Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Przystanek Kłodzko Miasto będzie stacją

Aby usprawnić ruch pociągów, a tym samym ułatwić podróżnym, mieszkańcom i turystom przemieszczanie się w kierunku: Kudowy, Międzylesia, Kamieńca Ząbkowickiego i Wałbrzycha, Spółka PKP PLK podpisała w czerwcu 2019 roku umowę na przebudowę przystanku Kłodzko Miasto z firmą Infra SILESIA S.A. z Rybnika. Wartość zadania, to prawie 60 milionów złotych pochodzących ze środków budżetowych. Tym samym przystanek Kłodzko Miasto już w 2021 roku będzie działał jako stacja, na której pociągi będą mogły kończyć i rozpoczynać bieg. Inwestycja zdecydowanie zwiększy przepustowość linii i usprawni ruch pociągów w Kotlinie Kłodzkiej.

Z tej okazji w dniu 27 czerwca na peronie, jeszcze przystanku, odbył się briefing podczas którego Mirosław Siemieniec – rzecznik prasowy PKP PLK S.A., który prowadził briefing, Andrzej Kudła – zastępca dyrektora Regionu Śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A., Marcin Oćwieja – kierownik kontraktu PKP PLK S.A., Zbigniew Dudek – naczelnik sekcji eksploatacji Kłodzko Główne udzielali przedstawicielom mediów informacji o szczegółach prowadzonych prac, które doprowadzą do zdecydowanej poprawy warunków korzystania z nowej stacji, Kłodzko Miasto.

Z tych informacji wynika, że dziś podróżni korzystają tylko z jednego peronu, choć obok trwają prace przy rozbudowie przejścia pod torami, w którym zostanie zabudowana winda na nowy peron, bo po przebudowie Kłodzko Miasto będzie stacją z dwoma peronami.

Obiekt będzie dobrze oświetlony, wyposażony w nowe wiaty i system nagłośnienia. Oprócz wind, na peron 1 będzie również prowadziła pochylnia od ulicy Kościuszki.

Do dwóch już istniejących torów zostaną dobudowane i zelektryfikowane dwa nowe. Sprawną obsługę pociągów zapewni 9 rozjazdów, wyposażonych w elektryczne ogrzewanie, które gwarantuje dobrą pracę urządzeń w warunkach zimowych. Nadzór nad stacją będzie pełniła obsługa nowej nastawni. Kolejarze wyposażą obiekt w nowoczesne urządzenia sterowania i zabezpieczenia ruchu.

Zmodernizowane Kłodzko Miasto, podobnie jak wiele innych już zmodernizowanych i zakwalifikowanych do modernizacji na Dolnym Śląsku stacji i przystanków, zapewni lepszą przepustowość linii, lepszą informację, a także dogodniejszy dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Wykonawca zdemontował kilkaset metrów sieci trakcyjnej, około 2 kilometry toru, a także odnawia i zabezpieczył wiadukt kolejowy nad ulicą Kościuszki. Efekty tych prac są widoczne.

Dziennikarzy poinformowano również i o tym, że inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., prowadzone z Krajowego Programu Kolejowego, na dolnośląskich stacjach warte są ok. 300 mln zł. Są nowe to perony, wiaty, windy. Prace obejmują m.in. Kłodzko, Wałbrzych Szczawienko, Świebodzice, Lubin, Legnicę, Jaworzynę Śląską.

W ramach projektów RPO województwa dolnośląskiego do 2020 r. zostaną odnowione lub przebudowane stacje i przystanki na liniach: z Wrocławia przez Sobótkę i Świdnicę do Jedliny Zdroju oraz na trasie z Wrocławia Sołtysowic do Jelcza Miłoszyc.

We wrocławskiej aglomeracji zostaną wybudowane nowe przystanki: Mokronos Góry i Iwiny. Przebudowany zostanie wrocławski przystanek na Muchoborze. Do końca 2019 r. przewidywana jest budowa nowego przystanku Wrocław Szczepin, położonego pomiędzy stacją Wrocław Nadodrze i przystankiem Wrocław Mikołajów.

W Jeleniej Górze realizowana jest budowa dwóch nowych przystanków, w rejonie Al. Jana Pawła II i ul. Spółdzielczej oraz przebudowę przystanku Jelenia Góra Cieplice i stacji Jelenia Góra Sobieszów.

Chciałoby się powiedzieć: tak trzymać, bo do zrobienia jest jeszcze wiele.

Zygmunt Sobolewski

Kategoria:
miasto01