Portal dwutygodnika
Strona główna W numerze Pociągi na świecie (11)

W numerze

Pociągi na świecie (11)

W poprzednim artykule wspominałem o bardzo szybkim rozwoju kolei w Chinach po przejściu na drogę rozwoju. Ekspansja nie dotyczy tylko samych Chin, ale wychodzi poza granice.

W związku z olbrzymim potencjałem gospodarczym Chin wystąpiła konieczność eksportu towarów nie tylko drogą morską, ale i kolejową. Uruchomiono drugi Jedwabny Szlak prowadzący z Chin do Europy. Dotyczy to też Polski. Odbywa się transport kontenerowy, ale i też drobnicowy.

Pierwszą linię prowadzącą z Chin do Polski uruchomiono w roku 2013. Łączy ona stolicę Syczuanu z Łodzią przez Kutno. Jest to głównie transport kontenerowy. Z Chin importuje się tekstylia, sprzęt elektroniczny, obuwie itp. Z kolei z Polski wysyła się głównie owoce, piwo, wyroby mleczarskie itd.

Przy transporcie kolejowym ważny jest też czas transportu w porównaniu z transportem morskim. Jest on prawie dwukrotnie krótszy. Linie kolejowe nie kończą się w Polsce. Prowadzą one dalej do państw Europy Zachodniej.

Najważniejsze terminale w Polsce znajdują się w Łodzi, Małaszewiczach i pod Warszawą w Pruszkowie. Szlak do Polski prowadzi przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Łączy on kilkanaście terminali w Chinach z terminalami polskimi. Różna jest też częstotliwość kursowania pociągów. Z niektórych terminali pociągi wyruszają kilka razy w tygodniu.

Oprócz zalet transportu kolejowego, istnieją też utrudnienia. Jednym z nich jest różny (większy) rozstaw szyn na terenie Rosji i republik postsowieckich. Powoduje to konieczność przeładunku kontenerów na granicy na polskie pociągi. Drugim jest też pewna nieregularność kursowania pociągów we wspomnianych wyżej krajach.

Zaletą jest większe bezpieczeństwo transportu kolejowego. Rzadsze są też uszkodzenia kontenerów, nie było przypadku pożaru czy kradzieży. Ważny jest też fakt mniejszego wytwarzania gazów cieplarnianych

Omawiając transport z Chin do Polski nie można pominąć terminalu w Kutnie. Jest to obecnie najnowocześniejszy terminal nie tylko w Polsce, ale i jeden z najnowocześniejszych w Europie.

Prace modernizacyjne ukończono w roku 2017.

Ważne jest też położenie terminala blisko linii kolejowej Berlin – Warszawa o raz linii Północ – Południe. Jest też położony blisko autostrad A1 i A2, co ułatwia przeładunek na samochody. Pracownicy terminalu pomagają w załatwianiu formalności w portach.

Szacuje się, że od roku 2020 corocznie będzie przyjeżdżać do Polskie 5.000 pociągów. Chociaż terminale są rozsiane po całych Chinach, jednak najważniejszym z nich jest terminal w Chengdu.

Rozwija się też transport z Polski do Chin. Po nałożeniu embarga przez Rosję na jabłka z Polski, znaleźliśmy nowego odbiorcę na Dalekim Wschodzie.

W chwili obecnej istnieje kilkadziesiąt firm zajmujących się transportem z Chin i do Chin. Jeszcze kilka lat temu transport kolejowy był droższy od morskiego, jednak stawki są ciągle obniżane i nieraz są tańsze.

Różna jest też przepustowość terminali polskich. Na przykład terminal w Małaszewiczach przyjmuje jedynie 20% pociągów z Chin. Jest to spowodowane faktem, że istnieje tylko jeden terminal przygotowany do przyjmowania pociągów z Chin.

Nie zmienia to jednak faktu, że o ile w roku 2016 odprawiono 201 tysięcy kontenerów z Chin, o tyle w roku 2017 już 350 tysięcy. Planuje się wydłużenie terminalu do długości 600 metrów, czyli całopociągowej.

Dlaczego dla Chin jest tak atrakcyjna współpraca z Polską? Gdyż mają w większości rozstaw szyn taki sam, jak u nas. Wspomnieć też trzeba o tym, że jeżeli do Polski docierają składy z kilkudziesięciu kontenerów, o tyle do Niemiec zamawia się składy np. z 250 kontenerów. Jest to ważne zadanie dla Polskich operatorów.

Ekspansja Chin, to nie tylko transport do Europy. Rozważana jest też pomoc Chin dla krajów Azji południowo-środkowej przy budowie infrastruktury kolejowej.

Proponują też Chińczycy współpracę krajom Azji południowej, na przykład Singapurowi. Po wizycie chińskiego premiera współpraca w wymianie handlowej znacznie wzrosła. Wzrosła też rola transportu kolejowego.

Roman Guzek

Kategoria:
histo14