony Polaków mieszka w gminach, gdzie jest czynna linia kolejowa, ale nie ma odpowiedniej infrastruktury pasażerskiej. Program Prezydenta Andrzeja Dudy służy temu, by tego typu sytuacje wyeliminować. To kolejny krok na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej– powiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Na przystanku Szklarska Poręba Średnia podróżni skorzystają z nowego prawie dwukrotnie wyższego peronu. Takie rozwiązanie zdecydowanie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Inwestycja poprawi dostępność i komfort podróży koleją. Jest to szczególnie ważne w atrakcyjnym turystycznie regionie, gdzie w sezonie letnim i zimowym, coraz więcej turystów jedzie w Karkonosze i Góry Izerskie.

Program Przystankowy odpowiada na potrzeby mieszkańców regionów i dodatkowo zwiększy dostępność komunikacyjną kolei. W zależności od potrzeb, przebudujemy perony lub wybudujemy nowe przystanki. Pasażerowie będą wsiadać do pociągów bezpieczniej i wygodniej – powiedział Ireneusz Merchel – prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W Szklarskiej Porębie Średniej będą nowe wiaty i ławki. Lepszą obsługę zapewni czytelne oznakowanie i gabloty informacyjne z rozkładem jazdy. Jaśniejsze oświetlenie umożliwi bezpieczne podróżowanie także po zmroku. Z peronów dogodniej skorzystają podróżni o ograniczonych możliwościach poruszania się, bowiem przewidziano pochylnie. Z myślą o potrzebach osób niedowidzących i niewidomych zamontowane zostaną ścieżki naprowadzające. Dla cyklistów przewidziano stojaki rowerowe, dzięki czemu wygodnie będzie można łączyć podróż dwoma ekologicznymi środkami transportu.

Program budowy 200 przystanków kolejowych

Ogłoszony 7 maja br. Program Przystankowy 2020-2025 zawiera propozycję 200 inwestycji. To budowa 104 przystanków nowych i w nowej lokalizacji, 45 przystanków odbudowywanych/modernizowanych. W 51 lokalizacjach będą wydłużane lub przebudowywane perony.

Przedstawiona lista, to propozycje inwestycji, których celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Warunkiem inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z przystanków.

Program Przystankowy 2020-2025 realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Program jest komplementarny z Krajowym Programem Kolejowym oraz Programem Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku.

Proponowane do realizacji lokalizacje są na stronie Ministerstwa Infrastruktury https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program-budowy-200-przystankow-kolejowych

 

Program Przystankowy w woj. dolnośląskim

W województwie dolnośląskim projekt przystankowy obejmuje 11 przystanków. W planach jest budowa nowych przystanków osobowych: Świdnica Zawiszów, Legnickie Pole, Mirków, oraz nowego przystanku we Wrocławiu (na trasie w kierunku Oleśnicy),a także budowa w nowej, wygodniejszej lokalizacji przystanków Piotrowice Świdnickie i Pasieczna.

Program przewiduje również odbudowę nieczynnego przystanku Strzelce Świdnickie oraz przebudowę i odbudowę peronów w Ścinawie, Twardogórze i Szklarskiej Porębie (Szklarska Poręba Dolna oraz Szklarska Poręba Średnia).Realizacja inwestycji zwiększy dostępność mieszkańców do kolei, m.in. pozwoli na wygodne codzienne podróże pociągami do pracy czy szkoły oraz wyjazdy okazjonalne.

(PKP S.A.)

 

Nowy Wrocław Muchobór – dwa perony i bezpieczne dojście podziemnym przejściem z 4 windami zwiększy dostępność i atrakcyjność podróży koleją nie tylko w aglomeracji. Obok kursujących pociągów budowany jest pierwszy peron i konstrukcja przejścia pod torami.Inwestycję o wartości blisko 16 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują z RPO województwa dolnośląskiego.

 

Nowy przystanek Wrocław Muchobór budowany jest tuż obok biurowców i nowej zabudowy, która w ostatnich latach powstała w okolicy. Zapewni mieszkańcom i pracownikom dogodny dostęp do pociągów. Dwa perony o długości 200 m będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów, m.in. w kierunku Legnicy, Głogowa, Lubina, Węglińca, Zgorzelca, Wrocławia Głównego. Będą długie wiaty inowe ławki. Tablice informacyjne i oznakowanie ułatwią orientację w podróży. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przewidziano udogodnienia, m.in. czterywindy i system oznakowania dotykowego. Bezpieczne dojście do peronów zostanie poprowadzone nowym przejściem podziemnym. Będą też stojaki rowerowe

Przebudowa przystanku obejmuje również przyległy przejazd na ul. Traktatowej. Nowe urządzenia zabezpieczenia skrzyżowania kolejowo-drogowego zwiększą poziom bezpieczeństwa. Będzie nowa jezdnia. Zmiany usprawnią ruch drogowyw okolicy przystanku.

Roboty na przystanku Wrocław Muchobórnie ograniczają kursowania pociągów. Prace prowadzone są na poziomie torów i w kilkunastometrowym wykopie. Na przystankuwidać konstrukcję przebudowanego200m pierwszego peronu. Montowana jest długa metalowa konstrukcja wiaty.Przygotowane jest miejsce dla instalacji teletechnicznej. W głębokim wykopie, obok zamkniętych dla ruchu pociągów torów, widać segmenty żelbetowej obudowy przejścia podziemnego. Materiały niezbędne do kolejnych prac wykonawca już przygotował na placu budowy. Ze względu na sąsiedztwo czynnych torów, na budowie konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności.

Przez Wrocław Muchobór w ciągu doby przejeżdża ponad 100 pociągów. Blisko 70 pociągów pasażerskich zatrzymuje się na przystanku.

Inwestycja oprócz peronów i przejazdu obejmuje również sąsiadujące tory, rozjazdy i urządzenia sterowania. Wartość inwestycji wynosi ok. 16 mln zł. Zakończenie przewidziane jest w 2021 r.

Więcej kolei na Dolnym Śląsku

Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacja przystanku Wrocław Muchobór to jeden z projektów RPO woj. dolnośląskiego, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego (ZIT WrOF).

W ramach RPO woj. dolnośląskiego w grudniu 2019 r. oddano 2 nowe przystanki Jelenia Góra Zabobrze i Jelenia Góra Przemysłowa oraz przystanek Mokronos Górny pod Wrocławiem. Pięć nowych przystanków będzie na odnawianej trasie z Wrocławia Sołtysowic doJelcza Miłoszyc. Przebudowane zostaną przystanki na linii z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę, a na linii do Jeleniej Góry powstaje nowy przystanek Wałbrzych Centrum. Będzie też nowy przystanek w Iwinach. We Wrocławiu budowany jest przystanek Wrocław Szczepin.

(PKP PLK)

 

Przywrócenie obsługi podróżnych i historycznego wyglądu dworca, a także poprawa bezpieczeństwa, dostępności dworca dla wszystkich pasażerów, w tym pasażerówzniepełnosprawnościami– to główne priorytety przebudowy dworca Kraków Swoszowice.

 

PKP S.A. podpisały umowę na przebudowę dworca, a niebawem rozpoczną się prace budowlane. Dzięki inwestycji budynek pochodzący z końca XIX wiekuodzyska historyczne piękno oraz zostanie przystosowany do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Renowację przejdzie elewacja budynku.Wymianie ulegną poszycie dachowe wraz z więźbą, a także stolarka okienna i drzwiowa (odtworzona na wzór historycznej). Projekt przebudowy dworca zakłada również wykonanie izolacji przeciwwilgociowej, a także wzmocnienie i wykonanie nowych stropów.

– Program Inwestycji Dworcowych działa w całej Polsce. Budujemy i modernizujemy prawie 200 dworców w całym kraju. Jednym z nich jest dworzec Kraków Swoszowice. To kolejnykrok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Dworzec Kraków Swoszowice, który został wybudowany w XIX wieku, odzyska nie tylko historyczne piękno, ale stanie się obiektemfunkcjonalnym, komfortowym, ekologicznym i przystosowanym do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami i opiekunów z małymi dziećmi. Ze wsparciem funduszy europejskich z Programu Infrastruktura i Środowisko w województwie małopolskim zmodernizowane lub przebudowane zostaną 4 dworce kolejowe – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

-Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie małopolskim nabiera rozpędu. Zakończyliśmy już przebudowę dworca w Miechowie, a niedawno także budowę nowego dworca w Oświęcimiu. Ponadto w trakcie są inwestycje realizowane w formule „Projektuj i buduj”, czyli 12 dworców w Dolinie Popradu oraz obiekty w Biadolinach, Sterkowcu i Jasieniu Brzeskim. Dziś rozpoczynamy przebudowę dworca Kraków Swoszowice. To drugi obok dworca Mydlniki, dworzec aglomeracyjny w Krakowie, który przebudujemy w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

Na dworcu po przebudowie zostanie przywrócona funkcja obsługi podróżnych. Na parterze zlokalizowano pomieszczenia komercyjne, ogólnodostępne toalety oraz hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Będzie ona wyposażona w siedziska, a także systemy dynamicznej informacji podróżnych (elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów) oraz głosowej.

Budynek zostanie również przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, m.in. poprzez usunięcie barier architektonicznych, wprowadzenie ścieżek prowadzących z polami uwagi oraz montaż specjalnej mapy dotykowej dworca. Będzie bezpieczniej, gdyż w ramach inwestycji wykonawca zamontuje nowoczesny system monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu. Projekt zakłada również wymianę pozostałych instalacji, których prace będzie nadzorował system BMS (Building Management System).

Metamorfozę przejdzie także bezpośrednie otoczenie budynku. Na nowo zostaną ułożone chodniki (z liniami prowadzącymi dla osób niewidomych lub niedowidzących) i wykonana zostanie droga, przy której zlokalizowano 15 miejsc postojowych, w tym dwa dla osób niepełnosprawnych.
W otoczeniu dworca pojawią się nowe oświetlenie, mała architektura (ławki, kosze) oraz stojaki rowerowe. Uporządkowana zostanie także okoliczna zieleń. Na ulicę Hubalczyków z placu przed dworcem dostaniemy się za pomocą schodów i pochylni.

Koszt przebudowy dworca Kraków Swoszowice, to prawie 8 mln złotych. Jest ona finansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin udostępnienia dworca podróżnym po przebudowie to przełom 2021 i 2022 roku. Wykonawcą robót budowlanych jestZakład Remontowo Budowlany MURDZA z Miechowa.

Przebudowa dworca Kraków Swoszowice jest jednym z zadań realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 r. Do tej pory w ramach największego w historii programu modernizacji dworców kolejowych w Polsce, w województwie małopolskim udostępniono podróżnym po przebudowie dworce w Miechowie i Oświęcimiu.

(PKP S.A.)